INSTALACIJA GASA u Kamperu
Moderatori: šukitaxi, miki56, andrijica, GorchaHY
Evo i jednog interesantnog dijagrama:
http://www.engineeringtoolbox.com/propa ... _1043.html
Za nas interesantna svetlo plava linija.
Smesa butan/propan 70/30 isparava na 1at (pritisak na nivou mora) na oko -3 ili -4 oC, koliko moze da se vidi sa dijagrama, ako smo na planini (kako se smanjuje vazdusni pritisak) tako je na 0,5 at (4.500m nadmorske visine) isparavanje do -10 oC.
Sto znaci, sto smo na vecoj nadmorskoj visini u povoljnijoj smo situaciji sto se tice plina, to daj odgovore na neka u vezi isparavanja LPGa.
http://www.engineeringtoolbox.com/propa ... _1043.html
Za nas interesantna svetlo plava linija.
Smesa butan/propan 70/30 isparava na 1at (pritisak na nivou mora) na oko -3 ili -4 oC, koliko moze da se vidi sa dijagrama, ako smo na planini (kako se smanjuje vazdusni pritisak) tako je na 0,5 at (4.500m nadmorske visine) isparavanje do -10 oC.
Sto znaci, sto smo na vecoj nadmorskoj visini u povoljnijoj smo situaciji sto se tice plina, to daj odgovore na neka u vezi isparavanja LPGa.
Vazdušni pritisak zavisi od nadmorske visine i vremenskih prilika. Tako normalni vazdušni pritisak na nultoj visini je oko 1013 mb. Sa porastom visine on opada. Tendecija opadanja je oko 11 mb svakih 100 m. Ako znate na kojoj se visini nalazite lako se da izračunati šta je normalan nadmorski pritisak za tu visinu
Poslednja izmena od igorpet u 07 Feb 2013 18:34, izmenjeno 1 put ukupno.
„igorpet“!
Sto se teorije tice tu si potpuno u pravu. Medjutim u praksi teorija ne pomaze puno, jer je skoro pravilo
da sto si na vecoj visini, najcesce je jos vise hladno. Problem se jos vise ispoljava kod nas nego na zapadu.
Po nekim pisanjima, u zemljama srednje i severne Evrope boce za kampere pune cistim propanom,
dok se u zemljama juzne Evrope cesto nadje i samo butan. Koliko je to tacno neznam, ali sam
na vise stranica to uspeo da procitam. Predpostavljam da je to jedan od razloga zasto kod nas poneko
ima probleme zimi sa plinom. Polazeci od toga, da ja ni ovde kod nas nisam imao probleme te vrste,
(pisao sam vec da je kod mene tank ugradjen u unutrasnjosti vozila i da nema mogucnosti da mrzne)
moguce je da bi bilo korisno izolovati tank ili boks gde boce stoje. Ako to nije dovoljno, postoje mozda
mogucnosti da se tank ili boce donekle temperiraju tako da temperatura plina ne pada prenisko.
Tabela ti je super i ocigledno je da ti pravi zadovoljstvo to sto radis. Ja to izuzetno cenim ali opet moram
da se vratim na ono sto sam vec napisao: pored iznosenja teorije i proracuna koje i tako velika vecina
sigurno ne razume, potrebna su konkretna resenja za postojece probleme i to kratko, jasno i pregledno.
Mozda ti ili neko drugi misli drugacije, neznam!?
Pozzz.........
Sto se teorije tice tu si potpuno u pravu. Medjutim u praksi teorija ne pomaze puno, jer je skoro pravilo
da sto si na vecoj visini, najcesce je jos vise hladno. Problem se jos vise ispoljava kod nas nego na zapadu.
Po nekim pisanjima, u zemljama srednje i severne Evrope boce za kampere pune cistim propanom,
dok se u zemljama juzne Evrope cesto nadje i samo butan. Koliko je to tacno neznam, ali sam
na vise stranica to uspeo da procitam. Predpostavljam da je to jedan od razloga zasto kod nas poneko
ima probleme zimi sa plinom. Polazeci od toga, da ja ni ovde kod nas nisam imao probleme te vrste,
(pisao sam vec da je kod mene tank ugradjen u unutrasnjosti vozila i da nema mogucnosti da mrzne)
moguce je da bi bilo korisno izolovati tank ili boks gde boce stoje. Ako to nije dovoljno, postoje mozda
mogucnosti da se tank ili boce donekle temperiraju tako da temperatura plina ne pada prenisko.
Tabela ti je super i ocigledno je da ti pravi zadovoljstvo to sto radis. Ja to izuzetno cenim ali opet moram
da se vratim na ono sto sam vec napisao: pored iznosenja teorije i proracuna koje i tako velika vecina
sigurno ne razume, potrebna su konkretna resenja za postojece probleme i to kratko, jasno i pregledno.
Mozda ti ili neko drugi misli drugacije, neznam!?
Pozzz.........
Poto je u mom slučaju rezervoar za gas ispod vozila voleo bih da neko od kolega, a tu prevashodno mislim na Mustanga objasni na koji način je njegov tank izolovan. Ja sam napravio samo oblogu od lima koja je više tu da spreči neka sitna mehanička oštećenja, ali sam mislio da boce dodatno izolujem zbog zimske uptrebe kampera.
Ostaje samo pitanje kako i čime je to najbolje uraditi.
Ostaje samo pitanje kako i čime je to najbolje uraditi.
Izgleda da je Igorpet-ovo surfovanje internetom urodilo plodom. Ovaj dijagram je rešenje za gore postavljeno pitanje o radu TNG sistema u kamperu na niskim temperaturama.
Samo, mislim da je na na "Y" osi dijagrama dat iznos pritiska pare (Vapor Pressure), a ne atmosferski pritisak. Dijagram u stvari daje zavisnost pritiska gasne faze TNG-a, od temperature.
Zbog toga možemo zaključiti da na temperaturi od oko -10C još uvek postoji pritisak veći od 0.5 bara potreban za rad regulatora pritiska tj. celog sistema.
Ja u principu nisam ni boravio u kamperu na temperaturama nižim od -10C (možda nekoliko sati tokom noći) pa zbog toga i nisam imao problema.
Da je kojim slučajem temperatura nekoliko dana bila niža, sigurno bi na dnu boce ostao neiskorišćen butan, a kamper ostao bez grejanja.
Samo, mislim da je na na "Y" osi dijagrama dat iznos pritiska pare (Vapor Pressure), a ne atmosferski pritisak. Dijagram u stvari daje zavisnost pritiska gasne faze TNG-a, od temperature.
Zbog toga možemo zaključiti da na temperaturi od oko -10C još uvek postoji pritisak veći od 0.5 bara potreban za rad regulatora pritiska tj. celog sistema.
Ja u principu nisam ni boravio u kamperu na temperaturama nižim od -10C (možda nekoliko sati tokom noći) pa zbog toga i nisam imao problema.
Da je kojim slučajem temperatura nekoliko dana bila niža, sigurno bi na dnu boce ostao neiskorišćen butan, a kamper ostao bez grejanja.
Omnia mea mecum porto
BOSS, bez razumevanja problematike tesko cemo donostiti dobra i ispravna inzenjerska resenja, a ta resenja su vec suva praksa.
Volim da razumem problematiku, mozda cak i vise nego sto je neophodno.
A pro po toga jednom mi je jedan prijatelj rekao: "Suvise analize dovodi do paralize" i time je rekao sustinu
Ali mislim da u ovoj temi nisam preterivao sa detaljima, ovo su uglavnom inzenjerske informacije potrebne za razumevanje i izvodjenje gasnog sistema.
E sad sta imamo u boci to je vec drugo pitanje, ali posto smo mi ljudi koji postujemo zakon valjda se podrazumeva da ce i zakon ispostovati nas
Mustang, u pravu si ovo jeste pritisak pare, ali ti si ovo vezao za minimalni ulazni pritisak za regulator a ja za samu temperaturu isparavanja, kad bi otvorili bocu ona bi isparavala.
Sto se tice ovih podataka i informacija one su skupljene jos ranije. Posto imam puno materijala sad ga u stvari samo sistematizujem i one interesantnije stvari postavljam ovde. Ima tu svasta, ali postaviti nesistematizovan i nabacan materijal velicine stotine strana je potpuno besmisleno.
Inace, kad sam poceo da razmisljam o samogradnji poceo sam da razmatram svaki deo sistema posebno i da prikupljam informacije.
Sve to deluje dosta jednostavno, ali kad se covek udubi vidi da je stvar kompleksna i negde mora da pravi kompromise (ako pricamo o nekim realnim ciframa ulaganja) pa kad si bolje upoznat sa materijom mozes bolje i da donosis prave odluke a da cifre ulaganja ostanu iste ili cak i manje.
Dusane, ako imas zazor izmedju obloge lima i boce (a ako nemas mozda mozes da napravis) da li si razmisljao da zalijes termoizolacionom penom.
Mislim da to nije puno skupo, a ne verujem da mozes bolje da izolujes drugacije, osim ako zelis da bocu kasnije mozes da skines.
Ili da bocu obavijes onim kao gumenim termoizolacionim materijalima koji su dosta tanki a mislim da nisu losi.
Volim da razumem problematiku, mozda cak i vise nego sto je neophodno.
A pro po toga jednom mi je jedan prijatelj rekao: "Suvise analize dovodi do paralize" i time je rekao sustinu
Ali mislim da u ovoj temi nisam preterivao sa detaljima, ovo su uglavnom inzenjerske informacije potrebne za razumevanje i izvodjenje gasnog sistema.
E sad sta imamo u boci to je vec drugo pitanje, ali posto smo mi ljudi koji postujemo zakon valjda se podrazumeva da ce i zakon ispostovati nas
Mustang, u pravu si ovo jeste pritisak pare, ali ti si ovo vezao za minimalni ulazni pritisak za regulator a ja za samu temperaturu isparavanja, kad bi otvorili bocu ona bi isparavala.
Sto se tice ovih podataka i informacija one su skupljene jos ranije. Posto imam puno materijala sad ga u stvari samo sistematizujem i one interesantnije stvari postavljam ovde. Ima tu svasta, ali postaviti nesistematizovan i nabacan materijal velicine stotine strana je potpuno besmisleno.
Inace, kad sam poceo da razmisljam o samogradnji poceo sam da razmatram svaki deo sistema posebno i da prikupljam informacije.
Sve to deluje dosta jednostavno, ali kad se covek udubi vidi da je stvar kompleksna i negde mora da pravi kompromise (ako pricamo o nekim realnim ciframa ulaganja) pa kad si bolje upoznat sa materijom mozes bolje i da donosis prave odluke a da cifre ulaganja ostanu iste ili cak i manje.
Dusane, ako imas zazor izmedju obloge lima i boce (a ako nemas mozda mozes da napravis) da li si razmisljao da zalijes termoizolacionom penom.
Mislim da to nije puno skupo, a ne verujem da mozes bolje da izolujes drugacije, osim ako zelis da bocu kasnije mozes da skines.
Ili da bocu obavijes onim kao gumenim termoizolacionim materijalima koji su dosta tanki a mislim da nisu losi.
Poslednja izmena od igorpet u 07 Feb 2013 20:50, izmenjeno 1 put ukupno.
DusanHY, moja boca nije nikako izolovana, postavljena je uzdužno na desnoj strani kombija iza suvozača i dostupna je kad se otvore vratanca u plastičnom spojleru.
Nisam siguran ali mislim da izolovanje boce stiroporom ili nekim drugim izolacionim materijalom neće pomoći. Bojim se da će to možda izazvati kontra efekat, jer kod prelaska gasa iz tecnog u gasovito stanje pada temperatura boce, pa postoji mogućnost da ta "hladnoća" ostane zarobljena u izolaciji i da temperatura boce i oko nje bude niža nego spoljašnja.
Ovo pišem iz iskustva na dobrom minusu jer znam da je boca okovana ledom skoro cela a najviše do nivoa tečne faze.
Mislim da bi dobro rešenje bilo kad bi se oko boce napravio boks od stiropora i u njega uveo topao vazduh od grejanja.
Nisam siguran ali mislim da izolovanje boce stiroporom ili nekim drugim izolacionim materijalom neće pomoći. Bojim se da će to možda izazvati kontra efekat, jer kod prelaska gasa iz tecnog u gasovito stanje pada temperatura boce, pa postoji mogućnost da ta "hladnoća" ostane zarobljena u izolaciji i da temperatura boce i oko nje bude niža nego spoljašnja.
Ovo pišem iz iskustva na dobrom minusu jer znam da je boca okovana ledom skoro cela a najviše do nivoa tečne faze.
Mislim da bi dobro rešenje bilo kad bi se oko boce napravio boks od stiropora i u njega uveo topao vazduh od grejanja.
Omnia mea mecum porto
Halo!
Citam zadnje postove i prosto moram da se opet umesam iako u sustini nebih hteo!
Zasto? Zato sto ispada da uvek imam samo nesto da kritikujem. Ipak moram da kazem:
„mustang“ je u pravu kad kaze da samo izolacija stiroporom ili bilo cime nece pomoci.
I sam kamper, ako duze stoji na niskim temperaturama cak i sa izolacijom od 50-60mm,
pocece unutra da smrzava. Sto znaci da ce i izolovani tank takodje da zamrzava, pa cak
i ako se plin ne trosi i time ne stvara odvlacenje toplote. Ideja sa grejanjem je vrlo dobra
s`tim sto se treba napraviti tako, da se topao vazduh od grejanja ne uvodi u izolovani boks
kako je „mustang“ napisao, vec debelo crevo od grejanja treba samo da prolazi kroz boks,
odnosno na jednoj strani ulazi i na drugoj strani izlazi i ponovo se vraca u kabinu.
Time ce se izbeci drasticno odvlacenje toplote iz kabine. Jer nemojte zaboraviti da taj boks
mora da ima obavezno jedan otvor sa donje strane od minimum 100cm². Takodje je obavezno
potrebno dobro izolovati delove creva koji su van kabine ili boksa, ukoliko vec nije moguce
napraviti prikljucke koji direktno iz kabine idu u boks i direktno se vracaju, sto bi bilo idealno.
Ovo sto pisem, je u stvari „nuzno zlo“ jer je tesko naci druga resenja koja su relativno
jednostavna i donekle jeftina. To je vec puno puta radjeno i ako se uradi kako treba,
pod uslovom da je dobar uradjaj grejanja na raspolaganju, funkcionisace sigurno.
Pozzz......
Citam zadnje postove i prosto moram da se opet umesam iako u sustini nebih hteo!
Zasto? Zato sto ispada da uvek imam samo nesto da kritikujem. Ipak moram da kazem:
„mustang“ je u pravu kad kaze da samo izolacija stiroporom ili bilo cime nece pomoci.
I sam kamper, ako duze stoji na niskim temperaturama cak i sa izolacijom od 50-60mm,
pocece unutra da smrzava. Sto znaci da ce i izolovani tank takodje da zamrzava, pa cak
i ako se plin ne trosi i time ne stvara odvlacenje toplote. Ideja sa grejanjem je vrlo dobra
s`tim sto se treba napraviti tako, da se topao vazduh od grejanja ne uvodi u izolovani boks
kako je „mustang“ napisao, vec debelo crevo od grejanja treba samo da prolazi kroz boks,
odnosno na jednoj strani ulazi i na drugoj strani izlazi i ponovo se vraca u kabinu.
Time ce se izbeci drasticno odvlacenje toplote iz kabine. Jer nemojte zaboraviti da taj boks
mora da ima obavezno jedan otvor sa donje strane od minimum 100cm². Takodje je obavezno
potrebno dobro izolovati delove creva koji su van kabine ili boksa, ukoliko vec nije moguce
napraviti prikljucke koji direktno iz kabine idu u boks i direktno se vracaju, sto bi bilo idealno.
Ovo sto pisem, je u stvari „nuzno zlo“ jer je tesko naci druga resenja koja su relativno
jednostavna i donekle jeftina. To je vec puno puta radjeno i ako se uradi kako treba,
pod uslovom da je dobar uradjaj grejanja na raspolaganju, funkcionisace sigurno.
Pozzz......
Skijanje na temperaturi ispod -10C ne bih nazvao skijanjem, već smrzavanjem, pa mislim da ne treba ni tražiti rešenje za niže temperature.
Do te temperature sve radi dobro, bar kod mene.
Zima na planini može biti vrlo surova, jer vreme može vrlo brzo da se promeni i temperatura naglo padne što se meni i desilo prošle godine na Kopaoniku.
Za takve slučajeve može se oko boce namotati grejač od otporne ili čak bakarne žice veće dužine sa proračunatom snagom od oko 50-100W.
Tako bi se boca zagrejala i nastavio nesmetani rad gasnog sistema, naravno sa dobrim akumulatorom i agregatom.
Do te temperature sve radi dobro, bar kod mene.
Zima na planini može biti vrlo surova, jer vreme može vrlo brzo da se promeni i temperatura naglo padne što se meni i desilo prošle godine na Kopaoniku.
Za takve slučajeve može se oko boce namotati grejač od otporne ili čak bakarne žice veće dužine sa proračunatom snagom od oko 50-100W.
Tako bi se boca zagrejala i nastavio nesmetani rad gasnog sistema, naravno sa dobrim akumulatorom i agregatom.
Omnia mea mecum porto
Mustang, dao si dobar predlog. Inace za takve stvari proizvode se posebni grejni kablovi a koriste se za grejanje oluka zgrada i vodovodnih cevi sistema za gasenje pozara, ispod neke temperature kada moze doci do sledjivanja. Godinama unazad ih koristim u mojoj firmi. Nezgoda je samo sto su za 220V pa je to dodatno opterecenje za pretvarac. Mozda ih negde ima i za nize napone samo mi to nije poznato.
Uslov je i da je odnos gasova u tvojoj boci isti kao i na pumpi.
Po novom JUS-u zimska smeša TNG-a bi trebala da bude 75% propan i 25% butan. Ranije je bilo samo 30% propana i 70 posto butana.
Ako gledamo gornji dijagram, (roze boja) to znači da i na temperaturi nižoj od -20C imamo dovoljnu isparljivost smeše gasova.
Po novom JUS-u zimska smeša TNG-a bi trebala da bude 75% propan i 25% butan. Ranije je bilo samo 30% propana i 70 posto butana.
Ako gledamo gornji dijagram, (roze boja) to znači da i na temperaturi nižoj od -20C imamo dovoljnu isparljivost smeše gasova.
Poslednja izmena od mustang u 08 Feb 2013 14:33, izmenjeno 1 put ukupno.
Omnia mea mecum porto