akomulatori: GEL ili OLOVNI
Moderatori: šukitaxi, miki56, andrijica, GorchaHY
Naisao sam na interesantnu temu pa da ne prepricavam procitaj te moze da koristi
SLA - zaliveni olovni akumulatori (GelCell)
Zaliveni olovni akumulatori (Sealed Lead Acid) su stvarno izvrstan izvor struje i prava je steta pa i nepravda da se u amaterskim rukama ne srecu mnogo cesce. Kod nas se u poslednje vreme mogu dosta lako naci cak i vrlo, vrlo jeftino. Ima ih u UPS uredjajima za "Bekap" (Backup) kompjutera, u raznim uredjajima tipa "pomocno osvetljenje u slucaju nestanka struje" koji se vidjaju na buvljacima i u kineskim sopovima u kombinacijma: radio/neonka ili bateriska lampa/radio/neonka itd. itd. Najcesce su oblika cigle samo dosta manje, mada ih ima i skoro te velicine. Za razliku od klasicnih olovnih akumulatora, SLA imaju elektrolit u obliku gela, dakle nije tecan i posto su baterije zalivene i bez ikakvih otvora elektrolit ne moze da iscuri pa se SLA mogu koristiti u bilo kom polozaju bas kao i NiCd i NiMH baterije.
Nominalni napon po celiji je 2V kao i kod klasicnih olovnih akumulatora, a najvisi je u toku tj. pred kraj punjenja kada ide i do 2,4V sto je maksimum za ove celije. Najcesce se srecu baterije napona 6 i 12V a rade se za razlicite kapacitete pocev vec od oko 1Ah pa navise. Apsolutno najnizi napon do koga sme da se isprazni SLA celija je 1,75V a ja vam nebi preporucio da idete ispod 1,8V.
Prosecna efikasnost punjenja je kod njih oko 70%. Mogu se puniti i konstantnom strujom i konstantnim naponom ali i kombinacijom ove dve metode. Ipak najbolje se pune ako se u pocetku (PRVI period) pune konst. strujom od C/8 do C/10 sve dok napon celija ne dostigne oko 2,3V po celiji. Tada bi punjac trebalo da se automatski prebaci da radi kao izvor konstantnog napona (DRUGI period) koji se dobija kada se 2,4V pomnozi sa brojem celija u bateriji, (pa ce to biti 7,2V za 6V bateriju sa 3 celije, odnosno 14,4V za 12V bateriju sa 6 celija). U nastavku punjenja ovaj se napon odrzava konstantnim sve dok struja ne padne na nekih 10% vrednosti struje kojom se punila u PRVOM periodu, a onda se izlazni napon automatski prebacuje na fiksnu vrednost od 2,3V po celiji (TRECI period) i tako ostaje jos barem 2-3 sata da bi se proces zavrsio. Ovaj TRECI period je tzv. "float charging" i u stvari predstavlja dopunjavanje tj. odrzavanje, i baterija se moze ovako ostaviti skoro neograniceno dugo.
Postujuci savete i preporuke proizvodjaca, pre nekoliko godina sam, za potrebe firme u kojoj sam tada radio, razvio jedan sasvim dobar tzv. "Inteligentni" punjac SLA baterija koji evo i vama stavljam na raspolaganje. (POGLEDAJTE NA POCETKU CLANKA). On upravo savrseno prati malocas opisani tok i proces punjenja jer koristi kolo namenski napravljeno za tu funkciju.
-------------------------------------------------------------------------------
Automobilski olovni akumulatori
Automobilski akumulatori su verovatno vecini amatera dobro poznati pa je dosta tesko reci nesto novo o njima. Veoma su slicni SLA baterijama izuzev sto su najcesce dosta vecih dimenzija (i tezine) ali i veceg kapaciteta, imaju elektrolit u tecnom stanju pa se ne mogu postaviti u bas bilo koji polozaj.
Iako su tako siroko rasprostranjeni, izgleda da jos uvek ima zabluda pa i izvesnog neznanja u vezi njih. Automobilski akumulatori su predvidjeni da KRATKOTRAJNO podnesu velika opterecenja i daju velike struje za startovanje motora, ali NISU predvidjeni za duboka praznjenja. Oni se u vozilu ciklicno plitko prazne i odmah u toku voznje dopunjavanju i tako mogu da dosta dugo traju i izdrze nekoliko stotina ciklusa. Ali ako ih ucestalo duboko praznimo, velike su sanse da ne potraju duze od 50-70 ciklusa. Za duboka praznjenja postoji malo drukciji tip, takozvana "Deep Discharging Battery" koja se kod nas vrlo retko srece pa se necu mnogo na nju obazirati.
Idealno bi automobilski akumulator trebalo u pocetku puniti konstantnom strujom ne vecom od C/5 (to je faza "grubog" punjenja) i to sve dok napon baterije ne dodje na 14,4V. Do tada je baterija napunjena oko 80%. Tada bi punjac trebalo da se iz rezima konstantne struje prebaci u rezim konstantnog napona i drzi fiksni napon od 14,4V (faza "apsorpcije") sve dok struja ne opadne na oko 5% od nazivnog kapaciteta baterije (do tada je napunjena oko 90-95%), a tada se prebacuje na odrzavanje fiksnog izlaznog napona od 13,2V za dopunjavanje i tako treba da ostane jos 2-4 sata da bi se napunila 100%.
SLA - zaliveni olovni akumulatori (GelCell)
Zaliveni olovni akumulatori (Sealed Lead Acid) su stvarno izvrstan izvor struje i prava je steta pa i nepravda da se u amaterskim rukama ne srecu mnogo cesce. Kod nas se u poslednje vreme mogu dosta lako naci cak i vrlo, vrlo jeftino. Ima ih u UPS uredjajima za "Bekap" (Backup) kompjutera, u raznim uredjajima tipa "pomocno osvetljenje u slucaju nestanka struje" koji se vidjaju na buvljacima i u kineskim sopovima u kombinacijma: radio/neonka ili bateriska lampa/radio/neonka itd. itd. Najcesce su oblika cigle samo dosta manje, mada ih ima i skoro te velicine. Za razliku od klasicnih olovnih akumulatora, SLA imaju elektrolit u obliku gela, dakle nije tecan i posto su baterije zalivene i bez ikakvih otvora elektrolit ne moze da iscuri pa se SLA mogu koristiti u bilo kom polozaju bas kao i NiCd i NiMH baterije.
Nominalni napon po celiji je 2V kao i kod klasicnih olovnih akumulatora, a najvisi je u toku tj. pred kraj punjenja kada ide i do 2,4V sto je maksimum za ove celije. Najcesce se srecu baterije napona 6 i 12V a rade se za razlicite kapacitete pocev vec od oko 1Ah pa navise. Apsolutno najnizi napon do koga sme da se isprazni SLA celija je 1,75V a ja vam nebi preporucio da idete ispod 1,8V.
Prosecna efikasnost punjenja je kod njih oko 70%. Mogu se puniti i konstantnom strujom i konstantnim naponom ali i kombinacijom ove dve metode. Ipak najbolje se pune ako se u pocetku (PRVI period) pune konst. strujom od C/8 do C/10 sve dok napon celija ne dostigne oko 2,3V po celiji. Tada bi punjac trebalo da se automatski prebaci da radi kao izvor konstantnog napona (DRUGI period) koji se dobija kada se 2,4V pomnozi sa brojem celija u bateriji, (pa ce to biti 7,2V za 6V bateriju sa 3 celije, odnosno 14,4V za 12V bateriju sa 6 celija). U nastavku punjenja ovaj se napon odrzava konstantnim sve dok struja ne padne na nekih 10% vrednosti struje kojom se punila u PRVOM periodu, a onda se izlazni napon automatski prebacuje na fiksnu vrednost od 2,3V po celiji (TRECI period) i tako ostaje jos barem 2-3 sata da bi se proces zavrsio. Ovaj TRECI period je tzv. "float charging" i u stvari predstavlja dopunjavanje tj. odrzavanje, i baterija se moze ovako ostaviti skoro neograniceno dugo.
Postujuci savete i preporuke proizvodjaca, pre nekoliko godina sam, za potrebe firme u kojoj sam tada radio, razvio jedan sasvim dobar tzv. "Inteligentni" punjac SLA baterija koji evo i vama stavljam na raspolaganje. (POGLEDAJTE NA POCETKU CLANKA). On upravo savrseno prati malocas opisani tok i proces punjenja jer koristi kolo namenski napravljeno za tu funkciju.
-------------------------------------------------------------------------------
Automobilski olovni akumulatori
Automobilski akumulatori su verovatno vecini amatera dobro poznati pa je dosta tesko reci nesto novo o njima. Veoma su slicni SLA baterijama izuzev sto su najcesce dosta vecih dimenzija (i tezine) ali i veceg kapaciteta, imaju elektrolit u tecnom stanju pa se ne mogu postaviti u bas bilo koji polozaj.
Iako su tako siroko rasprostranjeni, izgleda da jos uvek ima zabluda pa i izvesnog neznanja u vezi njih. Automobilski akumulatori su predvidjeni da KRATKOTRAJNO podnesu velika opterecenja i daju velike struje za startovanje motora, ali NISU predvidjeni za duboka praznjenja. Oni se u vozilu ciklicno plitko prazne i odmah u toku voznje dopunjavanju i tako mogu da dosta dugo traju i izdrze nekoliko stotina ciklusa. Ali ako ih ucestalo duboko praznimo, velike su sanse da ne potraju duze od 50-70 ciklusa. Za duboka praznjenja postoji malo drukciji tip, takozvana "Deep Discharging Battery" koja se kod nas vrlo retko srece pa se necu mnogo na nju obazirati.
Idealno bi automobilski akumulator trebalo u pocetku puniti konstantnom strujom ne vecom od C/5 (to je faza "grubog" punjenja) i to sve dok napon baterije ne dodje na 14,4V. Do tada je baterija napunjena oko 80%. Tada bi punjac trebalo da se iz rezima konstantne struje prebaci u rezim konstantnog napona i drzi fiksni napon od 14,4V (faza "apsorpcije") sve dok struja ne opadne na oko 5% od nazivnog kapaciteta baterije (do tada je napunjena oko 90-95%), a tada se prebacuje na odrzavanje fiksnog izlaznog napona od 13,2V za dopunjavanje i tako treba da ostane jos 2-4 sata da bi se napunila 100%.
Ovaj članak je očigledno napisao čovek koji vrlo dobro poznaje materiju, svaka čast. Sve je tačno ali ima nesto sto nas razdvaja od zapada a to je nas nizak standard. Cena olovnih je dosta niža od cene gel akumulatora. Olovni od 85-90 Ah kosta 60-70 evra a gel akumulator istog kapaciteta u Moveri izmedju 250 i 350 evra. Vek trajanja gel akumulatora je duzi za 30-40% pa neka svako nađe svoju matematiku. Ja imam olovne akumulatore i besprekorno rade vec 6 godina. Planirao sam da bar jedan zamenim za gel ali nikako da se neki od njih pokvari, sta cu...
Omnia mea mecum porto
Već duže vreme obzirom da hoću da ugradim solar, razmišljam i o akumulatorima.
Evo neke adrese, povoljniji su sa cenama:
http://www.akumulator.si/index.aspx?sou ... 2010%20110
Evo neke adrese, povoljniji su sa cenama:
http://www.akumulator.si/index.aspx?sou ... 2010%20110
- groskamper
- Site Admin
- Postovi: 2004
- Pridružio se: 11 Avg 2009 18:46
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
- groskamper
- Site Admin
- Postovi: 2004
- Pridružio se: 11 Avg 2009 18:46
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Niko ti i ne kaže da ga kupiš, ja im nisam niti diler niti promoter. Ovaj od 300eur koji si gledao je model od 130 ampera, dakle sa njim se bezmalo rešava problem postavljanja 2 akumulatora ( štedi se u prostoru, manja težina i ostalo). I pored svega imaš bezmalo garanciju 800 punjenja. I imaš povrat PDV, dakle košta 260eur cca. Negde možeš i treba da štediš, negde ne treba da štediš, stvar je izbora svakog od Nas. A siguran, stalan i dovoljan izvor energije je meni jedan od prioriteta u korišćenju kampera.
- groskamper
- Site Admin
- Postovi: 2004
- Pridružio se: 11 Avg 2009 18:46
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Ma jeste lepo zvuci treba covek da poseduje kvalitet,ali me neki put isece cifra pa impulsivno utipkam emociju. Obecavam da cu najkasnije u ponedeljak da objavim podatke ponude kod nas velikoprodaja isto postoji povracaj pdv-ea ali mislim da je bitna stavka u ceni marza za koju znam da je u radio klubu za akomultor koji sam kupio kod ovih na sajmu bio skuplji za 80% Radi se o akomulatoru od 16ah
- groskamper
- Site Admin
- Postovi: 2004
- Pridružio se: 11 Avg 2009 18:46
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Bilo je ok ,i ako nisam ocekivao da nestane sneg za 2 dana , Iznenadili me sto mi se u toku jedne noci dvaput ugasila pec , duvao je vetar (iako sam citao na forumu da je to moguce ) ipak neprijatno i ako sam imao rezernu bocu. Pravo zadovoljstvo je ispalo poseta Divcibara o tome sam vec nesto pisao
- groskamper
- Site Admin
- Postovi: 2004
- Pridružio se: 11 Avg 2009 18:46
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Na brzinu listam google i naidjem na neku ponudu kod nas :
http://www.mojaladja.rs/index.php?page= ... &Itemid=79
http://www.mojaladja.rs/index.php?page= ... &Itemid=79
Divčibare su sasvim ok,
Nisam išao u južni deo Srbije zimi kamperom, na Staru planinu, Besnu kobilu , Miroč, Crni Vrh i sl. Verujem da je tamo super, vreme stalo, ne bi trebalo da je gužva i krkljanac za novcem kao na Kop-u.
Sećam se kao klinac sam sa roditeljima pred svako more išao 7 dana na planinu, na pripreme, i to uglavnom na Zelengoru, na Donje i Gornje bare, bio sam u prašumi Perućica, gledao slap Skakavicu, posećivao katune i sl. Ljudi su tada bili fenomenalni, druželjubivi, bez ustezanja prihvatali strance, i dalje sa nekima imam kontakte. Zaista je to bilo dobro vreme za kampere. Velika zemlja, bez problema si mogao bilo gde da razapneš šator, niko te nije dirao, niti si se od bilo koga trebao da strahuješ. Bilo nekad, prošlo.
Nisam išao u južni deo Srbije zimi kamperom, na Staru planinu, Besnu kobilu , Miroč, Crni Vrh i sl. Verujem da je tamo super, vreme stalo, ne bi trebalo da je gužva i krkljanac za novcem kao na Kop-u.
Sećam se kao klinac sam sa roditeljima pred svako more išao 7 dana na planinu, na pripreme, i to uglavnom na Zelengoru, na Donje i Gornje bare, bio sam u prašumi Perućica, gledao slap Skakavicu, posećivao katune i sl. Ljudi su tada bili fenomenalni, druželjubivi, bez ustezanja prihvatali strance, i dalje sa nekima imam kontakte. Zaista je to bilo dobro vreme za kampere. Velika zemlja, bez problema si mogao bilo gde da razapneš šator, niko te nije dirao, niti si se od bilo koga trebao da strahuješ. Bilo nekad, prošlo.
- groskamper
- Site Admin
- Postovi: 2004
- Pridružio se: 11 Avg 2009 18:46
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Kao sto rekoh pogledacu i nasao sam GEL akomulatore kod nas , koristio sam ih vec dve godine te firme manje snage za skuter, ali sam svake godine kupovao nov tako da nisam ispitivao njegove granice (zbog koriscenja na vodi a tu nema kompromisa)
http://www.sunlight.rs/pr_range.asp?gid ... =516&lid=9
http://www.sunlight.rs/product_intro.asp?gid=4&lid=9
Naci ce te broj telefona u Beogradu pa kontaktiraj te ih , u svakom slucaju GEL AKOM. OD 120 Ah------177 -eura
150 ah------226- eura
pa odaberite sta je po volji. Ipak bi razmotrio u obzir i novu GEl generaciju bosch S-3 S4 S5 S6 akomulatora koji se ne dopunjavaju i ne regenerisu kiselinom (ne isparavaju) pa se mogu koristiti i u unutrasnjosti.
Verujem da znate podatak da snaga akomulatora bi trebalo da bude u skladu sa snagom alternatora, sto ce reci ako stavite akomulator120 ah +akomulator od 70ah iz motora vozila a snaga vaseg alternatora 600w, i sad obaveza da se vozi sa upaljenim srednjim svetlima sto ce reci oko1oow onda ce se doci do matematike da vam akomulatori nikada nece biti punog kapaciteta tako kaze auto elektricar.
poenta nema svhe beskrajno povecavati kapacitete ah ako nemas cime da ga regenerises, mozda je mudrije napraviti skladni odnos mogucnosti i potrebe ,iskreno potrebe su uvek ogromne. Moj stav da skromnost nikad nije bila vrlina vec izgovor.
http://www.sunlight.rs/pr_range.asp?gid ... =516&lid=9
http://www.sunlight.rs/product_intro.asp?gid=4&lid=9
Naci ce te broj telefona u Beogradu pa kontaktiraj te ih , u svakom slucaju GEL AKOM. OD 120 Ah------177 -eura
150 ah------226- eura
pa odaberite sta je po volji. Ipak bi razmotrio u obzir i novu GEl generaciju bosch S-3 S4 S5 S6 akomulatora koji se ne dopunjavaju i ne regenerisu kiselinom (ne isparavaju) pa se mogu koristiti i u unutrasnjosti.
Verujem da znate podatak da snaga akomulatora bi trebalo da bude u skladu sa snagom alternatora, sto ce reci ako stavite akomulator120 ah +akomulator od 70ah iz motora vozila a snaga vaseg alternatora 600w, i sad obaveza da se vozi sa upaljenim srednjim svetlima sto ce reci oko1oow onda ce se doci do matematike da vam akomulatori nikada nece biti punog kapaciteta tako kaze auto elektricar.
poenta nema svhe beskrajno povecavati kapacitete ah ako nemas cime da ga regenerises, mozda je mudrije napraviti skladni odnos mogucnosti i potrebe ,iskreno potrebe su uvek ogromne. Moj stav da skromnost nikad nije bila vrlina vec izgovor.
Mislim da vam je neko dao pogresne informacije. Ako je motorni akumulator delimično pun, regulator punjenja ( tzv. regler ) će ga najvećom strujom dopunjavati. Visak struje proizvedene alternatorom preusmeriće se na stambeni akumulator. Kada je motorni akumulator pun, stambeni akumulator će se dopunjavati najvećom mogućom jačinom struje koja je srazmerna njegovim stepenom ispražnjenosti. Međutim, stambeni akumulator je uvek vezan preko diode koja razdvaja akumulatore da se jedan od drugog ne bi isparznili, pa je napon punjenja (samim tim i struja ) manji za pad napona na diodi oko 0,8 V. Zbog toga je nemoguće stabeni napuniti maksimalno, kao motorni na 14,4V. Regulator punjenja radi sa dva režima rada. Ograničava maksimalnu jačinu struje prema svojoj snazi (80-120A) i maksimalni napon na akumulatorima na oko 14,4V. To znači da će kad motorni bude pun, puniti stambeni dok god on ne bude pun ali sa nekih 13.6V. Naravno, sve je pitanje vremena i opterećenosti alternatora drugim potrosačima (svetla, grejaci retrovizora, frižider...). Ja nemam problema čak i sa slabijom varijantom alternatora od 80A. Punim bez problema 3 akumulatora sa približno 80Ah+80Ah+180Ah=340 Ah čak i sa uključenom klimom preko pretvarača koja vuče 40 A!
Ako imate dva akumulatora, motorni i stambeni, ne razmisljajte mnogo. Sve je već fabrički predviđeno. Bilo koja kombinacija kapaciteta će raditi, stim da će punjenje trajati duže kada su oni veći. Problem je treći akumulator ali o tome drugi put.
Ako imate dva akumulatora, motorni i stambeni, ne razmisljajte mnogo. Sve je već fabrički predviđeno. Bilo koja kombinacija kapaciteta će raditi, stim da će punjenje trajati duže kada su oni veći. Problem je treći akumulator ali o tome drugi put.
Omnia mea mecum porto