Elektro instalacija u kamp-prikolici
Moderatori: šukitaxi, miki56, andrijica, GorchaHY
Sinbad
Napisah vec. Akumulator moze da da i 700 ampera. Da li znas sta se tu desava kada se napravi kratak spoj? Probaj. Uzmi jednu zicu od 2,5 kvadrata i napravi kratak spoj na akumulatroru od 90 Ah. Drzi tu zicu 10 sekundi na akumulatoru. Izgorece kao sibica ali u prvoj sekundi.
Zato se napon na novim prikolicama sa 12 ODMAH dize na 220V pomocu pretvaraca http://www.elementa.rs/proizvod/45740/n … arac-1000w
Celo jedno domacinstvo prikljuceno na struju funkcionise sa 3 faze po 16 ampera ukupno 48. A mi govorimo o 700 ampera.
Sve nove prikolice imaju INSTALACIJU ISKLJUCIVO na 220V, a posle se kod svakog potrosaca napon spusta na 12v gde je to potrebno. Za led rasvetu se koriste klasicna coperska napajanja za led rasvetu. http://rasvetasrbija.com/index.php?main … hbueqjrpo2
Efikasnost ovih napajanja je preko 95%.
Na 12v radi samo led rasveta, i eventualno auto radio.
Znas li koliko se debele zice vode za autoradio u automobilima, i to direktno sa akumulatora. Vuci debele zicetine po prikolici apsolutno je nepotrebno.
Sve ti radi na 220V. Frizider, lap top, punjac za mobilni, satelit risiver, tv, osvetljenje (stedljive ili led sijalice)
Koriste se tanki kablovi od kvadrat i po, napon je naizmenican... Gomila prednosti. jeftinije, bezbednije...
jedan trafo od 2000 din ti resava problem ako ti zatreba 12V.
Poslednje editovanje od Sinbad (12-01-2014 23:42:35)
Napisah vec. Akumulator moze da da i 700 ampera. Da li znas sta se tu desava kada se napravi kratak spoj? Probaj. Uzmi jednu zicu od 2,5 kvadrata i napravi kratak spoj na akumulatroru od 90 Ah. Drzi tu zicu 10 sekundi na akumulatoru. Izgorece kao sibica ali u prvoj sekundi.
Zato se napon na novim prikolicama sa 12 ODMAH dize na 220V pomocu pretvaraca http://www.elementa.rs/proizvod/45740/n … arac-1000w
Celo jedno domacinstvo prikljuceno na struju funkcionise sa 3 faze po 16 ampera ukupno 48. A mi govorimo o 700 ampera.
Sve nove prikolice imaju INSTALACIJU ISKLJUCIVO na 220V, a posle se kod svakog potrosaca napon spusta na 12v gde je to potrebno. Za led rasvetu se koriste klasicna coperska napajanja za led rasvetu. http://rasvetasrbija.com/index.php?main … hbueqjrpo2
Efikasnost ovih napajanja je preko 95%.
Na 12v radi samo led rasveta, i eventualno auto radio.
Znas li koliko se debele zice vode za autoradio u automobilima, i to direktno sa akumulatora. Vuci debele zicetine po prikolici apsolutno je nepotrebno.
Sve ti radi na 220V. Frizider, lap top, punjac za mobilni, satelit risiver, tv, osvetljenje (stedljive ili led sijalice)
Koriste se tanki kablovi od kvadrat i po, napon je naizmenican... Gomila prednosti. jeftinije, bezbednije...
jedan trafo od 2000 din ti resava problem ako ti zatreba 12V.
Poslednje editovanje od Sinbad (12-01-2014 23:42:35)
Omnia mea mecum porto
Sinbad
@ taktonac
Nemoj da razvlacis kablove od akumulatroa, opasno je! Zapalices prikolicu. Koristi trafo za led rasvetu ili led sijalice koje rade na 220v.
http://www.elementa.rs/pretraga/led%20sijalice
Poslednje editovanje od Sinbad (12-01-2014 23:43:48)
Kad se mora, nije teško.
@ taktonac
Nemoj da razvlacis kablove od akumulatroa, opasno je! Zapalices prikolicu. Koristi trafo za led rasvetu ili led sijalice koje rade na 220v.
http://www.elementa.rs/pretraga/led%20sijalice
Poslednje editovanje od Sinbad (12-01-2014 23:43:48)
Kad se mora, nije teško.
Omnia mea mecum porto
DusanHY
@Sinbad
Ima istine u tome što govoriš za presek kabla i njegovo grejanje, zato sam Bobana i posavetovao da prvo pregleda instalaciju.
Ali meni opet nije jasno zašto je jako opasno i nepotrebno imati u prikolici 12v kako ti tvrdiš i da li si siguran da se na novim prikolicama napon sa 12v diže na 220V?
Kod mene na prikolici koju sam koristio kao nadogradnju (prikolica je 2009) cela instalacija osim direktne veze frižidera, protočnog bojlera i nekih šuko utikača je 12v.
Koliki su gubici ako 12v sa akumulatora dižemo na 220v? Kažeš da treba da ostane na 220V i to da sve da ne bi promenio ožičenje na 4 sijalična mesta, a pritom sve uređaje koje može da nabavi za prikolicu možeš da ima i na 12V?
Nisam siguran da mu je 220v instalacija jeftinije rešenje jer u svakom slučaju mora da nabavi trafo.
Detalje kako sam ja preradio svoji instalaciju, ugradio electroblok, a kako to izgleda možeš videti u ovoj temi.http://www.campingclubbelgrade.org/uplo … 12&p=4
Možda nije najbolje rešenje ali sam primenjivao iskustva ostalih kolega sa foruma i gledao kako je to rešeno na gotovim kamperima.
Presek kabla koji ti spominješ jeste ono na šta treba obratiti pažnju ali presek 16 kvadrata i jedan osigurač od 40A je sasvim dovoljno za vezu sa akumulatorom.
I dajte, nemojmo od prostih stvari praviti bauk, ovo o čemu pišemo više puta je primenjeno, provereno i radi uspešno, postoje varijacije na tu temu i o tome možemo diskutovati.
Toliko od mene...............zasad.
Poslednje editovanje od DusanHY (13-01-2014 07:32:27)
@Sinbad
Ima istine u tome što govoriš za presek kabla i njegovo grejanje, zato sam Bobana i posavetovao da prvo pregleda instalaciju.
Ali meni opet nije jasno zašto je jako opasno i nepotrebno imati u prikolici 12v kako ti tvrdiš i da li si siguran da se na novim prikolicama napon sa 12v diže na 220V?
Kod mene na prikolici koju sam koristio kao nadogradnju (prikolica je 2009) cela instalacija osim direktne veze frižidera, protočnog bojlera i nekih šuko utikača je 12v.
Koliki su gubici ako 12v sa akumulatora dižemo na 220v? Kažeš da treba da ostane na 220V i to da sve da ne bi promenio ožičenje na 4 sijalična mesta, a pritom sve uređaje koje može da nabavi za prikolicu možeš da ima i na 12V?
Nisam siguran da mu je 220v instalacija jeftinije rešenje jer u svakom slučaju mora da nabavi trafo.
Detalje kako sam ja preradio svoji instalaciju, ugradio electroblok, a kako to izgleda možeš videti u ovoj temi.http://www.campingclubbelgrade.org/uplo … 12&p=4
Možda nije najbolje rešenje ali sam primenjivao iskustva ostalih kolega sa foruma i gledao kako je to rešeno na gotovim kamperima.
Presek kabla koji ti spominješ jeste ono na šta treba obratiti pažnju ali presek 16 kvadrata i jedan osigurač od 40A je sasvim dovoljno za vezu sa akumulatorom.
I dajte, nemojmo od prostih stvari praviti bauk, ovo o čemu pišemo više puta je primenjeno, provereno i radi uspešno, postoje varijacije na tu temu i o tome možemo diskutovati.
Toliko od mene...............zasad.
Poslednje editovanje od DusanHY (13-01-2014 07:32:27)
Omnia mea mecum porto
Igorpet
Nema potrebe "plašiti" ljude kako 12V nije za prikolicu.
Tačno je da DC jednosmerna struja traži deblje provodnike ali to nije razlog da se ne koristi tamo gde je izvor struje već 12V.
Nije da sam baš neki ekspert za ovu oblast, ali konvertovati 12V u 220V, transportovani struju 3-5m pa zatim vraćati sa 220V na 12V je mislim više nego suluda ideja i verovatnoća je mnogo veća da se baš u ovim konverzijama nešto zapali.
Jednosmerna struja ima veliki pad napona zbog otpornosti provodnika (obično je to bakar a može biti i aluminijum ali vrlo retko), otpornost u provodniku se manifestuje odavanjem toplote a dodatna toplota povećava otpornost provodnika čime se dolazi u začarani krug koji može dovesti do pregrevanja i topljenja provodnika.
To se vrlo jednostavno rešava pravilnim dimenzionisanjem provodnika, i time se izbegavaju sve komplikacije.
Naravno, podrazumeva se da mora postojati topljivi osigurač u instalaciji (kao kod auta) koji u slučaju kratkih spojeva ili priključivanja velikih potrošača jednostavno prekine kolo pre nego što i dođe do većeg zagrevanja provodnika.
Ovim je rešeno sve što treba a u vezi jednosmerne struje u kamperima i prikolicama.
Provodnici su prihvatljivih preseka za potrošače koji vuču malu amperažu. Najproblematičniji (najveći) potrošač je frižider i klima na jednosmernu struju a podrazumeva se da nećemo koristiti baš DC grejalicu ili bojler, naravno može i to ali presek provodnika će biti jako veliki i nepraktičan i skup.
Šta je bitno: jačina potrošača (amperaža), dužina provodnika (računa se duplo-od akumulatora do potrošača i nazad jer to čini zatvoreno kolo), presek provodnika i ambijetalna temperatura.
Iz priložene tabele, usaglasimo vrednosti i neće biti nikakvih problema (razvodna kutija i osigurači se podrazumevaju i ništa se ne kači direkto na akumulator).
U tabeli je dat proračun za pad napona od 3% što je prihvatljiva vrednost koja se treba kretati od 2-3%.
Nadam se da će pomoći.
U nekim temama je već dosta pisano o elektroinstalacijama i tamo sam dao i neke proračune pa bi bilo dobro tamo nastaviti diskusiju ako ima nekih nejasnoća.
Poslednje editovanje od igorpet (13-01-2014 12:24:34)
Nema potrebe "plašiti" ljude kako 12V nije za prikolicu.
Tačno je da DC jednosmerna struja traži deblje provodnike ali to nije razlog da se ne koristi tamo gde je izvor struje već 12V.
Nije da sam baš neki ekspert za ovu oblast, ali konvertovati 12V u 220V, transportovani struju 3-5m pa zatim vraćati sa 220V na 12V je mislim više nego suluda ideja i verovatnoća je mnogo veća da se baš u ovim konverzijama nešto zapali.
Jednosmerna struja ima veliki pad napona zbog otpornosti provodnika (obično je to bakar a može biti i aluminijum ali vrlo retko), otpornost u provodniku se manifestuje odavanjem toplote a dodatna toplota povećava otpornost provodnika čime se dolazi u začarani krug koji može dovesti do pregrevanja i topljenja provodnika.
To se vrlo jednostavno rešava pravilnim dimenzionisanjem provodnika, i time se izbegavaju sve komplikacije.
Naravno, podrazumeva se da mora postojati topljivi osigurač u instalaciji (kao kod auta) koji u slučaju kratkih spojeva ili priključivanja velikih potrošača jednostavno prekine kolo pre nego što i dođe do većeg zagrevanja provodnika.
Ovim je rešeno sve što treba a u vezi jednosmerne struje u kamperima i prikolicama.
Provodnici su prihvatljivih preseka za potrošače koji vuču malu amperažu. Najproblematičniji (najveći) potrošač je frižider i klima na jednosmernu struju a podrazumeva se da nećemo koristiti baš DC grejalicu ili bojler, naravno može i to ali presek provodnika će biti jako veliki i nepraktičan i skup.
Šta je bitno: jačina potrošača (amperaža), dužina provodnika (računa se duplo-od akumulatora do potrošača i nazad jer to čini zatvoreno kolo), presek provodnika i ambijetalna temperatura.
Iz priložene tabele, usaglasimo vrednosti i neće biti nikakvih problema (razvodna kutija i osigurači se podrazumevaju i ništa se ne kači direkto na akumulator).
U tabeli je dat proračun za pad napona od 3% što je prihvatljiva vrednost koja se treba kretati od 2-3%.
Nadam se da će pomoći.
U nekim temama je već dosta pisano o elektroinstalacijama i tamo sam dao i neke proračune pa bi bilo dobro tamo nastaviti diskusiju ako ima nekih nejasnoća.
Poslednje editovanje od igorpet (13-01-2014 12:24:34)
Omnia mea mecum porto
Igorpet
mustang upisano:
...na kamperu imam glavni vod 4mm preseka za celu nadgradnju i jos radi, skoro 20 godina...
Ajd što radi, nego dobro i greje smile
Ako se ne uključuju veći potrošači, može to da radi do 20-25A. Koje jačine su osigurači?
Ako je samo LED u pitanju to sa 4mm2 može da se osvetli da šljašti samo tako ... ali ako utaknemo još po nešto ... možemo da dobijemo i podno grejanje smile
Off:
Ovo je bila jubalarna 9999 poruka na forumu smile
Poslednje editovanje od igorpet (13-01-2014 19:49:25)
mustang upisano:
...na kamperu imam glavni vod 4mm preseka za celu nadgradnju i jos radi, skoro 20 godina...
Ajd što radi, nego dobro i greje smile
Ako se ne uključuju veći potrošači, može to da radi do 20-25A. Koje jačine su osigurači?
Ako je samo LED u pitanju to sa 4mm2 može da se osvetli da šljašti samo tako ... ali ako utaknemo još po nešto ... možemo da dobijemo i podno grejanje smile
Off:
Ovo je bila jubalarna 9999 poruka na forumu smile
Poslednje editovanje od igorpet (13-01-2014 19:49:25)
Omnia mea mecum porto
Jader
igorpet upisano:
mustang upisano:
...na kamperu imam glavni vod 4mm preseka za celu nadgradnju i jos radi, skoro 20 godina...
Ajd što radi, nego dobro i greje smile
Ako se ne uključuju veći potrošači, može to da radi do 20-25A. Koje jačine su osigurači?
Ako je samo LED u pitanju to sa 4mm2 može da se osvetli da šljašti samo tako ... ali ako utaknemo još po nešto ... možemo da dobijemo i podno grejanje smile
Off:
Ovo je bila jubalarna 9999 poruka na forumu smile
10.000 smile
igorpet upisano:
mustang upisano:
...na kamperu imam glavni vod 4mm preseka za celu nadgradnju i jos radi, skoro 20 godina...
Ajd što radi, nego dobro i greje smile
Ako se ne uključuju veći potrošači, može to da radi do 20-25A. Koje jačine su osigurači?
Ako je samo LED u pitanju to sa 4mm2 može da se osvetli da šljašti samo tako ... ali ako utaknemo još po nešto ... možemo da dobijemo i podno grejanje smile
Off:
Ovo je bila jubalarna 9999 poruka na forumu smile
10.000 smile
Omnia mea mecum porto
Mustang
Frizider koji radi na 12V sa svojih 8-9A i pumpa za vodu sa svojih 3-4A su najveci potrosaci.
Led rasveta sa 1-2A i ventilator za trumu jos 2-3A, sto je ukupno 15-17A.
U praksi ce biti prava retkos da rade u isto vreme, jer ako frizider radi na 12V u toku voznje, grejalica i rasveta sigurno tad ne rade kao i pumpa za vodu.
Jedino treba obratiti paznju na inverter koji u zavisnosti od opterecenja moze da povuce dosta pa bi njegov glavni vod do akumulatora trebao biti veceg preseka.
Frizider koji radi na 12V sa svojih 8-9A i pumpa za vodu sa svojih 3-4A su najveci potrosaci.
Led rasveta sa 1-2A i ventilator za trumu jos 2-3A, sto je ukupno 15-17A.
U praksi ce biti prava retkos da rade u isto vreme, jer ako frizider radi na 12V u toku voznje, grejalica i rasveta sigurno tad ne rade kao i pumpa za vodu.
Jedino treba obratiti paznju na inverter koji u zavisnosti od opterecenja moze da povuce dosta pa bi njegov glavni vod do akumulatora trebao biti veceg preseka.
Omnia mea mecum porto
Igorpet
mustang upisano:
Ne znam za vece potrosace od gore navedenih.
Naravno, moze da se ugradi i kvarcna od 2kW i klima. Ja mislim da pricamo o standardnim potrosacima u kamperu ili prikolici.
Na primer adapter za laptop na 12V ima izlaznu snagu 120W i može da povuče blizu 10A.
Noviji frižideri na 12V snage su 170W (Dometic npr.) i znači vuču oko 14A.
Fen za kosu na 12V ima 168w tj. povuče 14A.
Truma Saphir vario na 12V vuče 62,5 A.
Naveo sam malo ekstremnije primere, ali i uz malo više standardnih uređaja, sa verovatnoćom istovremenog uključenja, može se tu lako nakupiti dosta ampera.
Na glavnom dovodu ne treba škrtičariti mm2 (to je ipak samo 2 x 1-2m kabla dobrog preseka) a zatim za svaki potrošač vučemo odgovarajući presek.
mustang upisano:
Ne znam za vece potrosace od gore navedenih.
Naravno, moze da se ugradi i kvarcna od 2kW i klima. Ja mislim da pricamo o standardnim potrosacima u kamperu ili prikolici.
Na primer adapter za laptop na 12V ima izlaznu snagu 120W i može da povuče blizu 10A.
Noviji frižideri na 12V snage su 170W (Dometic npr.) i znači vuču oko 14A.
Fen za kosu na 12V ima 168w tj. povuče 14A.
Truma Saphir vario na 12V vuče 62,5 A.
Naveo sam malo ekstremnije primere, ali i uz malo više standardnih uređaja, sa verovatnoćom istovremenog uključenja, može se tu lako nakupiti dosta ampera.
Na glavnom dovodu ne treba škrtičariti mm2 (to je ipak samo 2 x 1-2m kabla dobrog preseka) a zatim za svaki potrošač vučemo odgovarajući presek.
Omnia mea mecum porto
Igorpet
Takonac upisano:
Koliki su u praksi realni gubitci invertora,mislim na jeftinije varijante,ne brendirane,prelaze li 10-15 %
10-15% su sigurni realni gubici, brend znači pouzdan i duži rad, ravnomeran i stabilan izlaz, bolje hlađenje i sl. a gubici su manje više neizbežni, i za one jeftinije i za skuplje možda je razlika u par procenata.
Takonac upisano:
Koliki su u praksi realni gubitci invertora,mislim na jeftinije varijante,ne brendirane,prelaze li 10-15 %
10-15% su sigurni realni gubici, brend znači pouzdan i duži rad, ravnomeran i stabilan izlaz, bolje hlađenje i sl. a gubici su manje više neizbežni, i za one jeftinije i za skuplje možda je razlika u par procenata.
Omnia mea mecum porto
Tek sam sada, kopirajuci gornje postove, obratio paznju na ovu tabelu.
Ako uzmemo podatak iz recimo drugog reda, za jacinu struje od 10A i duzinu provodnika od 50m,
potreban nam je presek od 35mm kvadratna za pad napona do 3%. Zar vam se ne cini da je provodnik 35mm malo deblji nego sto bi trebalo !!!
U cetvrtom redu za 20A i 50m duzine potrebna je zica preseka 70mm!
Ja bih dao ovakav primer:
Otpor licnaste kvalitetne bakarne zice preseka 2.5mm kv. iznosi oko 8 oma na 1000m. To znaci da pad napona na tom provodniku pri jacini struje
od 1A iznosi 8V, na 100m iznosi 0,8V a na 10m 0,08V!
Iz tabele proizilazi da je za jacinu struje od 10A i duzinu provodnika od 10m potrebna debljina zice od 6mm kvadratna!!!
Mozda nisam dobro protumacio tabelu, ispravite me ako gresim.
Ako uzmemo podatak iz recimo drugog reda, za jacinu struje od 10A i duzinu provodnika od 50m,
potreban nam je presek od 35mm kvadratna za pad napona do 3%. Zar vam se ne cini da je provodnik 35mm malo deblji nego sto bi trebalo !!!
U cetvrtom redu za 20A i 50m duzine potrebna je zica preseka 70mm!
Ja bih dao ovakav primer:
Otpor licnaste kvalitetne bakarne zice preseka 2.5mm kv. iznosi oko 8 oma na 1000m. To znaci da pad napona na tom provodniku pri jacini struje
od 1A iznosi 8V, na 100m iznosi 0,8V a na 10m 0,08V!
Iz tabele proizilazi da je za jacinu struje od 10A i duzinu provodnika od 10m potrebna debljina zice od 6mm kvadratna!!!
Mozda nisam dobro protumacio tabelu, ispravite me ako gresim.
Omnia mea mecum porto