solarni paneli
Moderatori: šukitaxi, miki56, andrijica, GorchaHY
Evo se bakcem sa solarkama,pa da prenesem iskustva.
Danas sam testirao kupljene ploce(2x100w 18v) i cim vreme dozvoli pocinjem montazu.
Vec ugradjeni ctek 250 dual sluzi i kao regler za solarne panele.Maksimalna struje punjenja je 20A pri maksimalnom naponu 20v
Moje ploce daju 18v i max 2x5,5A
Evo kako to izgleda
Deklarisana snaga od 2x5,5(11A) nije postignuta ali 10 A je sasvim pristojno.
Naravno ovo su savrseni uslovi (ugao,temperatura)samom montazom na krov cu izgubiti 20% zbog pregrevanja i ugla.
Racunam da cu i u tim uslovima imati (po lepom vremenu) 50A na dan sto je dovoljno za Kompresor frizidera i ostale potorace.
Nastavljam temu cim ih montiram.
Danas sam testirao kupljene ploce(2x100w 18v) i cim vreme dozvoli pocinjem montazu.
Vec ugradjeni ctek 250 dual sluzi i kao regler za solarne panele.Maksimalna struje punjenja je 20A pri maksimalnom naponu 20v
Moje ploce daju 18v i max 2x5,5A
Evo kako to izgleda
Deklarisana snaga od 2x5,5(11A) nije postignuta ali 10 A je sasvim pristojno.
Naravno ovo su savrseni uslovi (ugao,temperatura)samom montazom na krov cu izgubiti 20% zbog pregrevanja i ugla.
Racunam da cu i u tim uslovima imati (po lepom vremenu) 50A na dan sto je dovoljno za Kompresor frizidera i ostale potorace.
Nastavljam temu cim ih montiram.
Zdravo Mirko!Strumfina napisao:Evo se bakcem sa solarkama,pa da prenesem iskustva.
Danas sam testirao kupljene ploce.........
Zelim da ti ugradnja ide od ruke. Ne bih da te obeshrabrim ali mislim da ce ti ta dva panela biti malo.
Govorim ti to iz iskustva. Ja imam dva panela po 120W i imam sada po oblacnom vremenu punjenje cak do 5Ah.
U sred leta uspevam da dobijem od solara od 80Ah do 100Ah dnevno. Ne znam o kojim modulima se konkretno radi
ali izgleda da tvoji moduli imaju premali stepen iskoristenja. Takodje sto se kompressor frizidera tice,
zacudices se kad dodje vreme jer 50Ah dnevno samo za frizider je dosta knap, a gde su jos ostali potrosaci.
Ako nista drugo, moj ti je predlog da makar isplaniras i ostavis mesto na krovu da mozes kasminije jos koji panel da dodas
ukoliko hoces komforno da letujes ili zimujes, bez spoljnog prikljucka na 230V.
Du weiss wie die Deutschen schon sagen: „es klappt bis es zusammen klappt“! Es wird schon!
Viele Grüße
Poslednja izmena od BOSS u 04 Mar 2013 18:19, izmenjeno 1 put ukupno.
Frizider je trenutno u planu(Engel ST-90),jos uvek koristim absorber.Na proslom kamperu sam imao 2x55w i ezetil 35(box)koji je radio nedeljama bez voznje.
Ja retko stojim vise od tri dana tako da mi je 200w i 2 akumulatora od 100Ah sasvim dovoljno.
Paneli su monokristal(kineski kao i svi ostali). 78€ komad
Ali je punjac ctek 250S dual, nesto najbolje sto trenutno postoji na trzistu.
Montazu planiram sa alu profilima koje cu da zalepim na krov sa Sikaflex.
Kada kazem 50A mislim na realnih 50 koje cu stvarno imati na raspolaganju.
Frizider trosi 35w sto je oko 2,9A tako da na dan nece trositi vise od 30A
Cim ih bepnem slikam i javljam.
mfg
Mirko
Ja retko stojim vise od tri dana tako da mi je 200w i 2 akumulatora od 100Ah sasvim dovoljno.
Paneli su monokristal(kineski kao i svi ostali). 78€ komad
Ali je punjac ctek 250S dual, nesto najbolje sto trenutno postoji na trzistu.
Montazu planiram sa alu profilima koje cu da zalepim na krov sa Sikaflex.
Kada kazem 50A mislim na realnih 50 koje cu stvarno imati na raspolaganju.
Frizider trosi 35w sto je oko 2,9A tako da na dan nece trositi vise od 30A
Cim ih bepnem slikam i javljam.
mfg
Mirko
Ctek 250 Dual sluzi, koliko sam ja video, samo za punjenje akumulatora preko soalrnog panela ili preko alternatora (ili oba).Strumfina napisao:...
Vec ugradjeni ctek 250 dual sluzi i kao regler za solarne panele.Maksimalna struje punjenja je 20A pri maksimalnom naponu 20v
...
Da li si nekako regulisao i praznjenje tog akumulatora?
Ako se akumulator isprazni vise nego sto je predvidjeno za odredjeni tip brzo se ostecuje, smanjuje mu se kapacitet i vek trajanja.
Regulatori za solarne panele imaju funkciju regulacije i punjenja i praznjenja akumulatora.
Poslednja izmena od igorpet u 03 Mar 2013 23:51, izmenjeno 1 put ukupno.
Izvinjavam se zbog posta na pogresnom mestu,ne znam kako ja mogu da pomognem.Koliko sam shvatio,administrator ce to vec da regulise.
Nazad na pitanja;
"Ako se akumulator isprazni vise nego sto je predvidjeno za odredjeni tip brzo se ostecuje, smanjuje mu se kapacitet i vek trajanja.
Regulatori za solarne panele imaju funkciju regulacije i punjenja i praznjenja akumulatora."
Nisam siguran da razumem na sta mislis.Ctek puni akumulator za potrosnju(struju uzima sa startnog akumulatora) znaci ovo nije kao kod sterling-a
da struju dobija direktno sa alternatora.Znaci alternator puni startnu a visak curi ka ctek.u koji cak i manje od 14V pravi idealan napon koji je potreban u tom momentu(primer 14,8v)
Maksimalna snaga je 20A sto je u praksi mnogo efikasnije nego 55A sa alternatora.Isto tako kombinuje vise izvora(solar,generator na vetar,alternator) i uvek puni optimalno.
Svi potrosaci u autu su prikljuceni na centralni sistem elektr. snabdevanja,tako da praznjenje nema veze sa punjenjem.
Cim neki potrosac oslabi napon ispod 11,8V automat ga iskljucuje.(na trecoj slici se vidi centralna kutija)
Znaci akumulator ne pada nikad ispod 50%
Uh zamrsio sam se
Pozdrav
Nazad na pitanja;
"Ako se akumulator isprazni vise nego sto je predvidjeno za odredjeni tip brzo se ostecuje, smanjuje mu se kapacitet i vek trajanja.
Regulatori za solarne panele imaju funkciju regulacije i punjenja i praznjenja akumulatora."
Nisam siguran da razumem na sta mislis.Ctek puni akumulator za potrosnju(struju uzima sa startnog akumulatora) znaci ovo nije kao kod sterling-a
da struju dobija direktno sa alternatora.Znaci alternator puni startnu a visak curi ka ctek.u koji cak i manje od 14V pravi idealan napon koji je potreban u tom momentu(primer 14,8v)
Maksimalna snaga je 20A sto je u praksi mnogo efikasnije nego 55A sa alternatora.Isto tako kombinuje vise izvora(solar,generator na vetar,alternator) i uvek puni optimalno.
Svi potrosaci u autu su prikljuceni na centralni sistem elektr. snabdevanja,tako da praznjenje nema veze sa punjenjem.
Cim neki potrosac oslabi napon ispod 11,8V automat ga iskljucuje.(na trecoj slici se vidi centralna kutija)
Znaci akumulator ne pada nikad ispod 50%
Uh zamrsio sam se
Pozdrav
OK, znaci imas automat koji regulise i ne dozvoljava praznjenje akumulatora vise od dozvoljenog.Strumfina napisao:...
Cim neki potrosac oslabi napon ispod 11,8V automat ga iskljucuje.(na trecoj slici se vidi centralna kutija)
Znaci akumulator ne pada nikad ispod 50%
...
Akumulatori su olovni? cim spominjes 50% max praznjenje
Jesi razmisljao o nabavci nekih drugih (gde praznjenje moze da ide do 80-90%), tu bi ovaj solarni sistem vise dosao do izrazaja, po meni.
A nekako mi deluje da je Ctek 250 suvise skup za ono sto pruza, a pruza samo punjenje akumulatora.
Ne sumnjam da je uredjaj vrhunski, nego samo uporedjujem cenu sa mogucnostima.
Tehnologija akumulatora ne odredjuje njegovu namenu.Znaci ove exide multicraft koje ja imam(nisam ih birao) su namenjene za duboka praznjenja i postizu 300-400 ciklusa.AGM ili GEL akumulatori postizu veci broj ciklusa (oko700), samo ako se ne prazne dublje od 90%.Znaci olovni/tecni aku. postize 300 ciklusa sa praznjenjem od 80% dok AGM moze da se prazni i preko 90% ali broj ciklusa ce se prepoloviti(300).Hocu da kazem da je razlika u ceni jos uvek prevelika! .Tecni imaju i manju kilazu.
Gore sam naveo da automat gasi potrosace na 11,8 to je ono sto pokazuje moj panel,realno je to 11,6 sto je i ujedno 75-80% kapaciteta.
Prednost AGM je i u tome da moze da posluzi kao startni akumulator sto nije slucaj sa olovno/tecnim akumulatorom za potrosnju.
Jednog dana kad mi akumulatori izdahnu svakako cu uzeti Gel/AGM zato sam i ugradio Ctek 250 dual.Pretpostavljam da vam je poznato da se GEL/AGM akumulatori ne mogu puniti alternatorom!!!
Evo jedan tekst na Nemackom.Na stranici 5 imate graficki prikaz
http://www.agtar.com/merkblatt/mbt135.pdf
Zelena linija je olovno/tecni akumulator kakav ja imam.
Akumulatori imaju creva za odvod gasova,merac nivoa vode i merac temperature(ctek)
S
Ovo je automat.
Gore sam naveo da automat gasi potrosace na 11,8 to je ono sto pokazuje moj panel,realno je to 11,6 sto je i ujedno 75-80% kapaciteta.
Prednost AGM je i u tome da moze da posluzi kao startni akumulator sto nije slucaj sa olovno/tecnim akumulatorom za potrosnju.
Jednog dana kad mi akumulatori izdahnu svakako cu uzeti Gel/AGM zato sam i ugradio Ctek 250 dual.Pretpostavljam da vam je poznato da se GEL/AGM akumulatori ne mogu puniti alternatorom!!!
Evo jedan tekst na Nemackom.Na stranici 5 imate graficki prikaz
http://www.agtar.com/merkblatt/mbt135.pdf
Zelena linija je olovno/tecni akumulator kakav ja imam.
Akumulatori imaju creva za odvod gasova,merac nivoa vode i merac temperature(ctek)
S
Ovo je automat.
Moram da se osvrnem na jedan vrlo bitan detalj kod upotrebe solarnih panela.
Solarni paneli su kao i svi poluprovodnici, vrlo nelinearni uređaji. Paneli našeg kolege u gornjim postovima su deklarisane snage 100W ali na 18V sa maksimalnom strujom od 5.5A( 18V x 5.5A =99W).
U praksi, prazan akumulator će oboriti napon panela na 12-13V, dok će struja biti približno maksimalna koju daje panel, tj. oko 5.5A.
Ispada da je snaga koju smo dobili daleko manja od deklarisane, 12.5V x 5.5A= 68.75W!
Jedini način da iz panela dobijemo dodatnih 30-40% snage je upotreba takozvanog MPPT regulatora punjenja (Maximum power point tracking).
To je trenutno najbolja vrsta PWM regulatora čiji princip rada se zasniva na praćenju tačke maksimalne snage solarnog panela. To su sofisticirani elektronski uređaji u čiji program je ubačen specijalni algoritam koji definiše maksimalnu snagu panela u različitim uslovima.
Ukratko, iako je panel deklarisan na maksimalnu struju od 5.5A kod MPPT regulatora ta struja može biti čak i 40% veća tj. oko 7.7A, jer će on gubitak ili razliku napona od 12V do 18V pretvoriti u struju.
"Maximum power point tracking" regulatori imaju više prednosti kao što su smanjenje sulfatizacije na pločama i produžavanje radnog veka akumulatora itd.
Osnovni nedostaci su cena i mali stepen poboljšanja efikasnosti na visokim temperaturama gde dolazi do smanjenja napona na samim ćelijama, pa je i gore pomenuta razlika napona manja.
U svakom slučaju, dobro je imati ga jer će u našim uslovima dati dobre rezultate i povećati efikasnost celog solarnog sistema koji imamo.
Na donjem dijagramu se vidi koliko se snge koristi iz konvencionalnog i MPPT regulatora, na primeru panela od 75W.
Solarni paneli su kao i svi poluprovodnici, vrlo nelinearni uređaji. Paneli našeg kolege u gornjim postovima su deklarisane snage 100W ali na 18V sa maksimalnom strujom od 5.5A( 18V x 5.5A =99W).
U praksi, prazan akumulator će oboriti napon panela na 12-13V, dok će struja biti približno maksimalna koju daje panel, tj. oko 5.5A.
Ispada da je snaga koju smo dobili daleko manja od deklarisane, 12.5V x 5.5A= 68.75W!
Jedini način da iz panela dobijemo dodatnih 30-40% snage je upotreba takozvanog MPPT regulatora punjenja (Maximum power point tracking).
To je trenutno najbolja vrsta PWM regulatora čiji princip rada se zasniva na praćenju tačke maksimalne snage solarnog panela. To su sofisticirani elektronski uređaji u čiji program je ubačen specijalni algoritam koji definiše maksimalnu snagu panela u različitim uslovima.
Ukratko, iako je panel deklarisan na maksimalnu struju od 5.5A kod MPPT regulatora ta struja može biti čak i 40% veća tj. oko 7.7A, jer će on gubitak ili razliku napona od 12V do 18V pretvoriti u struju.
"Maximum power point tracking" regulatori imaju više prednosti kao što su smanjenje sulfatizacije na pločama i produžavanje radnog veka akumulatora itd.
Osnovni nedostaci su cena i mali stepen poboljšanja efikasnosti na visokim temperaturama gde dolazi do smanjenja napona na samim ćelijama, pa je i gore pomenuta razlika napona manja.
U svakom slučaju, dobro je imati ga jer će u našim uslovima dati dobre rezultate i povećati efikasnost celog solarnog sistema koji imamo.
Na donjem dijagramu se vidi koliko se snge koristi iz konvencionalnog i MPPT regulatora, na primeru panela od 75W.
Omnia mea mecum porto
da se jos jednom vratim na Ctek 250 dual.Neko je komentarisao da je cena(220-250)€ prevelika za obican punjac.
MPPT regler kosta od 150-200€
ctek je inteligentni automatski punjac!!!
Evo zasto;Konstantno nadzire oba akumulatora,odvaja ih bez gubitka struje.Koristi struju iz dva izvora(u mom slucaju solar i alternator)
Kombinuje ta dva izvora i puni akumulator u pet koraka.Znaci ustanovi stanje akumulatora i onda odluci sta ce da radi.Primer;Prazan akumulator za potrosnju,startni pun.
Nebitno odakle struja dolazi i koliki je napon 14v iz alternatora 19V iz solarke.Puni potrosacki akumulator.U prvoj fazi sa 14.8-15V cime oslobadja elektone sa celija....cim temperatura poraste i aku.pocne da isparava,punjac obara napon i opet ga dize kada temperatura padne (time priredjuje preduslove za maksimalni kapacitet).U drugoj fazi povecava struju do maksimuma i smanjuje napon na 14,4.U trecoj fazi je akumulator napunjen 80% punjac obara struju dok napon ostaje isti i puni do 100%.U cetvrtoj fazi obara napon na 13,6 i malom strujom odrzava stanje.U petoj prati stanje i po potrebi dize napon i drzi akumulator na 95-100%
Kod cetvrte faze prebacuje sav visak ka startnoj i odrazava i jednu i drugu.
solarnom strujom bez alternatora puni MMPT metodom.znaci razlika u naponu od 18V i 14,4 se ne baca nego optimizuje i povecava snagu struje,isto tako jacu struju sa alternatora sa manjim naponom od potrbnog smanjuje a povecava napon.primera radi startna baterija se puni sa 14,2(to daje alternator) potrosacka se puni sa 14,8V(bez solarke)
Znaci Ctek je MPPT regler i mnogo vise od toga!!!
MPP ima smisla samo dok ploce nisu pregrejane(na kamperu ucestalo zbog loseg luftiranja) i pocnu da obaraju napon na 15-16V sto je otprilike i napon punjenja tako da viska i nema.
Pozdrav
MPPT regler kosta od 150-200€
ctek je inteligentni automatski punjac!!!
Evo zasto;Konstantno nadzire oba akumulatora,odvaja ih bez gubitka struje.Koristi struju iz dva izvora(u mom slucaju solar i alternator)
Kombinuje ta dva izvora i puni akumulator u pet koraka.Znaci ustanovi stanje akumulatora i onda odluci sta ce da radi.Primer;Prazan akumulator za potrosnju,startni pun.
Nebitno odakle struja dolazi i koliki je napon 14v iz alternatora 19V iz solarke.Puni potrosacki akumulator.U prvoj fazi sa 14.8-15V cime oslobadja elektone sa celija....cim temperatura poraste i aku.pocne da isparava,punjac obara napon i opet ga dize kada temperatura padne (time priredjuje preduslove za maksimalni kapacitet).U drugoj fazi povecava struju do maksimuma i smanjuje napon na 14,4.U trecoj fazi je akumulator napunjen 80% punjac obara struju dok napon ostaje isti i puni do 100%.U cetvrtoj fazi obara napon na 13,6 i malom strujom odrzava stanje.U petoj prati stanje i po potrebi dize napon i drzi akumulator na 95-100%
Kod cetvrte faze prebacuje sav visak ka startnoj i odrazava i jednu i drugu.
solarnom strujom bez alternatora puni MMPT metodom.znaci razlika u naponu od 18V i 14,4 se ne baca nego optimizuje i povecava snagu struje,isto tako jacu struju sa alternatora sa manjim naponom od potrbnog smanjuje a povecava napon.primera radi startna baterija se puni sa 14,2(to daje alternator) potrosacka se puni sa 14,8V(bez solarke)
Znaci Ctek je MPPT regler i mnogo vise od toga!!!
MPP ima smisla samo dok ploce nisu pregrejane(na kamperu ucestalo zbog loseg luftiranja) i pocnu da obaraju napon na 15-16V sto je otprilike i napon punjenja tako da viska i nema.
Pozdrav
Strumfina, znam da je tvoj Ctek 250 dual urađen na MPPT principu zato sam i napisao gornji post, nije mu ta cena stavljena napamet.
Jedino mi nije jasno kako nisi dobio veću struju punjenja i samim tim i veće iskorišćenje panela. Spoljašnja temperatura je relativno niska, ne bi smela da utiče mnogo na efikasnost.
Takođe, napon od 14.78V koji si izmerio na akumulatorima nekako mi ne odgovara struji punjenja od 10A, da li su akumulatori bili već puni kad si merio?
Jedino mi nije jasno kako nisi dobio veću struju punjenja i samim tim i veće iskorišćenje panela. Spoljašnja temperatura je relativno niska, ne bi smela da utiče mnogo na efikasnost.
Takođe, napon od 14.78V koji si izmerio na akumulatorima nekako mi ne odgovara struji punjenja od 10A, da li su akumulatori bili već puni kad si merio?
Omnia mea mecum porto