Frizider
Moderatori: šukitaxi, miki56, andrijica, GorchaHY
Pozdrav kolegama! Registrovao sam prikolicu, sa novom tablicom i saobracajnom cena je 6000 din. Pitanje za vas:
Hocu da mi frizider radi na 12v u toku voznje. Da li je to preporucljivo,mislim da je ok. Na kolima, na prikljucku za signalizaciju, na kom pinu da dovedem struju i da li je na prikljucku na prikolici (za signalizaciju ) povezan frizider, unutrasnje svetlo, pumpe ze vodu?
Hocu da mi frizider radi na 12v u toku voznje. Da li je to preporucljivo,mislim da je ok. Na kolima, na prikljucku za signalizaciju, na kom pinu da dovedem struju i da li je na prikljucku na prikolici (za signalizaciju ) povezan frizider, unutrasnje svetlo, pumpe ze vodu?
Poslednja izmena od raja u 12 Maj 2012 12:37, izmenjeno 1 put ukupno.
- groskamper
- Site Admin
- Postovi: 2004
- Pridružio se: 11 Avg 2009 18:46
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
imao sam takvu situaciju , postoji na tom euro dzeku stalni napon od 12v od vozila on obezbedjuje na brisner prikolicama rad svih uredjaja cim mu dostavite struju na dzek. inace sva svetlosna instalacija je 12v a centralni pretvarac sa osiguracima je kod brisnera u dnu garderobnog ormana . ja sam takodje koristio friz na 12v u voznji a onda jednog dana upalio na plin u beogradu okruzio grcku i ugasio ponovo u beogradu , prestao sam da se bojim plasim i resio da uzivam koristeci mogucnost na plin za plin ti netreba nikakav napon
Raja,
moze kao sto kaze groskamper cije misljenja, kao iskusnog kampera, izuzetno uvazavam i sa velikim zadovoljstvom citam njegove komentare.( ovo ne kazem iz kurtoazije). Ja sam pak nekako skeptican prema cinjenici da vucem prikljucno vozilo sa plinskom instalacijom pod pritiskom. Ne plasi me normalan rad vec moguca ostecenja, daleko bilo, plinske instalacije u toku voznje. Zato sam krenuo da prilagodim 12 V 13 pinsku instalaciju prikolice standardnom sedmopolnom prikljucku.
Vazno: NE KORISTITI POSTOJECU INSTALACIJU 7-mopolne UTICNICE NA KOLIMA POSEBNO UKOLIKO JE FABRICKE IZVEDBE. Takva instalacija je izvedena sa zadnjih signalizacionih svetala auta a u fabrickom izvodjenu preko visepolnog konektora i predvidjena je samo za signalizaciju prikolice. Frizider u kamp prikolici vuce struju vecu od 10A. Instalacija signalnih svetala na kolima i uticnice za prikolicu je izvedena provodnicima preseka 1 ili 1,5 mm2. Taj presek nije dovoljan za napajanje frizidera i signalizacije, vec treba koristiti presek provodnika od 2,5 mm2 za napajanje frizidera.
Korisno je i da frizider ima napajanje samo dok je kontakt auta uklucen, da za vreme stajanja ne dodje do prevelikog, ili potpunog, praznjenja akumulatora. Jos bolje bi bilo kad bi frizider dobijao napon po startovanju motora kako ne bi dodatno opterecivao akumulator prilikom starta motora. (ukoliko postoji regulacija ukljucenja oborenog svetla po startu motora moze se taj izlaz koristiti za ukljucenje relea za frizider)
Imajuci u vidu napred receno namera mi je da narednih dana problem napajanja frizidera u toku voznje resim na sledeci nacin.
Instalaciju frizidera napajam direktno sa akumulatora vozila preko osiguraca od 15A provodnikom 2,5 mm2 i preko radnog kontakta relea 12V/30A do kontakta sedmopolne uticnice predvidjenog za svetlo za maglu a provodnik svetla za maglu iskljucujem i adekvatno izolujem. Umesto svetla za maglu na zadnjem signalnom bloku prikolice( ukoliko ga ima) mozete ugraditi dodatno stop svetlo ili poziciono svetlo. Ja sam se odlucio za dodatno stop svetlo. Na utikacu prikolice na odgovarajuci kontakt prikljucujete stalni + (plus) sa glavne razvodne kutije prikolice. Iz glavne razvodne kutije, kod mene idu dva kabla za 12V instalaciju. Jedan ide direktno do frizidera i njega prikljucujem na stalni plus. Rele pobudjujem sa osiguraca za radio aparat koji dobija napon po davanju kontakta. Vazno: I (-) MINUS VOD MORA BITI 2,5 mm2. Meni je zgodnije da ga vodim sa pozitivnim vodom od akumulatora do uticnice na prikljucku gde vec postoji minus vod. Minus vod se moze prikljuciti i na nekom sigurnom kontaktu karoserije. U uticnici OBAVEZNO UMRTVITI POSTOJECI minus vod . To je potrebno iz razloga da ako dodje do prekida ili slabog kontakta minus voda 2,5 mm2 struju kroz minus vod ne preuzme provodnik manjeg preseka.
Raspored prikljucaka: Kada gledate u utikac na kablu prikolice(sa spoljne strane gde su kontakti koji se ubadaju u uticnicu na vozilu) i idete od zareza (vodilice) na utikacu u smeru kretanja kazaljke na satu prvi kontakt je kod zareza a drugi kontakt je "masa" ili ( -) vod a treci kontakt svetlo za maglu, odnosno sada ce biti stalni plus. Prema ovome lako se pronalaze odgovarajuci kontakti na uticnici vozila
Tako dovedeni "stalni " plus do glavne razvodne kutije kamp prikolice iskoristicu i za dopunjavanje akumulatora ( 45 Ah) u prikolici, u toku voznje ili po potrebi. Pri tome ogranicavam struju punjenja akumulatora na 3A kako ne bi preopteretio vod 2,5 mm2 i ogranicavam protok energije u suprotnom pravcu, prema akumulatoru na vozilu. To je neophodno jer pri prikljucenju instalacije kamp prikolice na vozilo moze poteci velika struja iz akumulatora vozila prema akumulatoru prikolice a u zavisnosti od stanja njegove napunjenosti. Jos gora situacija po instalaciju nastaje prilikom starta motora vozila kada su struje i stotinu A pa bi pozar na instalaciji prikolice i vozila bio neminovan.
Sto se tice samog razvoda 12 V do odredjenih potrosaca u kamp prikolici on se razlikuje od prikolice do prikolice. Sve zavisi od proizvodjaca i modela prikolice. Uz vise detalja mogo bi ti vise reci na tu temu.
Ako dolazis u Grzu razmenicemo iskustva.
Pozdrav Dragan.
moze kao sto kaze groskamper cije misljenja, kao iskusnog kampera, izuzetno uvazavam i sa velikim zadovoljstvom citam njegove komentare.( ovo ne kazem iz kurtoazije). Ja sam pak nekako skeptican prema cinjenici da vucem prikljucno vozilo sa plinskom instalacijom pod pritiskom. Ne plasi me normalan rad vec moguca ostecenja, daleko bilo, plinske instalacije u toku voznje. Zato sam krenuo da prilagodim 12 V 13 pinsku instalaciju prikolice standardnom sedmopolnom prikljucku.
Vazno: NE KORISTITI POSTOJECU INSTALACIJU 7-mopolne UTICNICE NA KOLIMA POSEBNO UKOLIKO JE FABRICKE IZVEDBE. Takva instalacija je izvedena sa zadnjih signalizacionih svetala auta a u fabrickom izvodjenu preko visepolnog konektora i predvidjena je samo za signalizaciju prikolice. Frizider u kamp prikolici vuce struju vecu od 10A. Instalacija signalnih svetala na kolima i uticnice za prikolicu je izvedena provodnicima preseka 1 ili 1,5 mm2. Taj presek nije dovoljan za napajanje frizidera i signalizacije, vec treba koristiti presek provodnika od 2,5 mm2 za napajanje frizidera.
Korisno je i da frizider ima napajanje samo dok je kontakt auta uklucen, da za vreme stajanja ne dodje do prevelikog, ili potpunog, praznjenja akumulatora. Jos bolje bi bilo kad bi frizider dobijao napon po startovanju motora kako ne bi dodatno opterecivao akumulator prilikom starta motora. (ukoliko postoji regulacija ukljucenja oborenog svetla po startu motora moze se taj izlaz koristiti za ukljucenje relea za frizider)
Imajuci u vidu napred receno namera mi je da narednih dana problem napajanja frizidera u toku voznje resim na sledeci nacin.
Instalaciju frizidera napajam direktno sa akumulatora vozila preko osiguraca od 15A provodnikom 2,5 mm2 i preko radnog kontakta relea 12V/30A do kontakta sedmopolne uticnice predvidjenog za svetlo za maglu a provodnik svetla za maglu iskljucujem i adekvatno izolujem. Umesto svetla za maglu na zadnjem signalnom bloku prikolice( ukoliko ga ima) mozete ugraditi dodatno stop svetlo ili poziciono svetlo. Ja sam se odlucio za dodatno stop svetlo. Na utikacu prikolice na odgovarajuci kontakt prikljucujete stalni + (plus) sa glavne razvodne kutije prikolice. Iz glavne razvodne kutije, kod mene idu dva kabla za 12V instalaciju. Jedan ide direktno do frizidera i njega prikljucujem na stalni plus. Rele pobudjujem sa osiguraca za radio aparat koji dobija napon po davanju kontakta. Vazno: I (-) MINUS VOD MORA BITI 2,5 mm2. Meni je zgodnije da ga vodim sa pozitivnim vodom od akumulatora do uticnice na prikljucku gde vec postoji minus vod. Minus vod se moze prikljuciti i na nekom sigurnom kontaktu karoserije. U uticnici OBAVEZNO UMRTVITI POSTOJECI minus vod . To je potrebno iz razloga da ako dodje do prekida ili slabog kontakta minus voda 2,5 mm2 struju kroz minus vod ne preuzme provodnik manjeg preseka.
Raspored prikljucaka: Kada gledate u utikac na kablu prikolice(sa spoljne strane gde su kontakti koji se ubadaju u uticnicu na vozilu) i idete od zareza (vodilice) na utikacu u smeru kretanja kazaljke na satu prvi kontakt je kod zareza a drugi kontakt je "masa" ili ( -) vod a treci kontakt svetlo za maglu, odnosno sada ce biti stalni plus. Prema ovome lako se pronalaze odgovarajuci kontakti na uticnici vozila
Tako dovedeni "stalni " plus do glavne razvodne kutije kamp prikolice iskoristicu i za dopunjavanje akumulatora ( 45 Ah) u prikolici, u toku voznje ili po potrebi. Pri tome ogranicavam struju punjenja akumulatora na 3A kako ne bi preopteretio vod 2,5 mm2 i ogranicavam protok energije u suprotnom pravcu, prema akumulatoru na vozilu. To je neophodno jer pri prikljucenju instalacije kamp prikolice na vozilo moze poteci velika struja iz akumulatora vozila prema akumulatoru prikolice a u zavisnosti od stanja njegove napunjenosti. Jos gora situacija po instalaciju nastaje prilikom starta motora vozila kada su struje i stotinu A pa bi pozar na instalaciji prikolice i vozila bio neminovan.
Sto se tice samog razvoda 12 V do odredjenih potrosaca u kamp prikolici on se razlikuje od prikolice do prikolice. Sve zavisi od proizvodjaca i modela prikolice. Uz vise detalja mogo bi ti vise reci na tu temu.
Ako dolazis u Grzu razmenicemo iskustva.
Pozdrav Dragan.
-
- Korisnik
- Postovi: 43
- Pridružio se: 01 Jun 2011 14:59
Mozda i ova objasnjenja sa upozorenjima mogu da pomognu i objasne koliko je stvar ozbiljana http://www.caravanninglinks.com/goto/pa ... n_sockets/
-
- Korisnik
- Postovi: 43
- Pridružio se: 01 Jun 2011 14:59
E Groskamper ja imam zenu kojoj kad spomenes plin, reakcija je tipa "STRASNO", no na autu imam sedmopolni prikljucak kao kod navedene prikolice, bila su mi prazna dva pina, na slepo sam doveo struju od akumulatora do pina sa oznakom 54g,( kada se rasturi konektor na autu vide se oznake, sa strne gde se ubadaju zice,). DRAGAN je lepo objasnio koj je to pin. U prikolici se culo skljocanje relea i to je bilo to. Radi mi svetlo svuda, radi mi pumpica u sudoperi, ne radi pumpica u umivaoniku, ali radi i frizider. Jeste, da bih to utvrdio morao sam da dodjem do razvodne kutije, da podignem sudoperu sa plinskim resoom, da bih dosao do zica na prekidacu za 12v za frizider ali na kraju se isplatilo.
DRAGANE u pravu si za sve sto si rekao. Verujem da ce ovaj tvoj komentar koristiti svakome ko se interesuje.
Zicu sam stavio preseka 2,5mm stavio sam keramicko kuciste i osigurac do duse od 10A . E sad nije povezano na kontakt kljuc ali mislim da to nije problem, za sada ostavicu ovako.
U celoj toj prici je ucestvovao i moj kum, merili smo koliko ampera vuce frizider ali cini mi se da je to malo. Neznam koliko je jak grejac na frizideru za to cu morati da izvadim ceo frizider, ali dobro polako bice vremena.
HALA VAM PUNO A nadam se da ce mo pomoci nekom ovim savetima.
Zaboravih da napomenem ; u pitanju je prikolica ADRIJA
DRAGANE u pravu si za sve sto si rekao. Verujem da ce ovaj tvoj komentar koristiti svakome ko se interesuje.
Zicu sam stavio preseka 2,5mm stavio sam keramicko kuciste i osigurac do duse od 10A . E sad nije povezano na kontakt kljuc ali mislim da to nije problem, za sada ostavicu ovako.
U celoj toj prici je ucestvovao i moj kum, merili smo koliko ampera vuce frizider ali cini mi se da je to malo. Neznam koliko je jak grejac na frizideru za to cu morati da izvadim ceo frizider, ali dobro polako bice vremena.
HALA VAM PUNO A nadam se da ce mo pomoci nekom ovim savetima.
Zaboravih da napomenem ; u pitanju je prikolica ADRIJA
Poslednja izmena od raja u 13 Maj 2012 21:10, izmenjeno 1 put ukupno.
Ja sam takođe skeptik što se tiče korišćenja frižidera na plin tokom celog putovanja. U početku, čim krenem da vozim pebacivao sam frižćider na 12v, ali zadnjih 2 godine vozim samo sa plinom. Ali sve vreme mi je plin u mislima.
Meni je frižider na levoj bočnoj strani. Grosu je lakše, njemu je frižider pozadi, na zadnjem kraju kampera. Ovakva pozicija mi se čini mnogo komtnijom za korišćenje plina tokom vožnje, nema vetra koji može da ugasi plamen i sl.
Meni je frižider na levoj bočnoj strani. Grosu je lakše, njemu je frižider pozadi, na zadnjem kraju kampera. Ovakva pozicija mi se čini mnogo komtnijom za korišćenje plina tokom vožnje, nema vetra koji može da ugasi plamen i sl.
Ja sam više skeptik za korišćenje frižidera na 12V, akumulator i struja su čudo.
Kao što reče Dragan glavni vod preseka 2,5mm je obavezan i dovoljan ali bi trebalo obratiti pažnju na sve kontakte i spojeve gde prolazi velika struja.
Prelazni otpor na kontaktima dovodi do njihovog zagrevanja što može izazvati požar.
Kada sam kupio kamper frižider nije radio zbog izgorelog kontakta na konektoru na samom elektronskom modulu. Očigledno je prethodni vlasnik dosta koristio friz na 12V.
Inače, fabrički postavljena žica za napajanje friza je 4mm preseka!
Znam da postoji rizik ali već 7 godina vozim sa uključenim frižiderom na plin u toku vožnje.
Jedino na šta obraćam pažnju su benziske pumpe, tu obavezno gasim friz jer je to ipak otvoren plamen i ne bih da se igram benzinskim parama.
Kao što reče Dragan glavni vod preseka 2,5mm je obavezan i dovoljan ali bi trebalo obratiti pažnju na sve kontakte i spojeve gde prolazi velika struja.
Prelazni otpor na kontaktima dovodi do njihovog zagrevanja što može izazvati požar.
Kada sam kupio kamper frižider nije radio zbog izgorelog kontakta na konektoru na samom elektronskom modulu. Očigledno je prethodni vlasnik dosta koristio friz na 12V.
Inače, fabrički postavljena žica za napajanje friza je 4mm preseka!
Znam da postoji rizik ali već 7 godina vozim sa uključenim frižiderom na plin u toku vožnje.
Jedino na šta obraćam pažnju su benziske pumpe, tu obavezno gasim friz jer je to ipak otvoren plamen i ne bih da se igram benzinskim parama.
Omnia mea mecum porto
Ne vadi frizider evo ti podataka za Elektroluks RM 200 Caravan Frizider.
kapacitet: 60l bruto / 51 neto
snaga grejaca: 240V - 105 W
12V - 100 W
gas - 186 W na max 120W na min
potrosnja el.energije: 2.3 kWh za 24h
potrosnja plina: max 0,35 kg min 0,23 kg za 24h ( jedan kg propan- butana je oko 1,8 litara )
kapacitet: 60l bruto / 51 neto
snaga grejaca: 240V - 105 W
12V - 100 W
gas - 186 W na max 120W na min
potrosnja el.energije: 2.3 kWh za 24h
potrosnja plina: max 0,35 kg min 0,23 kg za 24h ( jedan kg propan- butana je oko 1,8 litara )
Autodom koristim od 1986 god. kada su . uredjaji u vozilima bili relativno prosti i sa vrlo malo elektronike.Kamperski pokret u tadasnjoj drzavi bio je u velikoj ekspanziji,jer se pored satora,sve vise koristile kamp-prikolice,najvise nasa dva domaca proizvodjaca,koje su bile kvalitetne i po cenama vrlo pristupacne.Iskustva smo razmenjivali kroz medjusobne susrete u kampovima,uglavnom u Hrvatskim i Grckim.Citali smo Slovenacke caspise o kampovanju,a ko je mogao da nabavi i strane,najcesce nemacki Promobil.Internet je dosao mnogo kasnije.Jedna od prvih stvari koju sam prihvatio kao pravilo je da nikada ne koristim uredjaje na plin.u toku voznje.Materijali od kojih su izgradjena kamp-vozila su jako zapaljivi pa u koriscenu plina treba biti oprezan i prilikom boravka na odredistu.Sto se tice koriscenja u voznji, najveca opasnost preti u slucaju eventualnog udesa.Standardna oprema nije apsolutno bezbedna u smislu prekida dovoda plna na gorionik.U zemljama EU zakonskim propisom zabranjena je upotreba plinskih uredjaja u .toku voznje.Policija prilikom kontrole kamp-vozila na putevima,pored kontrole tezine vozila najcesce kontolise upotrebu plinskih uredjaja.Medjutim,njihova upotreba dozvoljena je ukoliko je u plinske instalacije ugradjen dodatni uredjaj koji kontrolise protok gasa na izlazu iz boce.Uredjaj kosta oko 160 e sa ugradnjom.Inace, prilikom koriscenja frizidera na gas u mestu,u toplim letnjim danima treba imati u vidu mogucnost pregrevanja dela vozila oko frizidera,sto takodje prestavlja potencijalnu opasnost i potrebu stalne kontrole rada.Zapazio sam da mnoge kolege kod resetki za provetravanje imaju ugradjene ventilatore.
Uključiću se malo sa nekoliko činjenica. Plin je opasan ili bezopasan ukoliko je pravilno instaliran. Bilo je nekoliko eksplozija u kućama, vozilima i kamp prikolicama (neki članovi me znaju pa znaju da ovo pišem iz iskustva sa mog posla). Plin je gas koji je teži od vazduha. Tako da ispravna ugradnja, skoro kod svih kamperki (originalnih) prikolica ili vozila, podrazumeva da postoji u donjem delu odvod (crevo, ventilacija ili sl...) kroz koji će plin isteći prema zemlji. Ovo podrazumeva da se ne može stvoriti kritična količina mešavine (3-8 procenata) sa vazduhom koja bi mogla prouzrokovati eksploziju. Za eksploziju plina je potrebna kritična masa i paljenje, može i slaba varnica, veće temperature, kao šmercovanje elektroinstalacija. Za ugušenje plinom je potrebno mnogo veća količina stalne izloženosti (ovo se desilo kod zatvorenog malog objekta, bez varnice i bez ventilacije. U vozilima je ovo skoro nemoguće, a i plin ima relativno jak miris, pa osim kod spavanja neće doći do toga. Jednostavno: ukoliko postoji otvor na podu, ili u donjoj zoni nema razloga za brigu, ni u stajanju ni u vožnji (svi kamperi koje ja znam imaju takve otvore kod skoro svakog plinskog uređaja).
Kada je struja u pitanju stvari su sasvim drugačije. Pisao sam nešto o agregatima i klimi skoro. Struja sa većim naponom je potencijalno opasna ukoliko je neko dodirne, ali je za pogon bilo kog potrošača potrebna manja amperaža, pa samim tim i manji presek kablova. Ukoliko koristite jednosmernu struju, na jakom potrošaču sa malim naponom, potreban je veći presek kablova, tj. ukoliko na 12V ukljućite jak potrošač, sa malim presekom žice doći će do zagrevanja kablova i do eventualnog paljenja elektro instalacije. Ovo je čest uzrok požara na vozilima u pokretu, pa se tu i ne rade uviđaji (optereti se instalacija jačim sijalicama - plazma, dodatnim uređajima i sl.).
Nisam dao detaljna objašnjenja, nadam se da je ovo dovoljno
Kada je struja u pitanju stvari su sasvim drugačije. Pisao sam nešto o agregatima i klimi skoro. Struja sa većim naponom je potencijalno opasna ukoliko je neko dodirne, ali je za pogon bilo kog potrošača potrebna manja amperaža, pa samim tim i manji presek kablova. Ukoliko koristite jednosmernu struju, na jakom potrošaču sa malim naponom, potreban je veći presek kablova, tj. ukoliko na 12V ukljućite jak potrošač, sa malim presekom žice doći će do zagrevanja kablova i do eventualnog paljenja elektro instalacije. Ovo je čest uzrok požara na vozilima u pokretu, pa se tu i ne rade uviđaji (optereti se instalacija jačim sijalicama - plazma, dodatnim uređajima i sl.).
Nisam dao detaljna objašnjenja, nadam se da je ovo dovoljno
Da malo razjasnimo siguronosni uređaj koji je pomenuo Ducato2 u jednom od prethodnih postova.
Kako sam ja razumeo, po nekom zakonu evropske unije koji važi od 01.2007. god. sva kamp vozila moraju imati siguronosni ventil sa regulatorom pritiska ako koriste plinske uređaje u pokretu.
To je uređaj koji je Truma nazvala "MonoControl CS i Duo Control CS". Radi se u stvari o regulatoru pritiska sa kraš senzorom koji blokira dovod plina ako dođe do sudara sa brzinom većom od 20km/h.
Slažem se da je koristan prilikom udesa ali u normalnim uslovima služi kao običan regulator pritiska i uopšte ne povećava bezbednost.
Ako idemo tom logikom onda bi i svaki auto sa pogonom na plin morao da ga ima. Kod automobila je isparivač na prednjem delu vozila i direktno podložan udaru, dok je kod kampera uglavnom bočno i u zadnjem delu vozila.
Kako sam ja razumeo, po nekom zakonu evropske unije koji važi od 01.2007. god. sva kamp vozila moraju imati siguronosni ventil sa regulatorom pritiska ako koriste plinske uređaje u pokretu.
To je uređaj koji je Truma nazvala "MonoControl CS i Duo Control CS". Radi se u stvari o regulatoru pritiska sa kraš senzorom koji blokira dovod plina ako dođe do sudara sa brzinom većom od 20km/h.
Slažem se da je koristan prilikom udesa ali u normalnim uslovima služi kao običan regulator pritiska i uopšte ne povećava bezbednost.
Ako idemo tom logikom onda bi i svaki auto sa pogonom na plin morao da ga ima. Kod automobila je isparivač na prednjem delu vozila i direktno podložan udaru, dok je kod kampera uglavnom bočno i u zadnjem delu vozila.
Omnia mea mecum porto