Kamperi preko 3.5t i pravila i ogranicenja

Moderatori: šukitaxi, miki56, andrijica, GorchaHY

Odgovori
Korisnikov avatar
Mixa
Korisnik
Postovi: 10
Pridružio se: 21 Sep 2020 11:53
Kontakt:

Kamperi preko 3.5t i pravila i ogranicenja

Post od Mixa »

Kako postoji dosta nedoumica i nejasnoca oko pravila koja vaze za kampere koji su tezi od 3.5t hteo sam cisto da napisem razjasnjenja koja sam saznao iz svoje licne potrebe. Nadam se da ce nekome biti od koristi ;)

Svako motorno vozilo, bilo da je kategorisano po vrsti kao putnicko, teretno, itd, ukoliko prelazi 3.5t mora da se vozi sa C kategorijom (clan 195 zakona o bezbednosti saobracaja). To je manje vise svima jasno, ali ono sto ume da zbuni su pravila za tahografe, vreme voznje i ogranicenja brzine.

Prvo da se pozabavimo tahografima. Do pre koju godinu u zakonu o podeli motornih vozila, za putnicka vozila nije postojala tacka o tahografima u clanu 79 o uredjajima za kontrolu i davanje znakova, pa ukoliko je kamper bio kategorisan kao putnicko vozilo (sto je pravilno za svaki kamper jer on nije teretno vozilo) nije bio obavezan da ima tahograf. Od kad je uvedeno i da putnicka vozila moraju da imaju tahograf ukoliko podlezu zakonu o radnom vremenu posade vozila i tahografima, ako pogledamo taj zakon clan 2 nam govori da se ovaj zakon primenjuje na teretna vozila koja prelaze 3.5t ili putnicka koja prevoze vise od 9 putnika sto kamper nije ni jedno od ova dva. Takodje ukoliko je u pitanju teretno vozilo i ne prelazi 7.5t dozvoljene mase a teret se prevozi nekomercijalno, na vozilo se ne primenjuje zakon o radnom vremenu i tahografima sto je opet slucaj kampera. Ukratko, ukoliko imate kamper koji prelazi 3.5t (bilo da je putnicko ili teretno vozilo) morate imati C kategoriju ali ne morate imati tahograf i postovati pravila o vremenu voznje i pauzama. Ukoliko vam na nekom tehnickom pregledu kazu da morate da imate tahograf, ljubazno ih uputite na spomenute clanove i zakone i to bi trebalo da vam resi problem.

Sledece sto obicno zbuni u procesu razmisljanja je da li se ogranicenje brzine koje se primenjuje uglavnom za vozila koja se voze sa C kategorijom primenjuju i na kamper. Tu se prica deli na dva dela. Ukoliko je kamper kategorisan kao putnicko vozilo, iako prelazi 3.5t na njega se ne odnosi ni jedno ogranicenje brzine kao za kamione i autobuse jer nije teretno vozilo pa moze voziti brzinama koja se primenjuju za automobile (Clan 44 zakona o bezbednosti saobracaja). Ukoliko je teretno vozilo onda se primenjuje ogranicenje brzine 80 na svima putevima 100 na autoputu, osim ako prelaze 7.5t ili vuku prikolicu tezu od 750kg i onda je ogranicenje 70-90 (clan 45 zakona o bezbednosti saboracaja).

NAPOMENA: Nekada su kamperi bili registrovani kao specijalna vozila, sto po sadasnjim zakonim vise ne postoji. Vozila imaju podelu po obliku karoserije, gde kamperi imaju vrstu - specijalno vozilo za stanovanje (SA), ali to ne utice ni na kakva pravila i ogranicenja u zakonima (registracije, ogranicenja brzine ili obaveze tahografa i sl.).

Rezime:
  • Motorno vozilo dozvoljene mase vece od 3.5t se vozi sa C kategorijom (clan 195. ZOBS)
  • Tahograf nije potreban za kamper jer se ne primenjuju propisi o radnom vremenu posade vozila i tahografima (clan 2 zakon o radnom vremenu)
  • Ogranicenje brzine kampera koji prelazi 3.5t je:
    - kao i za putnicka vozila ako je kamper putnicko vozilo (clan 44. ZOBS)
    - 80/100 ako je kamper teretno vozilo i ne prelazi 7.5t i nema prikljucno vozilo ukupne dozvoljene mase vece od 750kg (clan 45. ZOBS)
    - 70/90 ako je kamper teretno vozilo i prelazi 7.5t ili vuce prikljucno vozilo ukupne dozvoljene mase vece od 750kg (clan 45. ZOBS)
Mixa Racing Team
Odgovori