ELEKTROINSTALACIJA u Kamperu

Moderatori: šukitaxi, miki56, andrijica, GorchaHY

BOSS
Korisnik
Postovi: 243
Pridružio se: 15 Jul 2012 13:27

Post od BOSS »

Citajuci razne postove video sam da se izmedju ostalog vodila i diskusija o elektroinstalacijama u kamperima i kamp- prikolicama.
Tada sam primetio da pojedincima ni iz bliza nije poznato da se elektroinstalacije u kamperu i kamp-prikolici drasticno razlikuju.
Zato evo jednog primera kako bi odprilike trebala da izgleda elektroinstalacuja u savremenom kamperu.
Mozda moze da posluzi kod samogradnje ili moguce modernizacije postojecih instalacije koje nisu na tom nivou.



Slika
Korisnikov avatar
sprinter
Korisnik
Postovi: 2670
Pridružio se: 06 Dec 2009 09:17

Post od sprinter »

Sve je to ok, ali ako možeš, prevedi, učio sam nemački u srednjoj školi, ali izvetrilo skoro sve. Bolje pričam na latinskom, nego na nemačkom.
BOSS
Korisnik
Postovi: 243
Pridružio se: 15 Jul 2012 13:27

Post od BOSS »

Znam da je malo problem da se razume, ali nazalost ovakvih informacija ima najvise na nemackom jeziku, cak su strucnije nego na engleskom.
Nije problem, rado cu sve da prevedem, a ukoliko postoji interes i potreba, mogu i sve detaljno da objasnim, kako, zbog cega i zasto bas tako treba.
Predlazem da malo sacekamo reakcije i vidimo prvo koliko i dali uopste ima interesa za ovu temu medju clanovima.

Pozzz..............
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

Odlicna tema.
Ako moze malo pojasnjenje blokovske strukture elektroinstalacije u kamperu tj. sta sve treba da ima jedan savremen kamper od elektroinstalacija.
A onda mozda i konkretni prakticni predlozi za realizaciju svakog bloka.
Korisnikov avatar
mustang
Korisnik
Postovi: 1030
Pridružio se: 27 Jan 2008 22:16
Lokacija: Nis

Post od mustang »

Ova blok šema elektroinstalacije u kamperu neće mnogo pomoći običnim ljudima koji se ne bave elektronikom.
U suštini, razlika između ove moderne varijante elektroinstalacije i stare kakvu imaju stariji modeli kampera je u par suštinskih stvari.
-Solarni panel i regulator punjenja akumulatora ( to uglavnom i ne spada u standardnu opremu pa ga nemaju ni najnoviji kamperi ako se ne doplati kod kupovine).
-Senzori temperature i elektroventili koji automatski ispuštaju vodu ukoliko postoji opasnost od smrzavanja (što i nije neka prednost jer možete ostati bez vode kad vam je najpotrebnija).
-Kod starijih kampera, indikacija stanja akumulatora i rezervoara uglavnom je napravljena sa nekoliko LED dioda dok je kod novijih sa displejem, što je velika prednost jer je očitavanje preciznije.
-U rezervoarima su kao opcija i grejači koji ne dozvoljavaju zamrzavanje vode.
Ostale funkcije kao što su punjenje stambenog akumulatora u toku vožnje, prebacivanje frižidera na rad sa 12V NA 220V ili na plin, električne stepenice, uključivanje raznih potrošača preko prekidača , uglavnom su iste.
Naravno, noviji kamperi imaju već ugrađenu predinstalaciju za dodatnu opremu kao što je solarni panel, klima, SAT, TV, krovni ventilator, kamere, alarm, muzika itd.
Znači osnova je ista tako da se većina dodatnih stvari može ugraditi u stariji kamper ili prikolicu uz malo više truda i umeća i ako se ima potrebe za tim.
Poslednja izmena od mustang u 01 Jan 2013 20:15, izmenjeno 1 put ukupno.
Omnia mea mecum porto
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

A da krenemo od pretpostavke da neko kompletno radi samogradnju pa u to ulazi naravno i elektroinstalacija !? i da se ne ide na smoizgradnju bas svake elektronske komponente sto podrazumeva da ne moramo imati bas veliko predznanje o elektronici
Sta to mora sve da ima savremen kamper, sta mora a sta ne mora da se ima u samom startu i za kakve sve dodatke bi bilo pozeljno odraditi predinstalaciju ako je vec ne instaliramo odmah.

Dobra ideja je da se krene od blok seme koja na jednostavan nacin daje sve ove informacije pa posle od budzeta zavisi kakvu cemo opremu i indikatore ugradjivati.

Ovo je naravno korisno i za one koje vec imaju kamper jer opremu mogu poboljsavati, dopunjavati i sl. a sve je to lakse kad shvate funkciju pojedinih elemenata. Uzmimo u obzir da ima i onih koji nisu eksperti za odrzavanje svog kampera.
Poslednja izmena od igorpet u 01 Jan 2013 20:19, izmenjeno 1 put ukupno.
Korisnikov avatar
mustang
Korisnik
Postovi: 1030
Pridružio se: 27 Jan 2008 22:16
Lokacija: Nis

Post od mustang »

Sam elektroblok, tj. kutija u kojoj se nalazi sva elektronika mora se kupiti negde jer je to prevelik zalogaj za samogradnju.
Ostalo su praktično samo žice i povezivanje sa potrošačima.
Omnia mea mecum porto
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

Pa da, na prvi pogled to sve deluje jednostavno ali i nije bas.
Prvo u kamperu postoje 2 sistema elektroinstalacije 12V i 220V, koji se izvode potpuno nezavisno.
Jedina tacka spoja je ako imamo punjac koji nam dopunjuje akumulator u stambenom delu.

To je ono naj najosnovnije.

E sad u svakom kamperu imamo izvore stuje-akumulator(e) ili 220V i potrosace (na 12V ili 220V).
Izvori struje koriste sve svi za dopunjavanje akumulatora i oni mogu biti za 12V: alternator (kada je motor vozila startovan), solarni panel (sa regulatorom), agregat (ako ga koristimo moze biti povezan za 220V instalaciju direktno a na njega punjac akululatora) a za 220V-invertor ...

Potrosaci: osvetljenje, pumpe, ventilatori, ...

Ovde sam samo nabacao a dobro bi bilo sve to sistematizovano i graficki izloziti.

Zatim moze malo o preseku kablova sto je narocito bitno kod jednosmernih potrosaca, kapacitetu i tipovima akumulatora, indikatorima i sl.

Ovako sistematski izlozeno moze koristiti kako nekome ko planira samogradnju a i nekome da bolje razume postojeci sistem elektroinstalazije u svom kamperu (ili prikolici)

Kad se blok sema razmotri onda se moze preci i na sistem prakticne realizacije pa se mogu dati preporuke za sistem indikacije u kamperu, invertore, agregate, solarne panele, regulatore kao i za ostale elektronske komponente.

O ovome je vec dosta toga napisamo ali bez neke sistematizacije pa tek kada se to objedini u neku celinu dobije se zaokruzena celina.
Poslednja izmena od igorpet u 01 Jan 2013 21:11, izmenjeno 1 put ukupno.
Sinbad
Korisnik
Postovi: 375
Pridružio se: 06 Avg 2012 22:59
Lokacija: NS

Post od Sinbad »

sprinter napisao:Sve je to ok, ali ako možeš, prevedi, učio sam nemački u srednjoj školi, ali izvetrilo skoro sve. Bolje pričam na latinskom, nego na nemačkom.
Moracu i ja da pocnem da ucim nemacki

http://www.youtube.com/watch?v=WfYpcr1Lkaw
Kad se mora, nije teško.
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

BOSS, hoce li biti nesto detaljnije u vezi elektroinstalacija? ... ili si odustao od teme!?
Bilo bi steta ne nastaviti ...
Ja se malo ponavljam, ali teme su razlicite pa rekoh da podsetim na obe, ne zameri.
Korisnikov avatar
groskamper
Site Admin
Postovi: 2004
Pridružio se: 11 Avg 2009 18:46
Lokacija: Beograd
Kontakt:

Post od groskamper »

Dodao bih neke cinjenice koje je mozda BOSS ispustio ova tema bi mogla biti podeljena na dve celine . Jedna bi se odnosila na odrzavanje elektro instalacije na kamperima ili mozda na prikolicama jer se toliko insistira da nije isto kamper i prikolica (sto ja naravno ne mislima ) i drugu kategoriju koja je gotovo potpuno promenila instalaciju u ovim vozilima.
Ocemu se radi i gde je razlika.
Osvetljenje u kamperima svakako vise nema nikakve veze kao u proslih 10godina . Led tehnologija se nije zaustavila na obliku halogene sijalice vec se lrimenjuje kao niz u trakama montiran ispod namestaja i plafinu ,po kant ivicama elemenata namestaja i sve gde .
Tehnologija satelitskih tanjira i resivera. Da ne govorim o analognim tv antenama je beskorisno zahtevna i opterecuje krov vaseg kampera, naravno provodnici. I pozije u kamper vozilima su do juce bila rezervisana za velike ekrane sa ko zna kakvim zglobovima. Zarad vidljivosti iz svih uglova , zamena je internet konekcija u svim oblicima. Od koriscenja komunikacije do razonode na tankim led. Led ekranima koji su sada pozicionirani na takodje najcudnijim mestima u kamperu pa umesto antenske instalacije u pitanju su sasvim drugi provodnici.napajanje akomulatora je iz solarnih panela sto je svakako drugacije od zavisnosti el napona od 220v pa sa tim i bitna razlika . Ovo je naravno sve ukratko i povrsno.
Da ne zaboravim instalaciju za parking senzore i kamere, naravno ekranska multimedija nije bila ni zamisliti pre 10godina.
Sve je isto. Al potpuno drugacije , jedan moj prijatelj je u pregovorima sa majstorima koji su trebali da. Vrse neke radove kod njega. Jednog trenutka presekao dialog majstora koji je potencirao "ja ovo radim 20god" COVECE JEL SVATAS DA RADIS POGRESNO, jel imas dovoljno dobar sluh da cujes sta ja hocu? Maajstor zacutao i poslusno dobio posao inace bi bilo odlicno tehnoloski odradjeno sa standardima od pre 20godina . . . Bez uvrede ko god se nadje pogodjenim ovim tekstom!
RECIMO OVAJ PRIMER nije vezan za el struju:
Zasto postoji sporet sa tri plinska gorionika za tako mali zivotni prostor a mesto i instalacija za mikrotalasnu?
Italijanska firma MIS ITALIJA recimo ovako resava enterijersko osvetljenje : Slika

Italijanska fi
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

Ja mislim da kada pricamo o elektroinstalacijama kampera (isto moze da vazi i za prikolicu) u principu imamo 3 nezavisne instalacije.
To je elektroinstalacija vozila, instalacija 12V stambenog prostora i 220V stambenog prostora.
Akumulator vozila moze a i ne mora da bude u instalaciji 12V stambenog prostora (po meni steta bi bilo ne ukljuciti ga u instalaciju, ali strogo limitirati da ne bi ostali bez mogucnosti startovanja samog vozila). 220V takodje moze biti preko punjaca ukljucen u sistem 12V, kao i obrnuto kada preko invertora 12V ukljuciujemo u sistem 220V.
Na sve ovo dolaze i solarni paneli i agregat, kao mogucnost ukljucivanja u elektroinstalaciju.

Ja bih voleo da pricamo o tome sta sve treba da ima jedan savremen kamper od elektrouredjaja i na koji nacin sve to povezati i napajati, ne oslanjajuci se na stare tehnologije ali pomoci u prelasku sa starih na nove tehnologije. Osvetljenje je jedno od najociglednijih primera gde je LED superioran.

Ja bih voleo da idemo sistematski.
Znaci, sta sve to jedan kamper treba da ima od opreme koja zavisi od elektro napajanja, pa zatim pokusati projektovanje takvog sistema.
Nadam se da ne smaram mnogo :) trebalo bi da ovo bude jedna sveobuhvatna tema, ako se slazete a ja bih ucestvovao sa onim sto ja znam.
Korisnikov avatar
groskamper
Site Admin
Postovi: 2004
Pridružio se: 11 Avg 2009 18:46
Lokacija: Beograd
Kontakt:

Post od groskamper »

Naravno da bi bilo pozeljno da svi uzmemo ucesce u ovoj i nekim drugim temama , onoliko koliko ko zna . Sa predhodnim komentarom sam i sam imao primetiti u kom smeru idu kamperi i isamim tim i el. instalacija.
Pre neki dan kamper mog prijatelja 2009. Je bio skoro tri nedelje u servisu upravo zato sto su halogene sijalice u njemu, nema instalaciju za rikverc kamere i parking senzore , nema radio ozvucenje opciju za klimu , nocno svetlo . . . . A kamper je placen je kao omanji stan . Pa ko je sad tu normalan a ko ne?
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

Mnogi novi kamperi nemaju mnogo toga od opreme koju bih ja voleo da vidim, a za dosta toga nema ni predinstalacije koja bi podrazumevala laku nadogradnju. Naravno, ovo gledajuci samo po katalozima sam uocio, nisam bas neko ko ima neko veliko prakticno iskustvo.
Ali zato je edukacija sada dosta laksa nego nekada i relativno je lako propratiti neka dostignuca u pojedinim oblastima, pa je donekle i lakse diskutovati.
A cena nije pokazatelj kvaliteta, cesto moze biti i obrnuto.
Zato neko ko zna dosta toga lakse moze da proceni da li nesto vredi ili ne vredi kupovati.
Korisnikov avatar
sprinter
Korisnik
Postovi: 2670
Pridružio se: 06 Dec 2009 09:17

Post od sprinter »

Uz svo uvažavanje pojedinih od kolega, mislim da diskusija skreće sa osnovne postavke, a to je edukacija u delu elektroinstalacija.

Kamperi nisu komercijalna vozila, a i ne prave se baš tako, s koca i konopca. Mislim da ljudi koji sede sede u projektnim biroima proizvođača kamper vozila nisu baš neki bezveznjaci i tutumraci. Čisto sumnjam da se ne vodi računa o potrebama krajnjih korisnika vozila.

Po meni, svaki moderan kamper u osnovnoj postavci ima i više ugrađenih instalacija kao i predinstalacija nego što je potrebno prosečnom korisniku. Pri tome, mislim samo na ozbiljne evropske proizvođače ovih vozila. Uvek neko izrazi neku posebnu želju, ali to se ne može znati prilikom izrade, tako da se svaka želja plaća.
Koristim kamper, više godina i po meni, elektroinstalacija u kamperima generalno gledajući, dobro je rešena. Zaista ne shvatam u čemu postoji generalni problem sa elektroinstalacijama u kamperima.

Svaki kamper uglavnom se naruči kao individualno koncipirano vozilo. Proizvođači ovih vozila u startu nude samo osnovnu paletu opreme, sve ostalo je stvar dogovora i izraženih želja kupca. Ako neko želi da kupi novo vozilo po svojoj meri i potrebi, a koja se razlikuje od uobičajenih osobina, sigurno da može od proizvođača da dobije sve što poželi.
E, mi u Srbiji uglavnom kupujemo polovna vozila, pa se onda žalimo, kao nema ovo, nema ono. Pa i nema, jer onaj ko ga je kupio prvi kao novog, to nije ni zahtevao od proizvođača, nego je zakinuo tamo gde misli da treba, a dodao na nečemu što možda po Nama nema rezona, ali šta je tu je, ili ga i ti kupi novog, ili se snalazi kako znaš i umeš.
Meni lično, verovatno bi više odgovaralo da mi je ugrađen frižider koji ima direktnu opciju napajanja sa solarne ćelije, ili da ima veću rashladnu komoru za zamrzavanje, da nije amonijačan, nego sa kompresorom, ali takav je kakvim ga je naručio prvi kupac. pa šta da se radi.

Isto tako, kada sam ugrađivao turbovent prijatno sam se iznenadio kada sam našao dovod struje na običnom krovnom luftašu. Da nisam na tom mestu ugrađivao turbovent, verovatno nikada ne bih ni znao da ima postavljena ova predinstalacija. Na par mesta, na kamperu našao sam još nekih, za sada beskorisnih predinstalacija za nn uređaje, nešto sam već iskoristio, za zvučnike, za antenu i sl. A kamper mi je 2005-o godište.

Mogu samo da zamislim šta od elektroinstalacija i opreme imaju ovi iz 2012-2013-e, nešto sam i gledao, ugradne ravne ploče, fabrička led osvetljenja, sasvim nove načine grejanja sa radijatorima ili podnim grejanjem, sakrivene led TV -e, proširive sobe, a o drugoj dodatnoj opremi da i ne govorim.

Ovom diskusijom ne dajem zeleno svetlo proizvođačima na unutrašnji raspored, kvalitet oplate i sl. pišem samo u okviru teme.
Odgovori