SOLARNI PANELI
Moderatori: šukitaxi, miki56, andrijica, GorchaHY
- groskamper
- Site Admin
- Postovi: 2004
- Pridružio se: 11 Avg 2009 18:46
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Pocecu temu sa preporukom da koristim solarnu energiju od clana Mustang , nadam se da ce se pojaviti jos neka iskustva vezano za ovu temu i tako doci do kvalitetne diskusije .
Sve postovanje gospodine procitao sam vas stav uvezi solarnog panela za potrebe kamper vozila, pa sam u dilemi oko toga. Naravno da su razliciti nacini koriscenja vozila , el. tehnike, i ostalih savremenih pogodnosti.
Interesuju me Vasi argumenti vezano za ove panele? Moje iskustvo se otprilike pokazalo da sad u zimskim uslovima kad se dosta vremena provodi u vozilu sasvim zadovoljava kapaciteti elektricne energije sa dva akomulatora od kojih jedan samo za vozilo , a drugi od 72 ah za potrebe kampera.
Naglasio bi da se potrosnja odnosi na osvetljenje led sijalicama koje su savremeni proizvod sa ekstra malom potrosnjom , kao i tv lcd sistemom kao i digitalnim tjunerom, lap top ima 3-4 sata energije konstantno, pa potom dopuna 20 min .
Ako je kamper vozilo dnevno u pokretu ova energija je neiscrpna , u koliko vozilo stoji u mestu potrebno je upaliti motor 1h pre i 1h popodne i bice napunjeni svi resursi. Naglasavam da moj motor radi na benzin pa potom prebacujem na plin tako sam izracunao da potrosnja plina na rad u mestu sa 1000-1200 obrtaja potrosnja po satu nije vise od 5 litara plina sa cenom kostanja od 50 x5 lit=250din dnevno.
E sad novi podatak o solarnim panelima kod nas sam nasao panele od 80w sa cenom od 43900 din + kontroleri ( regleri ) 4500 din + verovatno ugradnja . pa matematikom u mom slucaju mozemo izvesti isplatljivost tek za 196 dana koriscenja da bi se pokazala eonomska racunica ukolko ne dodje do kvarova i slicno. Mozda ova moja racunica nije naj tacnija pa prihvatam da je moguce i da gresim ! upravo zato sam napisao ovaj tekst da cujem Vase misljenje i Vasa iskustva
Razmisljanjem o ovoj temi sam koristio internet adrese solarnih panela kod nas mozda postoje i drugi ponudjivaci pa ukoliko ih ima moguce su korekcije u cenama
http://www.elvet.co.rs/Cenovnik%20solarne%20opreme.pdf
Sve postovanje gospodine procitao sam vas stav uvezi solarnog panela za potrebe kamper vozila, pa sam u dilemi oko toga. Naravno da su razliciti nacini koriscenja vozila , el. tehnike, i ostalih savremenih pogodnosti.
Interesuju me Vasi argumenti vezano za ove panele? Moje iskustvo se otprilike pokazalo da sad u zimskim uslovima kad se dosta vremena provodi u vozilu sasvim zadovoljava kapaciteti elektricne energije sa dva akomulatora od kojih jedan samo za vozilo , a drugi od 72 ah za potrebe kampera.
Naglasio bi da se potrosnja odnosi na osvetljenje led sijalicama koje su savremeni proizvod sa ekstra malom potrosnjom , kao i tv lcd sistemom kao i digitalnim tjunerom, lap top ima 3-4 sata energije konstantno, pa potom dopuna 20 min .
Ako je kamper vozilo dnevno u pokretu ova energija je neiscrpna , u koliko vozilo stoji u mestu potrebno je upaliti motor 1h pre i 1h popodne i bice napunjeni svi resursi. Naglasavam da moj motor radi na benzin pa potom prebacujem na plin tako sam izracunao da potrosnja plina na rad u mestu sa 1000-1200 obrtaja potrosnja po satu nije vise od 5 litara plina sa cenom kostanja od 50 x5 lit=250din dnevno.
E sad novi podatak o solarnim panelima kod nas sam nasao panele od 80w sa cenom od 43900 din + kontroleri ( regleri ) 4500 din + verovatno ugradnja . pa matematikom u mom slucaju mozemo izvesti isplatljivost tek za 196 dana koriscenja da bi se pokazala eonomska racunica ukolko ne dodje do kvarova i slicno. Mozda ova moja racunica nije naj tacnija pa prihvatam da je moguce i da gresim ! upravo zato sam napisao ovaj tekst da cujem Vase misljenje i Vasa iskustva
Razmisljanjem o ovoj temi sam koristio internet adrese solarnih panela kod nas mozda postoje i drugi ponudjivaci pa ukoliko ih ima moguce su korekcije u cenama
http://www.elvet.co.rs/Cenovnik%20solarne%20opreme.pdf
Ako motor radi 2 sata dnevno matematika je sledeca: 2hx5l=10l plina, 10 x 50 din =500din. Po ovoj matematici isplativost bi se postigla tek posle 100 dana koriscenja kampera sto je u mom slucaju 50-60 dana godisnje tj. za 2 godine. Ovo je mozda nova tema: koliko nocenja u proseku imate u kamperu za godinu dana?
Medjutim, postoje i neki drugi problemi oko rada motara u mestu. Kod tzv. rada motora u leru dolazi do povecanog habanja lezajeva. Zbog malog broja obrtaja pritisak ulja umotoru je manji, vibracije su vece pa je zato otezano stvaranje uljnog filma u lezajevima. Izmedju rotirajucih delova u motoru tj. izmedju lezajeva i osovina ne bi smelo da bude mehanickog dodira, vec preko uljnog filma.
Kod rada u mestu motor zbog lose cirkulacije vazduha postize visoku radnu temperaturu pa dolazi do stalnog ukljucenja ventilatora za prinudno hladjenje pa samim tim se povecava mogucnost pregrevanja i ostecenja motora. Ako nema vetra cesto se u vozilu oseca miris izduvnih gasova jer je izduvna cev uglavnom negde ispod glavnog prozora kampera, a moze smetati i komsiji u drugom kamperu ili sl. Normalno, kad je akumulator prazan sve ovo je neminovno.
Sto se tice kapaciteta akumulatora od 72 Ah on je dovoljan kod svakodnevne voznje kampera. Medjutim, evo kako stoji matematika o potrosnji struje u kamperu. Iz akumulatora se ne moze iskoristiti 100 % kapaciteta vec oko 50%. Napon na akumulatoru ne sme pasti ispod 10,8V jer moze dovesti do smanjenja kapaciteta ili trajnog ostecenja. Prosecan lap-top ili LCD TV trose od 40 - 80W, sto je u prevodu 3.5 - 6.5 A jacine struje. Ako uzmemo prosek od 5A to je: 72Ah : 2=36, 36:5=7,2h. Znaci uredjaj sa potrosnjom od 5A moze raditi 7,2h. Ovo vazi za nov akumulator i letnju temperaturu. Akumulator koji nije nov ima oko 80% kapaciteta a pri temperaturi par stepeni ispod nule njegov kapacitet moze pasti i za 50% sto znaci da iz njega ne mozemo izvuci vise od 29Ah leti ili oko 15Ah zimi. Tu treba dodati i gubitke zbog konverzije napona u pretvaracu sa 12V na 220V koji su negde od 5-10% u zavisnosti od njegovog kvaliteta. Ako u isto vreme dodje do koriscenja vise uredjaja u isto vreme tu potrosnja moze da dostigne i vise od 15A sto znaci da je akumulator ispraznjen za 1-2 sata!
Meni se desavalo da deca koriste lap-top ,supruga TV, ja slusam muziku (auto CDMP3 plejer), ukluceno par LED lampi, ventilator za grejalicu i pumpa za vodu povremeno. To je u mom slucaju 6A+4,5A+3A+1A+2A+2A+=18,5A! Kod tako velike potrosnje ne pomaze ni solarni panel od 150W. Zbog toga sam dodao jedan veliki akumulator od 180Ah koji sluzi za napajanje pretvaraca 12V/220V( TV, lap-top, mali kucni aparati) , audio pojacala 2x200W i CDMP3 plejera i krovne klime. Svi ostali potrosaci koriste fabricki akumulator za kamper od 72Ah. Cak i sa tolkim kapacitetom akumulatora i solarnim panelom od 120W desavalo mi se na Kopaoniku da ih zbog loseg vremena i nedostatka sunca ispraznim za 3 dana. Zimi se vise vremena provodi u kamperu pa je i potrosnja veca.
Solarni panel od 120W moze na jakom suncu u horizontalnom polozaju puniti akumulatore sa oko 7-8A a kod oblacnog vremena sa 1-2A. Na Kopaoniku sam detektovao punjenje sa 0.7A dok je sneg padao!
Panel od 80W moze na jakom suncu puniti akumulatore sa 4-5A. To znaci da u toku suncanog dana imate proizvodnju struje za potrebe jednog LCD TV -a ili lap-topa.
Verovali ili ne solarni panel je neophodan kad ne koristite kamper! Naime, vec posle 2-3 nedelje ne vozenja kampera, akumulatori ce se neminovno isparzniti. Nesto zbog male potrosnje sata i alarma a nesto zbog samopraznjenja akumulatora. Kod upotrebe panela ovaj problem ne postoji jer solarni panel uvek drzi pune akumulatore. Kod dizel motora zimi uvek imate kapacitet za duze verglanje.
Solarni paneli jesu skupi ali su i neophodni jer pruzaju punu slobodu, veliki komfor i uzivanje u koricenju kampera.
O cenama drugi put.
Pozdrav!
Medjutim, postoje i neki drugi problemi oko rada motara u mestu. Kod tzv. rada motora u leru dolazi do povecanog habanja lezajeva. Zbog malog broja obrtaja pritisak ulja umotoru je manji, vibracije su vece pa je zato otezano stvaranje uljnog filma u lezajevima. Izmedju rotirajucih delova u motoru tj. izmedju lezajeva i osovina ne bi smelo da bude mehanickog dodira, vec preko uljnog filma.
Kod rada u mestu motor zbog lose cirkulacije vazduha postize visoku radnu temperaturu pa dolazi do stalnog ukljucenja ventilatora za prinudno hladjenje pa samim tim se povecava mogucnost pregrevanja i ostecenja motora. Ako nema vetra cesto se u vozilu oseca miris izduvnih gasova jer je izduvna cev uglavnom negde ispod glavnog prozora kampera, a moze smetati i komsiji u drugom kamperu ili sl. Normalno, kad je akumulator prazan sve ovo je neminovno.
Sto se tice kapaciteta akumulatora od 72 Ah on je dovoljan kod svakodnevne voznje kampera. Medjutim, evo kako stoji matematika o potrosnji struje u kamperu. Iz akumulatora se ne moze iskoristiti 100 % kapaciteta vec oko 50%. Napon na akumulatoru ne sme pasti ispod 10,8V jer moze dovesti do smanjenja kapaciteta ili trajnog ostecenja. Prosecan lap-top ili LCD TV trose od 40 - 80W, sto je u prevodu 3.5 - 6.5 A jacine struje. Ako uzmemo prosek od 5A to je: 72Ah : 2=36, 36:5=7,2h. Znaci uredjaj sa potrosnjom od 5A moze raditi 7,2h. Ovo vazi za nov akumulator i letnju temperaturu. Akumulator koji nije nov ima oko 80% kapaciteta a pri temperaturi par stepeni ispod nule njegov kapacitet moze pasti i za 50% sto znaci da iz njega ne mozemo izvuci vise od 29Ah leti ili oko 15Ah zimi. Tu treba dodati i gubitke zbog konverzije napona u pretvaracu sa 12V na 220V koji su negde od 5-10% u zavisnosti od njegovog kvaliteta. Ako u isto vreme dodje do koriscenja vise uredjaja u isto vreme tu potrosnja moze da dostigne i vise od 15A sto znaci da je akumulator ispraznjen za 1-2 sata!
Meni se desavalo da deca koriste lap-top ,supruga TV, ja slusam muziku (auto CDMP3 plejer), ukluceno par LED lampi, ventilator za grejalicu i pumpa za vodu povremeno. To je u mom slucaju 6A+4,5A+3A+1A+2A+2A+=18,5A! Kod tako velike potrosnje ne pomaze ni solarni panel od 150W. Zbog toga sam dodao jedan veliki akumulator od 180Ah koji sluzi za napajanje pretvaraca 12V/220V( TV, lap-top, mali kucni aparati) , audio pojacala 2x200W i CDMP3 plejera i krovne klime. Svi ostali potrosaci koriste fabricki akumulator za kamper od 72Ah. Cak i sa tolkim kapacitetom akumulatora i solarnim panelom od 120W desavalo mi se na Kopaoniku da ih zbog loseg vremena i nedostatka sunca ispraznim za 3 dana. Zimi se vise vremena provodi u kamperu pa je i potrosnja veca.
Solarni panel od 120W moze na jakom suncu u horizontalnom polozaju puniti akumulatore sa oko 7-8A a kod oblacnog vremena sa 1-2A. Na Kopaoniku sam detektovao punjenje sa 0.7A dok je sneg padao!
Panel od 80W moze na jakom suncu puniti akumulatore sa 4-5A. To znaci da u toku suncanog dana imate proizvodnju struje za potrebe jednog LCD TV -a ili lap-topa.
Verovali ili ne solarni panel je neophodan kad ne koristite kamper! Naime, vec posle 2-3 nedelje ne vozenja kampera, akumulatori ce se neminovno isparzniti. Nesto zbog male potrosnje sata i alarma a nesto zbog samopraznjenja akumulatora. Kod upotrebe panela ovaj problem ne postoji jer solarni panel uvek drzi pune akumulatore. Kod dizel motora zimi uvek imate kapacitet za duze verglanje.
Solarni paneli jesu skupi ali su i neophodni jer pruzaju punu slobodu, veliki komfor i uzivanje u koricenju kampera.
O cenama drugi put.
Pozdrav!
Omnia mea mecum porto
Mislim da je ovo objasnjenje i vise nego sto covek moze pozeleti!
Meni je sigurno dalo jasnu sliku o solarnim panelima , samo sam mogao da pozelim saznanje o primerima na planini a verujem da za leto samo dodatak da mozete da zaspite sa upaljenim tv -om .
Siguran sam da ce mnogima koristiti .
A sad da li se zna jos neki distributer solarnih panela na nasem trzistu ili kako stoji sa cenom recimo u grckoj i blizoj okolini , mozda je to kod drugih prestalo da bude sedmo cudo , pa tako omasovljeno ima manju cenu ?
Meni je sigurno dalo jasnu sliku o solarnim panelima , samo sam mogao da pozelim saznanje o primerima na planini a verujem da za leto samo dodatak da mozete da zaspite sa upaljenim tv -om .
Siguran sam da ce mnogima koristiti .
A sad da li se zna jos neki distributer solarnih panela na nasem trzistu ili kako stoji sa cenom recimo u grckoj i blizoj okolini , mozda je to kod drugih prestalo da bude sedmo cudo , pa tako omasovljeno ima manju cenu ?
Evo saznanja da se dopunim nasao sam radnju u Zemunu Altina imaju sve velicine panela cena 5 eura po w
pa izracunajte 120w +600e ili 90w=450 e + regulator koji bi bio oko 70e
http://www.solarni-paneli.co.rs/fn/htd120.html
pa izracunajte 120w +600e ili 90w=450 e + regulator koji bi bio oko 70e
http://www.solarni-paneli.co.rs/fn/htd120.html
Evo najnize cene do sada za solarni planel od 80W. Na nemackom aukcijskom sajtu www.ebay.de mozete trenutno kupiti panel od 80W za 195e + 11.90e neki troskovi = 206.9e. Sa troskovima donosenja i carine, kod nas bi kostao oko 300e!
Uvek je bolje kupiti 2 manja panela od 80W nego jedan veci od 150 ili 180W. Veliki panel je glomazniji i tesko ga je uklopiti na krov kampera jer uvek smeta neki prozor, dimnjak, klima ili antena.
Kod koriscenja solarnih panela treba znati da sa porastom temperature preko 25 stepeni opada stepen iskoriscenja. Na letnjem suncu tamna povrsina panela dostize i 80 stepeni, tako da ce te leti dobiti manje struje nego zimi na suncu. Kod kupovine regulatora punjenja uvek treba odabrati onaj koji radi na PWM principu jer on efikasnije koristi energiju soalrnog panela. Nominalni napon ovog solarnog panela je 18.2V. Maksimalna struja koju moze dati je 4.4A. 18.2V x 4.4 A =80.08 W. Napon punjenja akumulatora je 14.4V. Razlika izmedju ova dva napona je 18.2V - 14.4V = 3.8V. Ako pomnozimo 3.8V x max struja od 4.4A dobicemo gubitak od 16.72W ako koristimo standardni regulator punjenja. Tako snaga naseg panela nije vise 80W nego 63.28W!
http://cgi.ebay.de/PHOTOVOLTAIK-Solarze ... 2a02b195e1
Uvek je bolje kupiti 2 manja panela od 80W nego jedan veci od 150 ili 180W. Veliki panel je glomazniji i tesko ga je uklopiti na krov kampera jer uvek smeta neki prozor, dimnjak, klima ili antena.
Kod koriscenja solarnih panela treba znati da sa porastom temperature preko 25 stepeni opada stepen iskoriscenja. Na letnjem suncu tamna povrsina panela dostize i 80 stepeni, tako da ce te leti dobiti manje struje nego zimi na suncu. Kod kupovine regulatora punjenja uvek treba odabrati onaj koji radi na PWM principu jer on efikasnije koristi energiju soalrnog panela. Nominalni napon ovog solarnog panela je 18.2V. Maksimalna struja koju moze dati je 4.4A. 18.2V x 4.4 A =80.08 W. Napon punjenja akumulatora je 14.4V. Razlika izmedju ova dva napona je 18.2V - 14.4V = 3.8V. Ako pomnozimo 3.8V x max struja od 4.4A dobicemo gubitak od 16.72W ako koristimo standardni regulator punjenja. Tako snaga naseg panela nije vise 80W nego 63.28W!
http://cgi.ebay.de/PHOTOVOLTAIK-Solarze ... 2a02b195e1
Poslednja izmena od mustang u 18 Nov 2009 22:28, izmenjeno 1 put ukupno.
Omnia mea mecum porto
Sprinteru, solarni panel mozes i sam ugraditi. Sve je vec u uputstvu za montazu objasnjeno. Panel treba preko odgovarajucih nosaca montaznim lepkom pricvrstiti za krov, sprovesti kabl do regulatora a sa njega na akumulator koji se puni. Nista teze nego priljuciti pretvarac ili auto pojacalo. Jedino je malo komplikovanije napraviti selektor punjenja prioritetnog akumulatora. On je bitan da bi mogao da punis samo odredjeni akumulator koji ti je najpotrebniji u tom trenutku. Dve zice vise i trostepeni prekidac plus.
Mislim da je Martina kombinacija (a i moja ) sa dodatnim gel akumulatorom najbolja. Ja nemam gel akumulator ali zato imam obican od 180A! Od kako imam solani panel agregat nosim samo zimi ali sam ga do sada samo jednom ukljucio na sat vremena.
Naravno, preporuka za snagu panela je od 120-180W. Panel od 60-80W jedva moze zavrsiti posao leti, zimi nikako.
Mislim da je Martina kombinacija (a i moja ) sa dodatnim gel akumulatorom najbolja. Ja nemam gel akumulator ali zato imam obican od 180A! Od kako imam solani panel agregat nosim samo zimi ali sam ga do sada samo jednom ukljucio na sat vremena.
Naravno, preporuka za snagu panela je od 120-180W. Panel od 60-80W jedva moze zavrsiti posao leti, zimi nikako.
Poslednja izmena od mustang u 23 Dec 2009 23:42, izmenjeno 1 put ukupno.
Omnia mea mecum porto
Mislim da puni sve akumulatore. Ono sto sam ja zapamtio kao bitno to je da ima tih panela koji rade na svetlo i na suncevo svetlo. Hocu reci bolje je uzeti taj kome je potrebno dnevno svetlo a ne mora da bude i sunca. A kako su to resili pri ugradnji stvarno ne znam, mozda jednom kada se sretnemo ti pogledaj, ja sada mogu da gledam koliko hoces nista mi nije jasno.
Koje je to sad dnevno svetlo? Pa tvoj kamper stoji recimo napolju i ili ima sunca ili nema. Kad ima sunca normalno, najveca je sruja punjenja. Kad je oblacno, struja punjenja je 2-3 puta manja. Kada sunce zadje ali je jos uvek dan struja punjenja je zanemarivo mala tj. nema je. Nema tog panela koji moze proizvoditi struju na slabom svetlu pre mraka. Tu je najvise bitna talasna duzina svetlosti. Svi paneli su konstruisani tako da su najosetljiviji na suncev spektar svetllosti.Taj spektar se naravno u nekim talasnim duzinama preklapa sa spektrom obicne sijalice ili neonke ali to ne znaci da mozes puniti akumulatore ako parkiras kamper ispod ulicne svetiljke.
Uglavnom, ne razmisljaj o tome nego stavi bilo koji panel i to sto jaci. Ja sam promenio nekoliko tipova i svi su radili prakticno isto.
Uglavnom, ne razmisljaj o tome nego stavi bilo koji panel i to sto jaci. Ja sam promenio nekoliko tipova i svi su radili prakticno isto.
Omnia mea mecum porto
Sto se tice solarnih panela imam odredjenih iskustava. Na mom kamperu je bio ugradjen sistem sa 2x60W fotonaponskim modulima i solarnim regulatorom P262-2. pored ovih uredjaja ugradjn je i sklop za monitoring i kontrolu punjenja akumulatora za camper CSB-2. Ovaj uredjaj prati punjenje servisnog akumulatora i kada se ovaj dopuni vrsi prebacivanje na punjenje glavnog akumulatora ako je potrebno. Punjenje glavnog akumulatora se vrsi preko servisnog strujom od 0,1A do 4A u zavisnosti od intenziteta zračenja. Što se tiče solarnih panela i njihovog rada pod vještačkim svijetlom vrlo slabi rezultati. Ispitivao sam rad sa sijalicom sa žarnom niti i njen spektar zračenja najviše odgovara solarnim ćelijama na bazi silicijuma. Međitim snaga sijalica je dosta mala pa i fluks kojim zrače. Energija Sunčevog zračenja koje dospijeva na Zemlju kada je sunce u zenitu iznosi maksimalno 1353W/m2 čto morate priznati izgleda prilično puno. Efikasnost solarnih modula koji se koriste u komercijalnim primjenama rijetko prelazi postotak od 15%( monokristal silicijuma).
- groskamper
- Site Admin
- Postovi: 2004
- Pridružio se: 11 Avg 2009 18:46
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Ponuda Beograd vreme danas: http://www.limundo.com/kupovina/Tehnika ... 0w/1594099
Za Nidacona pitanje.
Vidim da si ugradio tendu i solarne ćelije. Gde si ih ugrađivao, koje snage su solari, model, cena i sl.
Tenda je pretpostavljam dužine od 4m, vidim da je Omnistor, ne znam samo dali je model 5002 ili 5003, sa elektro motorom. Koji model i koji dezen si ugradio, gde, cena i sl.
Ako si ih ugrađivao u Budimpešti, da li komuniciraju na enegleskom, kako vrše povrat PDV i sl.
Čestitke za putopis, moja porodica ima još uvek neostvarenu želju za posetu Španiji i Portugalu.
Pozdrav
Vidim da si ugradio tendu i solarne ćelije. Gde si ih ugrađivao, koje snage su solari, model, cena i sl.
Tenda je pretpostavljam dužine od 4m, vidim da je Omnistor, ne znam samo dali je model 5002 ili 5003, sa elektro motorom. Koji model i koji dezen si ugradio, gde, cena i sl.
Ako si ih ugrađivao u Budimpešti, da li komuniciraju na enegleskom, kako vrše povrat PDV i sl.
Čestitke za putopis, moja porodica ima još uvek neostvarenu želju za posetu Španiji i Portugalu.
Pozdrav
Poslednja izmena od sprinter u 03 Okt 2010 21:15, izmenjeno 1 put ukupno.