INSTALACIJA GASA u Kamperu

Moderatori: šukitaxi, miki56, andrijica, GorchaHY

Korisnikov avatar
groskamper
Site Admin
Postovi: 2004
Pridružio se: 11 Avg 2009 18:46
Lokacija: Beograd
Kontakt:

Post od groskamper »

Moram napisati citajuci ovu i jos neke od tema na sajtu da je forum vise nego ikad do sad dobio na kvalitetu , u ovoj rubrici se to odnosi na tehnicku podrsku u radu uredjaja u kamperima i kamp prikolicama .
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

BOSS napisao:Hi, "igorpet"!

Moram da ti skrenem paznju da ti zadnji proracun nije tacan i da ti se podkrala greska u osnovnoj misli.
U pitanju su 80% od zapremine, a ne od precnika boce kako si ti racunao. Racunica bi bila tacna da je boca kockasta ali posto je okrugla onda nije tako.
Znaci da proracunatih 7,4cm nisu tacni. Vrednost je dosta veca od 7,4cm. Razmisli malo pa ces shvatiti gde je greska i kako treba da izracunas.
Ili treba ja da ti izracunam ha, ha?

Pozzzz..........................
BOSS, jesam se izrazio pogresno u onoj gornjoj poruci ali proracun sam radio po sasvim drugom principu, u pitanju je proracun po zapremini.
Evo upotrebljne matematike:
Ovo je proracun za jedan drugi problem koji je potpuno upotrebljiv i ovde.
Trazi se zapremina na osnovu visine tecnosti u cilindricnom rezervoaru (kada znamo poluprecnik i duzinu).
Slika
Ne bi trebalo da se potkrala neka greska u proracunu, ali ... uvek je moguce neko ali :)
Poslednja izmena od igorpet u 06 Feb 2013 17:55, izmenjeno 1 put ukupno.
BOSS
Korisnik
Postovi: 243
Pridružio se: 15 Jul 2012 13:27

Post od BOSS »

Hi "igorpat"!

U pravu si i izvini da sam te uznemirio! Ja sam na brzinu racunao ali greskom, neznam ni sam zasto, sa vecim procentom a ne 20%. Zato sam i dobio drugi rezultat. Izvini jos jednom! Bar smo malo vezbali hi, hi!


Pozzzz..........
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

BOSS napisao:Hi "igorpat"!

U pravu si i izvini da sam te uznemirio! Ja sam na brzinu racunao ali greskom, neznam ni sam zasto, sa vecim procentom a ne 20%. Zato sam i dobio drugi rezultat. Izvini jos jednom! Bar smo malo vezbali hi, hi!

Pozzzz..........
Nije nikakav problem. Ovu formulu sam izracunao još davno, bilo je sve i iskucano, tada za jedan drugi forum, sada sam samo okačio slike.
Nego dobro bi bilo da ko ima mogućnosti i volje da ovo proveri u praksi, da informacija bude kompletna i empirijski proverena.
Korisnikov avatar
DusanHY
Korisnik
Postovi: 513
Pridružio se: 05 Maj 2011 10:31
Lokacija: Zemun

Post od DusanHY »

A da vi malo batalite vežbanje i računanje. Nije da ne verujem brojkama ali ta ekzaktna nauka nekada više zbuni nego što pomogne.
Ja sam probao i sa sigurnošću tvrdim da može onako kako sam opisao, naravno u stanju mirovanja vozila, što se vožnje tiče probaću i tako pa ću vam javiti.
BOSS
Korisnik
Postovi: 243
Pridružio se: 15 Jul 2012 13:27

Post od BOSS »

Ja imam takodje tank ali od 35 litara u kamperu. Kod mene je tank ugradjen unutra u zatvorenom boksu i to uzduzno a ne upopreko kao kod DusanaHY. Plin koristim samo za grejanje i toplu vodu i nisam primetio nikakav problem i pored toga sto se mozda u voznji vise "bucka" nego kod poprecne ugradnje.


Pozzz.......
Korisnikov avatar
DusanHY
Korisnik
Postovi: 513
Pridružio se: 05 Maj 2011 10:31
Lokacija: Zemun

Post od DusanHY »

Ja sam ideju o ugradnji stacionarnog rezervoara našao na netu na sajtu firme Impco (doe grupacije BRC) koja ih radi kako za putnička vozila za pogon na TNG, tako i specijalno za kamp vozila.
Prostudirao sam sliku i video da osim ulazne cevi, izlazno-zaštitnog ventila, oduška i merača (koji imaju svaki zasebnu rupu na boci) nema ništa spaktakularo i revolucionarno.
Slika Slika
Konsultujući kolege koje rade ugradnju TNG uređaja došao sam do rešenja da obični mutiventil prerađen da uzima gasnu fazu iz boce može da radi isto kao i cela ova skalamerija.
Bocu sam montirao popreko tik uz pod kampera , na podu kampera probušio rupu i napravio poklopac (sa prozorom od parčeta pleksija) kroz koji mogu da vidim merač i po potrebi isti otvorim i zatvorim ventil ukoliko zatreba.
Ako dodamo i to da ova Impco boca zapremine 52l sa svim priključcima košta oko 250 eura i isto tako može da ime problem sa uzimanjem gasne faze u vožnji , jasno vam je zašto je bolje odaraditi homemade varijantu sa auto bocom.
Korisnikov avatar
mustang
Korisnik
Postovi: 1030
Pridružio se: 27 Jan 2008 22:16
Lokacija: Nis

Post od mustang »

Kakva matematika, svaka čast.
Što se tiče pomenutiog eksperimenta sa bocom okrenutom naopako i gorionikom, Dragan i Igorpet su dali dobre odgovore, gorionik radi potpuno normalno ako se ventil na boci ne otvori previše, u tom slučaju počinje da radi kao bacač plamena. Evo i slike gde se vidi da brener radi normalno sa ventilom otvorenim oko 1/4 i bocom okrenutom naopako, tj. sa tečnom fazom TNG-a.

Slika

Naravno da skoro svi uređaji na TNG koriste gasnu fazu, osim pojedinih sistema za automobile gde se tečna faza uvodi direktno u cilindre.
Očigledno je da se smanjenjem protoka tečne faze u gornjem primeru, smanjuje i pritisak pa TNG postiže svoju tačku ključanja i prelazi trenutno u gasovito stanje.
Da li je tačno da će se na izlazu regulatora pritiska prema potrošačima dobiti TNG u gasnom stanju, ako se tečna faza uvede na njegov ulaz?
Nisam siguran da sam 100% u pravu, ali nemam drugo objašnjenje kako kod plinske instalacije u mom kamperu sa fiksnom bocom i standardnom mešavinom TNG-a, zimi na niskim temperaturama
sve radi besprekorno.
Kada sam prvi put koristio kamper na niskim temperaturama, mislio sam da će sve raditi normalno dok ima propana u boci i da će na dnu ostati samo butan u tečnom stanju zbog njegove loše isparljivosti na temperaturama ispod nule.
Međutim, ponovnim punjenjem boce video sam da je bila potpuno prazna jer je primila novih 30 litara gasa, koliko inače u nju staje.
Inače, naš kolega i moj prijatelj iz Niša ima kamper sa nadgradnjom CI iz iste serije kao i moj. Gasna instalacija je takođe kao i mom kamperu sa fiksnom bocom ali sa jednom bitnom razlikom.
Naime, na samoj boci se nalazi regulator sa dva položaja, pomoću koga se određuje rad sistema sa tečnom ili gasovitom fazom TNG-a. Što je najčudnije, danas sam u uputstvu za korišćenje kampera,
našao podatak da se boca puni isaključivo propanom!
Molim kolege da protumače rad gasnog sistema u mom slučaju jer vidim da stručnost uopšte ne manjka.
Poslednja izmena od mustang u 06 Feb 2013 21:06, izmenjeno 1 put ukupno.
Omnia mea mecum porto
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

Malo video prikaza gasnih instalacija u kamperu:

https://www.youtube.com/watch?v=etupO1hvxsY (pretpostavljam da nam je spanski ko maternji :) )
https://www.youtube.com/watch?v=3KDP4_6vfr4 (neka objasnjenja fiksne boce - engleski)
https://www.youtube.com/watch?v=Y56_NoXZ6f4 ()
http://www.youtube.com/watch?v=n4DDnoMAHY8 (kako izgleda i radi regulator)
http://www.youtube.com/watch?v=3AE4UuZYSx8 (testiranje plinske boce na pritisak-prikazana deformacija i pritisak pucanja)
http://www.youtube.com/watch?v=JaMzmOJbkeQ (postupak proizvodnje kompozitne boce)
Poslednja izmena od igorpet u 08 Feb 2013 10:14, izmenjeno 1 put ukupno.
Korisnikov avatar
Dragan
Korisnik
Postovi: 482
Pridružio se: 06 Mar 2012 13:00
Lokacija: Pirot

Post od Dragan »

Dule, a sta ako ove namenske boce mozda imaju pregrade unutra da se smanji buckanje?
Korisnikov avatar
DusanHY
Korisnik
Postovi: 513
Pridružio se: 05 Maj 2011 10:31
Lokacija: Zemun

Post od DusanHY »

Sve je moguće Dragane, ja doduše nigde nisam mogao da nađem sliku poprečnog preseka ovakve boce, a veruj mi i ja sam pomislio da unutra postoji neka pregrada ili bar neka vrsta prelivnog lončeta oko multiventilaventila kako ne bi vukao tečnu fazu. Mada moju teoriju da u stanju mirovanja ako ukoliko se boca puni 80% neće doći do povlašenja tečne faze potkrepljuje i ovo što je Mustang napisao o svojim iskustvima. Međutim velika novost za mene je mogućnost da se smanjenjem protoka tečne faze smanjuje i pritisak pa TNG postiže svoju tačku ključanja i prelazi trenutno u gasovito stanje. Ali kad bolje razmislim ima smisla, ne znam samo da li je i koliko dobro ukoliko ima više uključenih potrošača u istom trenutku.
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

Da pokušam da dam par objašnjenja na neka gornja pitanja i dileme.

Da bi tečna faza gasa prešla u gasovitu (pri niskom pritisku) mora postojati toplotna energija. Prelazak iz tečnog u gasovito stanje uvijek se ostvaruje preko apsorpcije toplotne energije.
Butan isparava do -0,5 oC a propan do -42 oC, što znači ako je temperatura veća od 0 oC TNG će isparavati (ako pritisak nije veći od napona pare).
U rezervoaru, u kojem je uskladišten TNG, iznad tečne faze egzistira parna faza (ili para), iz okoline tečnost apsorbuje toplotu i isparava se.
Plin prilikom isparavanja spušta temperaturu okoline za 25 stepeni.

Najbezbednije mesto za prevođenje tečne u gasnu fazu je sama boca (rezervoar) jer je ona konstrukcijski predviđena za tako nešto.
Međutim ako tečna faza pređe u crevo ona će takođe isparavati, ako postoji toplotna energija.
Isparavanjem se oduzima toplota, hladi se crevo i prelazak iz tečne faze u gasovitu je sve sporije.

Spominjani brener gore, radi i kada se boca okrene naopako zato što tečna faza isparava u crevu i gorioniku, zato što postoji toplota, ali crevo zbog svoje male zapremine ne može da obezbedi veliko isparavanje i zato je plamen na gorioniku žućkaste boje i on ne može da razvije dovoljnu temperaturu (da bi nešto radili konkretno brenerom).
Pored toga ako ovako radimo duže vreme crevo će biti sve hladnije i prevođenje i gasnu fazu će biti sve manje pa će i plamen slabiti.
Zbog toga kad malo odvrnemo ventil ispuštamo malo tečnog gasa koji u zapremini creva može da ispari, kad pustimo ventil više, više tečnog plina izlazi i nema dovoljno mesta i temperature (plin prilikom isparavanja spušta temperaturu okoline za 25 stepeni) da sav ispari i onda slabi plamen, ali se ne gasi jer ipak imamo isparavanje. Ostatak gasa isparava dalje od gorionika i zato nam deluje kao da imamo bacač plamena, sa nestabilnim plamenom.
Ako je boca okrenuta nadole i postavljena na visini većoj od gorionika, onda bi izlazio tečni plin jer ne bi stigo da potpuno ispari, i ovde bi se plamen verovatno ugasio.

Kada se brener koristi sa pravilno okrenutomk bocom, imamo dovoljno gasa (protok i gustinu) da plamen ima plave tonove i tada plamen ima dovoljno toplote i energije za rad.

Kada govorimo o kućnim instalacijama ili instalacijama gasa u kamperu-prikolici, one obavezno moraju da imaju regulator koji se obično montira direktno na boci (ventilu) ili ukoliko zbog gabarita (kao što su Trumini uređaji na primer) ne mogu da se montiraju direktno na ventilu boce onda se montiraju na crevu visokog pritiska ne dužeg od 40-60cm.
Pre regulatora imamo visoki pritisak tj. pritisak koji je i u boci i zbog toga se moraju ugrađivati elementi predviđeni za visok pritisak, posle regulatora imamo nizak pritisak i ugrađeni elementi su niskopritisni.
Prikaz samog regulatora imate na video snimku gore, i možemo videti da su glavni delovi opruga i membrana. Opruga preko membrane reguliše izlazni pritisak i protok.
Ovi regulatori su predviđeni za rad sa gasovima a ne sa tečnostima i moje je mišljenje da malo duže izlaganje ovog regulatora tečnom gasu prouzrokuje oštećenje membrane i uništavanje funkcije samog regulatora tj. funkcije smanjenje pritiska i regulacije protoka. Ovo može dovesti do prodora tečne faze u niskopritisnu instalaciju čime se ona sigurno oštećuje i dovodi do nekontrolisanog isticanja (isparavanja). Ako je instalacija dovoljno jaka da izdrži pritisak isparavanja (zapremina se isparavanjem povećava preko 250 puta za TNG) onda dizne na uređajima sigurno neće izdržati pritisak koji može biti i 100 puta veći od predviđenog.
- 1 litar tečnog butana oslobađa 239 litara gasne faze (15 °C - 1bar)
- 1 litar tečnog propana oslobađa 311 litara gasne faze (15 °C - 1bar)

Mislim da male količine tečne faze pre regulatora ne moraju uticati na potrošače ali verovatno oštećuju po malo membranu regulatora, što dugoročnije gledano dovodi od uništavanja regulatora.
Voleo bih da čujem i vaše mišljenje o tečnoj fazi u regulatoru.

Kod korišćenja u automobilima (uopšte u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem) kada je količina toplote iz okoline nedovoljna da ispari potrebnu količinu tečne faze, ona pri prolazu kroz isparivač prima dodatnu toplotu, isparava se, te se stvara gasovita faza (ili plin). Ovaj proces apsorpcije toplotne energije proizvodi plin čije se karakteristike znatno razlikuju od onih koje ima parna faza u svom ravnotežnom stanju sa tečnom fazom u zatvorenoj posudi pod pritiskom (rezervoaru).
Isparivač je ujedno i regulator u ovom sistemu.
Ako motor upalite direktno na plin (ako je vreme hladno) počinje strujanje plina kroz nezagrejani isparivač. Plin prilikom isparavanja spušta temperaturu okoline za 25 stepeni. Direktno paljenje na plin uzrokuje otvrdnjavanje membrana isparivača koje su relativno tanke i smanjuje im se vek trajanja za otprilike 30-ak posto. Mislim da se isto ovo dešava i u regulatoru kod klasičnog sistema.
Zato se preporučuje paljenje na benzin i prebacivanje na plin kad motor postigne više od 25 oC temperaturu.

Zato kada su temperature niske isparavanje butana iz boce je usporeno, pa ostajemo bez isparavanja.
Zato je, između ostalog, preporučljivo da kamper-prikolicu konstantno zagrejavate u hladnim danima kada je temperatura ispod 0 oC jer time grejemo i boks sa bocama i omogućavamo normalno korišćenje plina.
Rezervoar, ako je ugrađen ispod vozila i ako nije u boksu, ne možemo da zagrejavamo i to znači da na većem minusu u malo dužem periodu ostajemo bez gasa.

Još jednom da napomenem da ja nisam nikakav ekspert za plin, ali čitajući i učeći čovek stiče neka znanja koja mu omogućavaju da i sam donosi određene zaključke.
Ja ne tvrdim da je sve kako sam napisao, ali mislim da je tekst dovoljno opširan i detaljan da možete i sami da donosite zaključke tj. da ga potvrdite ili opovrgnete.
Možda će mi BOSS opet zameriti što se ograđujem :D , ali forumu ove namene obično nisu mesto gde možemo da nađemo uskostručne naučne radove (sa odgovarajućim elaboratima i objašnjenima) već zapažanja i znanja ljudi koji obično nisu ranga "doktor nauka".
Poslednja izmena od igorpet u 07 Feb 2013 17:09, izmenjeno 1 put ukupno.
BOSS
Korisnik
Postovi: 243
Pridružio se: 15 Jul 2012 13:27

Post od BOSS »

„igorpat“!

Ne, ne, ne! Mislim da je bilo dovoljno jasno da se moja zamerka nije odnosila na tvoje „ogranicenje“,
nego na iznosenje detaljnih objasnjenja, koja po meni nisu za objavljivanje, jer mogu trecem da stete.
Kao sto se ne objavljuje: kako se obijaju brave, trezori, kako se provaljuje, prave eksplozivne naprave,
tako po mom misljenju ne treba objavljivati ni manipulacije gasom. A sto se tvog „ogranicenja“ tice,
smatrao sam samo da ono nije opravdanje, da bi se tako nesto moglo iznositi u javnost.
Videli smo da ima i drugacijih misljenja po toj temi sto ja apsolutno postujem, ali ipak sa svoje strane
ja necu ni u buduce nesto u tom smeru objaviti.
Znaci sto se tvog zadnjeg posta tice, sa moje strane nema nikakve zamerke.

Pozzzz...............
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

Šalio sam se BOSS.
Gde su mladi (duhom) tu je i šala ;)

A za obijanje brava ... nemaš pojma kakvih interesantnih stvari ima na youtube-u (ali nisam se interesovao zbog nečeg što nije u skladu sa zakonom), a tek za pretakanje plina ... koliko hoćeš priloga, tako da napisao ja ili ne koga interesuje naćiće sigurno, ali rekoh bolje da upozorim na egativne strane tog posla ...

Sve se razumemo, nadam se da mi ne zameraš na malo "slobodnijoj" diskusiji.
Poslednja izmena od igorpet u 07 Feb 2013 14:00, izmenjeno 1 put ukupno.
Korisnikov avatar
sprinter
Korisnik
Postovi: 2670
Pridružio se: 06 Dec 2009 09:17

Post od sprinter »

Kako su uopšte mogu porediti pravljenje eksplozivnih naprava, obijanje brava i trezora, sa pretakanjem gasa?
Jel to znači da ako pređem ulicu na crveno, ili vozim bajs danju bez katadioptera i svetla, čime kršim važeće Zakone, da sam automatski u rangu Bin Ladena ili mogući član bande Pink Panter.
Sticajem okolnosti često čitam i pratim propise. Nismo ni svesni koliko svi Mi svakodnevno kršimo pojedine imperativne norme, neke svesno, a neke u čistom životnom neznanju. I šta, da li sve Nas zbog toga treba pohapsiti, oterati u logore na prinudni rad ili oglobiti visokim novčanim kaznama.
Stvarno ne podržavam gušenja ovakvih saveta i ideja koje su u svojoj suštini najbliže temi Sam svoj majstor. Pa i neka se pomalo i zaobilazi Zakon, i zaobilaženje Zakona je za ljude.
Odgovori