Putopis - Norveska
Moderatori: šukitaxi, miki56, andrijica, GorchaHY, admin
Prevod sa Norveskog :
Od Turkua do Osla (Turku-Oslo)
3500 km – 28 dana - dovoljno veliki budzet
Klasik za kampere, štaviše jedan izvrstan klasik. Lepote krajnjeg severa (Capo Nord) očarale su na hiljade turista iz Evrope, koji sa ponosom pokazuju bedzeve i nalepnice na majcama kao trofeje. Ovo putovanje, koje upotpunjuje obilazak tri glavna grada Skandinavije, nudi nam drugačije iskustvo sa polaskom iz Turkua (Finska), uz obilazak Lofotskih ostrva (Lofoten). Turku, pristanište ove maršute, najstariji grad Finske, vekovima I njen glavni grad, takođe je i čuveni univerzitetski centar, poznat po tvrđavi TURUM LINNA (sastoji od dve dugačke zgrade na čeriri nivoa povezane sa dva tornja), kao i po muzeju SIBELIUS, sagrađenom u znak sećanja na delo velikog muzičara, u kom se može videti zbirka starih instrumenata. Naredna destinacija do koje lako možete stići putem E18 je glavni grad, Helsinki (Helsinki), u književnosti poznat kao “beli grad severa” ili “kćer Baltičkog mora”. Ostavljajući za sobom burnu istoriju švedske i ruske dominacije, ovaj grad danas predsatvlja simbol mladog, nezavisnog i dinamčnog naroda. Projekat grada izradio je nemački arhitekta Carl Ludwig Engel. Grad se prostire oko velicanstvenog centralnog dela, SENNATINTORI (prostrani pravougaoni trg), koji okružuju luteranska katedrala, TUOMLOKIRKKO, Državni savet, VALTIONEUVOSTO, i Univerzitet. Druga značajna lokacija je ESPLANADI, centralna saobraćajnica, koju čine dve paralelne ulice koje deli zelena površina, poznata i po tome što predstavlja ogledalo finskog dizajna i dekoracije. Dostojna pomena je i RAUTATIEASEMA, železnička stanica sa čuvenim nosačima baklji, visokim 48 m. Medju modernijim znamenitostima treba pomenuti FINLANDIA-TALO, centar u kom se održavanju razni kongresi i koncerti, poslednje delo Alvar-a Aalto-a.
Sledeća destinacija je grad Tampere (Tampere) koji leži na kanalu TAMMERKOSKI, veliki kulturni centar, sedište značajnih festivala kinematografije i muzike. Ovde ćemo naići na znamenite moderne građevine kao što je KAUPUNGINKIRJASTO METSO, gradska biblioteka, remek-delo Reima i Raili Pietla, koja više potseća na skulpturu nego na arhitektonsko delo. U okolini Tampere nalazi se jezero Nasirjavi, koje zahvaljujući svojoj razuđenoj obali i mnogobrojnim ostrvcima oslikava jedan od najlepših pejzaža Finske. Putovanje se nastavlja putem E12 ka Vasi (Vaasa), dok drugi mogući pravci vode ka severu putem E63. Grad Vasa je dobio ime po kraljevskoj porodici koja je uzdigla Švedsku, zemlju sa kojom Finska održava vrlo bliske odnose budući da gotovo 30% finskog stanovništva govori švedski. Treba posetiti i POHJANMAAN MUSEUM, ova zgrada je sagrađena dvadesetih godina XX veka i predsavlja muzej posvećen kulturi, društvenom životu i tradiciji ove regije. Nastavljajući priobalnim putem, nailazimo na gradove Oulu (Oulu) i Kemi (Kemi), a zatim, u unutrašnjosti, i na Rovaniemi (Rovaniemi): nalazimo se na čuvenom Arktičkom putu koji se u Finskoj račva, put E75 vodi do krajnjeg severa Norveške, dok put E8 vodi nešto zapadnije uz granicu Švedske, opet do Norveške. U Rovanijemiju, najznačajnijem centru finske Laponije, ne smete propustiti LAPPIO-TALO, laponsku kuću koju je dizajnirao Alvar Aalto, kao i obližnje seoce SANTA CLAUS. Od Roveniamija, prelazimo veći deo puta E75 koji vodi ka krajnjem severu i usput prolazimo kroz gradove Ivalo (Ivalo) i Inari (Inari).
Severni rt (Nordkapp/Capo Nord)
Severni rt se nalazi na 71® 10’ 21” severne geografske širine i pretstavlja najseverniju tačku mreže evropskih puteva. Ovde sunce postaje vidljivo i u toku noći 11. Maja i ostaje na horizontu sve do 31. Jula, dok “POLARNA NOĆ“ traje u periodu od 18. Novembra do 24. januara. Severni rt (Capo Nord) je stenoviti rt izgrađen od tamnog granita koji je dobio ime po engleskom moreplovcu Richard-u Chancellor-u, vodji ekspedicije organizovane 1553. u potrazi za prolazom prema Kini i Indiji, preko polarnih mora. Na visoravnima rastu retki i dragoceni primerci arktičkog biljnog sveta, i čitava oblast predstavlja prirodni rezervat. Greben se nalazi na nadmorskoj visini od 307 m i strmo se spušta do vode ledenog Arktičkog mora. Pa kako bi ugostili na hiljade posetilaca koji pristižu svake godine, mestani su ovde sagradili poštu, gostionicu, prodavnicu suvenira, malu crkvu, kao i razne druge objekte poput muzeja koji govore o istoriji ovog mesta. Trba napomenuti da se ulaz na ovaj prometni plato Severnog rta naplaćuje, a ako bismo do njega stigli putem, moramo proći kroz tunel MAGEROY, otvoren u julu 1999., što se takodje naplaćuje. Ovaj predeo pripada Finmarku, velikoj oblasti koju naseljavaju Sami, narod sunca i vetra, koji je naselio ove obale gotovo pre 100.000 godina, i posvetio se ribolovu i lovu divljih irvasa. Uzgojem irvasa počinjiu da se bave tek u XVI veku, kada je nekoliko grupa porodica (sijdda) počelo da pripitomljava čitava stada i da sa njima migrira u zavisnosti od godišnjeg doba. Nakon nekoliko vekova progona i eksploatacije, danas postoji oko 60.000 Sama koji žive u okviru četiri nacije uključujući i rusku. Nakon osnivanja parlamenta, koji obuhvata sve cetiri nacije, Sami teže ka tome da dobiju priznanje autonomije.
Pošto napustimo krajnji sever, spuštamo se putem E6 i nailazimo na prvo značajnije odmorište, gradić Alta (Alta), čuven po praistorijskim crtežima. Mesto na kom je pronađen veliki broj ovih crteža, tačnije 3000, nazvano je JEPMALUOKTA, sto na semitskom jeziku znači „zaliv morskog lava“. Pretpostavlja se da su autori ovih crteža pripadali narodu Komsa. Oni su na ravnim stenama oslikavali scene iz svakodnevnog života kao što su lov na irvase i medvede. Sledeći značajan centar, sada na putu E8 je Tromse (Tromsø), sediste regije Troms, i značajna luka za plovidbe polarnim morem. U ovom „glavnom gradu Arktika“ vredi zaustaviti se u muzeju POLARMUSEET, koji je otvoren od polovine maja do polovine septembra. Ovde vam mogu ponuditi veoma bogatu dokumentaciju o polarnim ekspedicijama koje su vodili Amundsen, Nobile, Nansen i Andrée u periodu XIX i XX veka. Zatim sledi jedno skretanje sa nase maršute kako bismo obišli Vesterolska i Lofotska ostrva (Vesterålen, Loften). Ovaj uzan, vijugavi put, često neprohodan za trajekte, dug je 400 km. Trud se međutim isplati. Ova dva arhipelaga nude nam neobičnu panoramu zahvaljujući svetlosti koja naglašava lavirint tamnih, stenovitih piramida, među kojima gusta izmaglica budi fantastične vizije. Pejzaži izgledaju kao bezazleno dečije maštarenja koje evocira MOELSTROM, vrlo opasnu morsku struju koja nastaje usled igre plime i oseke. Moelstrom je poznat i kao glavni lik mnogih avanturističkih romana, ali i kao drevni neprijatelj moreplovaca i pecaroša. Luka iz koje se polazi ka ovim ostrvima smeštena je u gradiću Narvik (Narvik). Jedno od prvih ostrva na koje nailazimo je Andej (Andøy). U Andenes-u, gradiću na ostrvu, nalazi se čuveni Centar kitova u kom se u periodu od 25. Maja do 15. Septembra organizuje FOTO-SAFARI u lovu na glavate uljarke, plave kitove perjare, delfine, i mnostvo ptica. Ekskurzije u trajanju od 5-6 sati uključuju obrok na brodu, a za njih se možete prijaviti u turističkoj agenciji u Andeju. I najzad, na Lofotskim ostrvima obavezno treba kupiti bar malo bakalara, najcenjenijeg u Norveškoj, upravo zbog posebne mikroklime koja im obezbeđuje savršeno sušenje. Na malo većoj udaljenosti, južno od Lofotskih ostrva, možete napraviti pauzu u Tronjemu (Trondheim), gradu koji odražava tipičan norveški pejzaž među fjordovima, poljanama i planinama. Naredna destinacija koja prethodi našem odredištu, Oslu, na putu E6, je Lilehamer (Lillehammer), gradic u kom su održane nezaboravne zimske olimpijske igre. Poslednja luka do koje stižemo je Oslo, ponosna prestonica nacije koja broji nešto manje od 4 miliona stanovnoka. Ovde možemo posetiti razne muzeje kako u centru grada (HISTORISK MUSEUM, NASJONALGALLERIET), tako i na poluostrvu Bygdøy (KON-TIKI MUSEET, NORSK FOLKEMUSEUM, VIKINGSKIPENE, FRAMUSEET). Vredi zastati i pred veličanstvenom gradskom kućom, RÅDHUS, koja je prepoznatljiva po visokim bočnim tornjevima, kao i pred tvrđavom AKERSHUS FESTNING koja se nad lukom uzdiže na prelepom mestu. I najzad, stižemo do starog kvarta u kom se nalaze pristanišni mostić AKKER BRYGGE, ali i moderni pabovi i restorani u kojima između ostalog možete probati izvanredne, sveže poslužene rakčiće.
Helsinki card (kartica za povlastice)
Helsinki karticu možete kupiti u turističkim poslovnicama, agencijama za putovanja i u značajnijim hotelima. Uz nju možete besplatno koristiti javni gradski prevoz (što važi i za tramvaj 3T koji vozi turističku turu kroz grad), ulaz u muzeje je takođe besplatan, a dobijate i popust za vožnju brodićem.
Kuhinja
U Finskoj kuhinji zastupljene su čorbe, kao i mnogo vrsta ribe. Ukusi i sastojci nordijske kuhinje su jaki. Budući da se oseća i uticaj otmene ruske kuhinje, ovde možemo okusiti najrazličitije karelijanske i laponske specijalitetie. Glavno jelo karelijanske kuhinje je KARJALPAISTI, gulaš koji može biti goveđi, svinjski ili sa dzigericom, a uz njega, kao dodatak, možete naručiti i KARJALAMPIIRAKKA, odnosno vrstu hleba od ražanog brašna, punjenu smesom od pirinča i krompira, i premazanu kremom od putera i jaja. Dok laponskom kuhinjom vlada srneće meso od kog se pravi gulas. U toku leta imaju veliku ponudu pečuraka. U Norveškoj možemo izdvojiti FLATBRØD-dvopek, zatim GEITOST-prepečen koziji sir, kao i MULTEBOER-polarne maline.
Glavni gradovi Skandinavije.. Oslo, Stokholm i Kopenhagen
Nezagađena priroda, uvažavanje ambijenta, beskrajna prostranstva. Skandinavija je jedna od najlepših regija Evrope, i predstavlja savršenu destinaciju za putujući turizam. Tri grada sa bogatom istorijom, tri zemlje sa starom tradicijom, a sve to potiče od jednog korena.
STANJE NA PUTEVIMA
Kako biste stigli do Norveške, predlažemo vam da odaberete opciju trajektom koji kreće iz grada Hirtshals, najsevernije luke u Danskoj, sto vam garantuje direktnu dnevnu vezu sa Oslom u trajanju od 8 sati i 30 minuta. Ovo je ujedno i najpovoljnija varijanta. Postoje dva načina da rezervišete mesto na trajektu kompanije Color Line. Prvi i jednostavniji je da se obratite italijanskoj agenciji Agamare Milano (ulica Tunisia br. 38, Milano, tel. 026739721, www.agamare.it). Drugi način, ekonomičniji ali malo komplikovaniji, je da direktno rezervišete svoje mesto na sajtu kompanije za plovidbu (www.colorline.no). Do Osla se može stići i trajektom koji kreće iz grada Frederikshavn (Danska), vožnja traje 12 sati (kompanija Color Line). U Norveškoj se naplaćuje ulaz u veće gradove (kao što su Oslo i Bergen), kao i putarina na određenim deonicama puteva, tunela i mostova.
Autoputevi u Švedskoj su besplatni, i takođe se ne plaćaju takse za ulazak u gradove. Kako biste smanjili troškove prevoza trajektom, od Švedske do Danske, a zatim i do Nemačke, možete kupiti posebnu kartu (Dfo-Silija Lines) koja važi za relacije Helsingborg-Helsingor i Rødbyhavn-Puttgarden. (info. Tel. 01805343441).
U Danskoj su putevi besplatni i lako se stiže do severa zemlje putevima E45-E39.
Alternativa trajektu je most-tunel koji preseca moreuz Öresund i povezuje Malme (Malmö) i Kopenhagen (Copenaghen). Otvoren je u leto 2000. godine, i zajedno sa Eurotunel-om, predstavlja jedno od najvećih ljudskih dostignuća u poslednjih dvadeset godina. Ovaj projekat se sastoji od mosta dugog 7,8 km i podvodnog tunela dugog 4 km, povezanog sa veštačkim ostrvom Perberholm. Sve informacije o ovome, uključujući i cene možete pronaći na sajtu www.oresundkonsortiet.com.
PRIRODA
Najveći deo Norveške teritorije pokriva planinski predeo koji karakterišu mnogobrojne, duboke brazde, nastale spuštanjem lednika sa planina do mora, odakle vode poreklo i fjordovi. U Norveškoj postoji 19 nacionalnih parkova, a pored toga i mnogo zaštićenih površina i prirodnih rezervata. Posebno ćemo istaći, kao zanimljiv predeo kroz koji prolazimo u toku našeg putovanja, nacionalni park Hardangervidda, koji se nalazi na putu između Osla i Bergena. To je prostrana visoravan obrasla mahovinom i lišajevima, okružena dolinom sa brezovim šumama, gde često možemo sresti irvase. Zatim je značajan i nacionaln park Rondane, planinski pejzaž sa travnatim površinama i tundrama, stanište lisica, hermelina i vizona. Vredni su pomena i nacionalni parkovi: Jostedalsbreen (između Sognefjord-a i Nordfjord-a), u kom se nalazi najveći glečer Evrope, Jotunheimen (severno od Sognefjord-a), Dovrefjell (južno od Trondheim-a), i Femundsmarka sa jezerom Femund (na granici sa Švedskom). U Švedskoj se sa zapadne strane u reljefu smenjuju visoravni prošarane rečnim dolinama i niske priobalne zone naspram kojih se nalazi mnoštvo ostrvaca. Ovde postoji 25 nacionalnih parkova među kojima se ističu Garphytte, Tiveden, Dyuro, Store Mosse i Dalby Soderskog, u blizini Lund-a, obrastao šumama jasena, bukve i hrasta, a u proleće prošaran ljutićem i ljiljanom. Teritorija Švedske poseduje i mnogobrojne prirodne rezervate i zaštićene površine. U Stokholmu je 1996. Ladugards-gardet proglašen za „eko-park“, a to je ujedno i prva zaštićena prirodna površina u urbanoj sredini. Pejzaž u Danskoj je pretežno ravničarski, ne prelazi 171 m nadmorske visine.
LIČNA KARTA
Norveška: potrebni dokumenti: lična karta ili pasos i vozačka dozvola, prikolice moraju imati saobraćajnu dozvolu i zeleni karton koji je važeći u sve tri zemlje; MONETA: norveška kruna; BANKE: radnim danima su otvorene od 8.15 - 15h (četvrtkom do 17h); PRODAVNICE: od ponedeljka do petka rade od 9 - 17h, subotom od 9 -13h. Norveška nije članica Evropske unije, i stoga ćete pri kupovini mnogih stvari biti oslobođeni poreza, a onaj udeo poreza koji platite u prodavnicama možete refundirati na više od 90 šaltera Global Refund Norge, kao i u odgovarajućim poslovnicama na graničnim prelazima; SAOBRAĆAJ: u naseljenim mestima brzina je ograničena na 50 km/h, na putevima izvan naseljenog mesta 80 km/h , a na autoputevima 90 km/h, oborena svetla moraju biti upaljena i u toku dana; KORISNI BROJEVI: Pomoć na putevima – policija 112, Prva pomoć 113, u okolini Osla broj prve pomoći je i 22341400. U svakom drugom gradu pozivni broj za prvu pomoć je drugačiji; TELEKOMUNIKACIJA: pozivni broj iz Italije je 0047, a za Italiju 09539; AKTIVNE MREŽE MOBILNIH TELEFONA: Telenor i Netcom Gsm. Nema razlike u časovnoj zoni u odnosu na Italiju.
Švedska: potrebni dokumenti: lična karta ili pasos i vozačka dozvola, prikolice moraju imati saobraćajnu dozvolu i zeleni karton koji je važeći u sve tri zemlje; MONETA: švedska kruna; BANKE: otvorene su radnim danima od 9 - 17h; PRODAVNICE: od ponedeljka do petka rade od 9 - 18h, subotom od 9 -13/16h; SAOBRAĆAJ: ograničenja u vožnji: u naseljenim mestima brzina je ograničena na 50 km/h, na putevima izvan naseljenog mesta 70-90 km/h , a na autoputevima 110 km/h, oborena svetla moraju biti upaljena i u toku dana; KORISNI BROJEVI: Pomoć na putevima – policija 112 ili 90000, pomoć na putevima 020912912; TELEKOMUNIKACIJA: pozivni broj iz Italije je 0047, a za Italiju 00939; AKTIVNE MREŽE MOBILNIH TELEFONA: Europolitan, Comviq, Telia. Nema razlike u časovnoj zoni u odnosu na Italiju.
Danska: potrebni dokumenti: lična karta ili pasos i vozačka dozvola, prikolice moraju imati saobraćajnu dozvolu i zeleni karton koji je važeći u sve tri zemlje; MONETA: danska kruna; BANKE: otvorene su radnim danima od 9.30 - 16h (četvrtkom do 18h); PRODAVNICE: od ponedeljka do četvrtka rade od 9 – 17.30h, petkom od 9-20h, subotom od 9 -13h; SAOBRAĆAJ: ograničenja u vožnji: u naseljenim mestima brzina je ograničena na 50 km/h, na putevima izvan naseljenog mesta 80 km/h , a na autoputevima 110 km/h, oborena svetla moraju biti upaljena i u toku dana; KORISNI BROJEVI: Pomoć na putevima – policija 112, pomoć na putevima 70102030 (Flack) ili 70108090 (Dansk Autohjaelp); TELEKOMUNIKACIJA: pozivni broj iz Italije je 0047, a za Italiju 00939; AKTIVNE MREŽE MOBILNIH TELEFONA: Mobilix, Telia Danmark, Tele Danmark mobile, Sonfon. Nema razlike u časovnoj zoni u odnosu na Italiju.
Biseri severa
3500 km - 25/28 dana – dovoljno veliki budzet
Na ovom dugačkom putovanju imaćete prilike da uporedite tri prestonice Skandinavije, a pored toga vam predlažemo i klasičnu destinaciju severnih zemalja, obalu norveških fiordova.
Oslo i zemlja fiordova
Oslo, pristanište i prva destinacija našeg putovanja. Ubire ono najlepše što zemlja nudi, održava netaknutim snažan nacionalni duh, ljubav i poštovanje prema prirodi, i predstavlja projekciju budućih visokih tehnologija. Ovde postoji toliko mesta koja treba videti. Počnimo od čuvenih muzeja u centru grada kao što su HISTORISK MUSEUM i NASJONALGALLERIET sa čuvenom kolekcijom dela Edvard-a Munch-a, zatim produžimo do muzeja koji se nalaze na poluostrvu Bygdøy, a među kojima su vredni posete NORSK FOLKE MUSEUM, VIKINGSKIPENE, kuća vikinških brodova i KON-TIKI MUSEET. Do poluostrva se može stići motornim čamcem, a tu se još nalaze i FRAMMUSEET u kom se čuva čuveni brod Fram, kao i NORSK SJØFARTSMUSEUM –zanimljiv navigacioni muzej. Centar Osla, drevne vikinške prestonice zavrednjuje obilazak bez žurbe. Krenimo od AKKER BRYGGE, kvarta u kome je nekada bilo pristanište, a danas je potpuno izmenjen, i genijalnim urbanističkim restrukturiranjem pretvoren u pulsirajuće srce grada u kom se nalaze restorani, kafane, bioskopi i veliki tržni centri. Pored impozantne gradske kuće RÅDHUS, prepoznatljive po dva visoka bočna tornja, predlažemo vam da posetite i tvrđavu AKERSHUS FESTNING koja se na prelepom mestu uzdiže iznad luke. Kada napustimo grad, putovanje se nastavlja prema oblasti fiordova, putem E16 sa isključenjem na put N50, gde nailazimo na jednu od najlepših panorama. Zaustavljamo se u Flamu (Flåm), polaznoj stanici jednog od remek-dela železničke inženjerije s početka XX veka. Ovaj grad se nalazi na 865 m nadmorske visine, i tu nailazimo na dvadeset tunela među kojima su neki spiralnog oblika. Kako biste stigli do Flama, krajnje luke fjorda SOGNEFJORD, možete sebi priuštiti to zadovoljstvo da prođete kroz tunel, TUNNEL DEL GUDVANGEN, ukopan u steni i dugačak 12 km. Sledeća destinacija je Bergen (Bergen), drugi grad po veličini u zemlji i polazište HURTIGRUTE-a, poštanskog brodića čuvenog u svetu, koji nakon 34 stajališta, 6 noći i 5 dana vožnje stiže do severnog ledenog pola. Čuven je i po luki u kojoj se nalaze starinske prodavnic Hanzeatske lige, okrečene u crveno. Ponovo ne propustite i to da pazarite na ribljoj pijaci TORGRT, na kojoj se prodaje najcenjeniji losos u zemlji. Svake godine, u periodu od maja do juna, grad ugosti internacionalni festival u okviru kojeg se organizuju razne predstave i koncerti. Zatim vam predlažemo da nastavite putem E39, u pravcu Olesunda (Ålesund). I ovde nailazimo na pejzaže koji nas ostavljaju bez daha, poput onih u predelu fjorda Sogne (Sognefijorden). Kako biste prkratili put i izbegli duga krivudanja od Bergena do Olesunda, možete se prevesti trajektom. O rasporedu polazaka i cenama se možete raspitati u lokalnoj turističkoj poslovnici ili na samom brodu. Cena transporta kamp vozila je prilično velika, i dodatno svaki putnik treba da kupi kartu. Na brodu možete platiti osoblju koje je za to zaduženo, i samo gotovinom. Ovaj grad predstavlja pravi dragulj arhitekture jugendstil-a, upravo zbog zgrada koje su sagrađene za vreme vladavine Guljelma III, nakon požara 1904. u kome je uništeno na stotine stambenih objekata. Olesund je i najznačajnija ribarska luka Norveške. Nakon što napustimo grad, krećemo se kroz centralnu Norvešku putem E14. Prolazimo kroz Lilehamer(Lilehamer), planinski centar u kom su organizovane zimske olimpijske igre, i prelazimo granicu kod Storline-a. Pre nego sto stignemo u Stokholm (Stoccolma), prolazimo kroz grad Karlstad (Karlstad) i kroz oblast jezera.
Od grada nobelovaca.......
Nije lako, u svega nekoliko redova, izneti utiske i osećanja koja može ostaviti jedan grad kao što je Stokholm. Potrebno je najmanje tri dana kako bismo ga doživeli na pravi način. Pored obilazaka muzeja, i čuvene kraljevske palate-KUNGLIGA SLOTTET, trba osetiti i atmosferu GAMLA STAN-a, starog dela grada. Nezaobilazna je i STORKIRKAN, katedrala sagrađena u XIII veku. Grad je povezan mostom sa ostrvom DJURGÅRDEN, na kome vredi posetiti VASAMUSEET, tu se čuva ogroman ratni brod Vasa koji je potonuo tokom svoje prve vožnje 1628., i isto tako SKANSEN, zanimljiv muzej na otvorenom gde možete videti rekonstruisane drevne gradjevine, kao i mali zoološki vrt.... Zatim se vraćamo u sam grad, nedaleko od ostrva, gde možemo obići muzej HISTORISKA MUSEET, u kom se cuvaju razni prdmeti i nakit Vikinga. Nardna lokacija je STADSHUSET, gradska kuća u čijoj se plavoj dvorani svake godine održava tradicionalni bal u čast dodele Nobelove nagrade. Iz Stokholma se putovanje nastavlja putem E18-E20 ka Goterborgu (Göterborg) i južnoj Švedskoj, prolazi se kroz srce svedske prirode i kroz grad Erebro (Örebro), poznat po tvrđavi smeštenoj na ostrvcetu u centru grada, sagrađenoj u XIII veku. U Goterborgu, grdu poznatom po kompaniji Volvo, važno je spomenuti Zapadni kvart koji okružuje luku i gde se između ostalog nalaze GOTEBORGS UTKIKEN, zgrada visoka 86 m, nzvana „karmin“, kao i GOTEBORGS OPERAN, građevina koja potseća na brod, a koju je projektovao Jan Izikowitz.
..............Do grada bajki
Dolazimo do luka bliznakinja, Helsingborg i Helsinger ( Helsingborg i Helsingør), koje povezuju Švedsku i Dansku (vožnja trajektom traje 20 minuta). Postoji i brži način prelaska u Dansku, ako se uputite tunelom moreuza ÖRESUND. Naša poslednja destinacija je Kopenhagen (Copenaghen), najveći i najživlji grad Skandinavije. Ovaj grad ima dva lica: u toku leta je ekstrovertan i hedonistički nastrojen, dok se sa dolaskom zime povlači u sebe i smiruje. I ovde postoji toliko toga što bi trebalo videti, od glavnog šetališta u centru grada – STRØGET, do čuvenog zabavnog parka- TIVOLI. Simbol Kopenhagena je „Sirena“, skulptura postavljena 1913. u znak sećanja na čuvenu Andersenovu bajku. Putovanje se završava sa prelaskom iz Danske u Nemačku kroz Femarnski moreuz (Fehmar). Do pristaništa Rødbyhavn se dolazi putem E47, a vožnja trajektom do nemačke luke Puttgarden traje nešto više od sat vremena.
Oslo passe-partout (kartica za povlastice)
Ako planirate da se u Oslu zadrzite nekoliko dana, bilo bi dobro da kupite OSLO KORTET, legitimaciju s kojom ćete imati besplatan ulaz u muzeje, moćićete besplatno da koristite gradskoi saobraćaj (autobus, metro), i dobićete popust u izvesnim restoranima i prodavnicama. Legitimacija se prodaje u NORWAZ INFORMATION CENTRE (BRYNJULF BULLĆS PLASS I), na železničkoj stanici i na recepcijama kamp-naselja. Dodatne informacije možete potražiti na sajtu www.oslopro.no.
Pasoš Stokholma i Kopenhagena (kartica za povlastice)
Kad dodjete u Stokholm ne možete a da ne kupite STOCKHOLM KORTET, karticu koja obezbeđuje besplatan ulaz u muzeje, zatim besplatno parkiranje (cena parkinga u centru grada prelazi 5.000 lira po satu), besplatnu vožnju gradskim saobraćajem uključujući i krstarenje (Stockholm- Sightseeing), kao i niz drugih popusta i pogodnosti.
Kuhinja
U zemljama ove tri prestonice kuhinja je bazirana na morskim i rečnim plodovima. Prvo mesto zauzima losos, zatim slede jastozi, rakovi, bakalari, pastrmke, jegulje i haringe. Izvrsno je, bilo pečeno ili dinstano, meso losa, irvasa i divljači. U Danskoj su vrlo ukusni POLSER, zatim danske kobasice i SMØRREBROD- sendviči, manje ili više integralan sa rostbeef-om, dimljeni losos, rakčići ili kavijar. Izvrsne su i Danske torte, na primer pecivo sa cremom WIENERBROD, ali i one voćne. U Norveškoj treba probati FLATBROD-vrsta dvopeka, GEITOST-prepečeni koziji sir, i MULTEBOER- polarne maline. U Švedskoj morate probati ukusne KOTTBULLA-ćufte od mesa, krompira i marmelade sa ukusom crvene borovnice, KALDOMAR- mleveno meso umotano u listove kupusa, PITT i PANNA- kockice prženog mesa sa krompirom i crnim lukom. U Skandinaviji su vino i alkoholna pića prilično skupi i prodaju se samo u prodavnicama koje za to imaju dozvolu. Njihovo je pivo, sa manjim ili većim procentom alkohola, ukusno i relativno povoljno.
Obilazak Arktika
Priroda kao veliki i jedini protagonista. Planine, glečeri, jezera, reke, mnogo sunca. I kao posebna i jedinstvena draž, sunčane noći i polarna jutra. Putovanje kroz beskrajna prostranstva, ali i putovanje kroz nas same, gde kamper postaje sinonim za potpunu slobodu.
STANJE NA PUTEVIMA
Do krajnjeg severa (Capo Nord) postoji više različitih putanji, a sve podrazumevaju prolazak kroz Norvešku i Švajcersku. Jedan od prdloga je krenuti od Helsinkija. Do Finske prestonice možete stići na dva načina. Prvi, komformniji i skuplji, je trajektom Finnjet kompanije Silja Line koji polazi iz severne nemačke luke, Rostock (plovidpa traje oko 25 sati). Postoje i drugi, sporiji trajekti kojima možete stići do Helsinkija, a polaze iz nemačkih luka Travemünde i Lübeck. Druga mogućnost, nazvana „Espresso Finlandia“, podrazumeva kombinaciju različitih prevoznih sredstava, trajekt-autoput-trajekt. Polazi se iz nemačkih luka Rostock, Sassnity i Travemünde i dolazi do švedske luke Trelleborg. Takođe možete koristiti i klasičan put preko Danske do Švedske, trajektom od Puttgarden-a (Nemačka) do Rødbyhaven-a (Danska), a zatim ponovo trajektom od Helsingør-a (Danska) do Helsingborg-a (Švedska). Ako odaberete drugu opciju, nastavljate dalje do Stokholma, odakle imate svakodnevne polaske do Turkua i Helsinkija. Kompanije koje obezbećuju ove plovidbe su Silja Line i Viking Line. Glavni saradnici za Italiju su agencije Agamare (ulica Tunisia, br. 38, Milano, tel. 02673972, www.agamare.it) i Cristiano Viaggi (ulica Tibaldi 62, Milano, tel. 0289401307, www.cristianoviaggi.com). Za povratak do Danske može nam poslužiti luka Göteborg (Švedska), odakle brzim brodom – Saecat možete stići do Frederikshafen-a (Danska). Svakako možete odabrati i bilo koju drugu luku koja je povezana sa evropskim kontinentom, kao što je na primer Helsingborg ili odlučno krenuti prema gradu Malmö (Švedska) i isprobati novi podvodni most-tunel moreuza Öresund. Kratke deonice autoputeva u okolini gradova se ne naplaćuju u Finskoj i Norveškoj. Neretko se događa da poneki los iznenada pređe put, naročito u sumrak. U slučaju da udarite irvasa ili losa, obavezno obavestite policiju.
LIČNA KARTA
Finska: potrebni dokumenti: lična karta ili pasoš i vozačka dozvola, prikolice moraju imati saobraćajnu dozvolu i zeleni karton koji je važeći u sve tri zemlje; VALUTA: euro; BANKE: otvorene su od ponedeljka do petka od 9.15 – 16.15h; PRODAVNICE: od ponedeljka do petka rade od 9 - 18h, subotom od 9 -15h.; SAOBRAĆAJ: ograničenja u vožnji: u naseljenim mestima brzina je ograničena na 40-50 km/h, na putevima izvan naseljenog mesta 60-100 km/h , a na autoputevima 120 km/h, obavezna je upotreba bezbedonosnih pojaseva, a oborena svetla moraju biti upaljena i u toku dana; KORISNI BROJEVI: policija 112; TELEKOMUNIKACIJA: pozivni broj iz Italije je 00358, a za Italiju 99039; AKTIVNE MREŽE MOBILNIH TELEFONA: Radiolinia i Sonera. Nema razlike u časovnoj zoni u odnosu na Italiju.
+ Norveška (u prvom odeljku - lična karta)
PRIRODA
Oblast Severnog ledenog pola zahvata trećinu površine Finske. Poznata je kao zemlja jezera budući da se na njenoj teritoriji nalazi oko 60.000 jezera (odnosno 190.000 ako računamo i ona manja). Jedinstven i neuporediv pejzaž krasi ovu zemlju. Među njenim lepotama možemo istaći Salpausselkä, lanac na jugoistoku zemlje koji obuhvata mnogobrojne jezerske slivove. Gotovo 20% teritorije čine 27 nacionalnih parkova, dvadesetak prirodnih rezervata i mnostvo manjih zaštićenih močvarnih oblasti. Najveći nacionalni park je Lemmenioki, nalazi se u Laponiji na granici sa Norveškom, i prostire se na gotovo 3000 kvadratnih kilometara. Tu nema puteva, sve je pod vodom, možete samo naići na poneki puteljak. Nekada su tragači za zlatom pohodili ove prostore. Među slapovima i stoletnim borovima lako se može doći do teritorije Norveške, gde se ovaj raj prirode nastavlja. Odmah nailazimo na park Øzre Anarjokka, koji predstavlja najprostraniju divlju oblast u Evropi. U Norveškoj postoji 19 nacionalnih parkova, i pored toga brojne zaštićene oblasti kao i prirodni rezervati. Na našem putovanju delimično smo dotakli Lofotska ostrva. Tu se ističu i nacionalni parkovi Hardangervidda (između Osla i Bergena), Rondane, Jostedalsbreen u kom se nalazi najveći glečer Evrope (imeđu Sognefjord-a i Nordfjord-a), Jotunheimen (istočno od Sognefjord-a) i Dovrefjell (južno od Trondheim-a).
Od Turkua do Osla (Turku-Oslo)
3500 km – 28 dana - dovoljno veliki budzet
Klasik za kampere, štaviše jedan izvrstan klasik. Lepote krajnjeg severa (Capo Nord) očarale su na hiljade turista iz Evrope, koji sa ponosom pokazuju bedzeve i nalepnice na majcama kao trofeje. Ovo putovanje, koje upotpunjuje obilazak tri glavna grada Skandinavije, nudi nam drugačije iskustvo sa polaskom iz Turkua (Finska), uz obilazak Lofotskih ostrva (Lofoten). Turku, pristanište ove maršute, najstariji grad Finske, vekovima I njen glavni grad, takođe je i čuveni univerzitetski centar, poznat po tvrđavi TURUM LINNA (sastoji od dve dugačke zgrade na čeriri nivoa povezane sa dva tornja), kao i po muzeju SIBELIUS, sagrađenom u znak sećanja na delo velikog muzičara, u kom se može videti zbirka starih instrumenata. Naredna destinacija do koje lako možete stići putem E18 je glavni grad, Helsinki (Helsinki), u književnosti poznat kao “beli grad severa” ili “kćer Baltičkog mora”. Ostavljajući za sobom burnu istoriju švedske i ruske dominacije, ovaj grad danas predsatvlja simbol mladog, nezavisnog i dinamčnog naroda. Projekat grada izradio je nemački arhitekta Carl Ludwig Engel. Grad se prostire oko velicanstvenog centralnog dela, SENNATINTORI (prostrani pravougaoni trg), koji okružuju luteranska katedrala, TUOMLOKIRKKO, Državni savet, VALTIONEUVOSTO, i Univerzitet. Druga značajna lokacija je ESPLANADI, centralna saobraćajnica, koju čine dve paralelne ulice koje deli zelena površina, poznata i po tome što predstavlja ogledalo finskog dizajna i dekoracije. Dostojna pomena je i RAUTATIEASEMA, železnička stanica sa čuvenim nosačima baklji, visokim 48 m. Medju modernijim znamenitostima treba pomenuti FINLANDIA-TALO, centar u kom se održavanju razni kongresi i koncerti, poslednje delo Alvar-a Aalto-a.
Sledeća destinacija je grad Tampere (Tampere) koji leži na kanalu TAMMERKOSKI, veliki kulturni centar, sedište značajnih festivala kinematografije i muzike. Ovde ćemo naići na znamenite moderne građevine kao što je KAUPUNGINKIRJASTO METSO, gradska biblioteka, remek-delo Reima i Raili Pietla, koja više potseća na skulpturu nego na arhitektonsko delo. U okolini Tampere nalazi se jezero Nasirjavi, koje zahvaljujući svojoj razuđenoj obali i mnogobrojnim ostrvcima oslikava jedan od najlepših pejzaža Finske. Putovanje se nastavlja putem E12 ka Vasi (Vaasa), dok drugi mogući pravci vode ka severu putem E63. Grad Vasa je dobio ime po kraljevskoj porodici koja je uzdigla Švedsku, zemlju sa kojom Finska održava vrlo bliske odnose budući da gotovo 30% finskog stanovništva govori švedski. Treba posetiti i POHJANMAAN MUSEUM, ova zgrada je sagrađena dvadesetih godina XX veka i predsavlja muzej posvećen kulturi, društvenom životu i tradiciji ove regije. Nastavljajući priobalnim putem, nailazimo na gradove Oulu (Oulu) i Kemi (Kemi), a zatim, u unutrašnjosti, i na Rovaniemi (Rovaniemi): nalazimo se na čuvenom Arktičkom putu koji se u Finskoj račva, put E75 vodi do krajnjeg severa Norveške, dok put E8 vodi nešto zapadnije uz granicu Švedske, opet do Norveške. U Rovanijemiju, najznačajnijem centru finske Laponije, ne smete propustiti LAPPIO-TALO, laponsku kuću koju je dizajnirao Alvar Aalto, kao i obližnje seoce SANTA CLAUS. Od Roveniamija, prelazimo veći deo puta E75 koji vodi ka krajnjem severu i usput prolazimo kroz gradove Ivalo (Ivalo) i Inari (Inari).
Severni rt (Nordkapp/Capo Nord)
Severni rt se nalazi na 71® 10’ 21” severne geografske širine i pretstavlja najseverniju tačku mreže evropskih puteva. Ovde sunce postaje vidljivo i u toku noći 11. Maja i ostaje na horizontu sve do 31. Jula, dok “POLARNA NOĆ“ traje u periodu od 18. Novembra do 24. januara. Severni rt (Capo Nord) je stenoviti rt izgrađen od tamnog granita koji je dobio ime po engleskom moreplovcu Richard-u Chancellor-u, vodji ekspedicije organizovane 1553. u potrazi za prolazom prema Kini i Indiji, preko polarnih mora. Na visoravnima rastu retki i dragoceni primerci arktičkog biljnog sveta, i čitava oblast predstavlja prirodni rezervat. Greben se nalazi na nadmorskoj visini od 307 m i strmo se spušta do vode ledenog Arktičkog mora. Pa kako bi ugostili na hiljade posetilaca koji pristižu svake godine, mestani su ovde sagradili poštu, gostionicu, prodavnicu suvenira, malu crkvu, kao i razne druge objekte poput muzeja koji govore o istoriji ovog mesta. Trba napomenuti da se ulaz na ovaj prometni plato Severnog rta naplaćuje, a ako bismo do njega stigli putem, moramo proći kroz tunel MAGEROY, otvoren u julu 1999., što se takodje naplaćuje. Ovaj predeo pripada Finmarku, velikoj oblasti koju naseljavaju Sami, narod sunca i vetra, koji je naselio ove obale gotovo pre 100.000 godina, i posvetio se ribolovu i lovu divljih irvasa. Uzgojem irvasa počinjiu da se bave tek u XVI veku, kada je nekoliko grupa porodica (sijdda) počelo da pripitomljava čitava stada i da sa njima migrira u zavisnosti od godišnjeg doba. Nakon nekoliko vekova progona i eksploatacije, danas postoji oko 60.000 Sama koji žive u okviru četiri nacije uključujući i rusku. Nakon osnivanja parlamenta, koji obuhvata sve cetiri nacije, Sami teže ka tome da dobiju priznanje autonomije.
Pošto napustimo krajnji sever, spuštamo se putem E6 i nailazimo na prvo značajnije odmorište, gradić Alta (Alta), čuven po praistorijskim crtežima. Mesto na kom je pronađen veliki broj ovih crteža, tačnije 3000, nazvano je JEPMALUOKTA, sto na semitskom jeziku znači „zaliv morskog lava“. Pretpostavlja se da su autori ovih crteža pripadali narodu Komsa. Oni su na ravnim stenama oslikavali scene iz svakodnevnog života kao što su lov na irvase i medvede. Sledeći značajan centar, sada na putu E8 je Tromse (Tromsø), sediste regije Troms, i značajna luka za plovidbe polarnim morem. U ovom „glavnom gradu Arktika“ vredi zaustaviti se u muzeju POLARMUSEET, koji je otvoren od polovine maja do polovine septembra. Ovde vam mogu ponuditi veoma bogatu dokumentaciju o polarnim ekspedicijama koje su vodili Amundsen, Nobile, Nansen i Andrée u periodu XIX i XX veka. Zatim sledi jedno skretanje sa nase maršute kako bismo obišli Vesterolska i Lofotska ostrva (Vesterålen, Loften). Ovaj uzan, vijugavi put, često neprohodan za trajekte, dug je 400 km. Trud se međutim isplati. Ova dva arhipelaga nude nam neobičnu panoramu zahvaljujući svetlosti koja naglašava lavirint tamnih, stenovitih piramida, među kojima gusta izmaglica budi fantastične vizije. Pejzaži izgledaju kao bezazleno dečije maštarenja koje evocira MOELSTROM, vrlo opasnu morsku struju koja nastaje usled igre plime i oseke. Moelstrom je poznat i kao glavni lik mnogih avanturističkih romana, ali i kao drevni neprijatelj moreplovaca i pecaroša. Luka iz koje se polazi ka ovim ostrvima smeštena je u gradiću Narvik (Narvik). Jedno od prvih ostrva na koje nailazimo je Andej (Andøy). U Andenes-u, gradiću na ostrvu, nalazi se čuveni Centar kitova u kom se u periodu od 25. Maja do 15. Septembra organizuje FOTO-SAFARI u lovu na glavate uljarke, plave kitove perjare, delfine, i mnostvo ptica. Ekskurzije u trajanju od 5-6 sati uključuju obrok na brodu, a za njih se možete prijaviti u turističkoj agenciji u Andeju. I najzad, na Lofotskim ostrvima obavezno treba kupiti bar malo bakalara, najcenjenijeg u Norveškoj, upravo zbog posebne mikroklime koja im obezbeđuje savršeno sušenje. Na malo većoj udaljenosti, južno od Lofotskih ostrva, možete napraviti pauzu u Tronjemu (Trondheim), gradu koji odražava tipičan norveški pejzaž među fjordovima, poljanama i planinama. Naredna destinacija koja prethodi našem odredištu, Oslu, na putu E6, je Lilehamer (Lillehammer), gradic u kom su održane nezaboravne zimske olimpijske igre. Poslednja luka do koje stižemo je Oslo, ponosna prestonica nacije koja broji nešto manje od 4 miliona stanovnoka. Ovde možemo posetiti razne muzeje kako u centru grada (HISTORISK MUSEUM, NASJONALGALLERIET), tako i na poluostrvu Bygdøy (KON-TIKI MUSEET, NORSK FOLKEMUSEUM, VIKINGSKIPENE, FRAMUSEET). Vredi zastati i pred veličanstvenom gradskom kućom, RÅDHUS, koja je prepoznatljiva po visokim bočnim tornjevima, kao i pred tvrđavom AKERSHUS FESTNING koja se nad lukom uzdiže na prelepom mestu. I najzad, stižemo do starog kvarta u kom se nalaze pristanišni mostić AKKER BRYGGE, ali i moderni pabovi i restorani u kojima između ostalog možete probati izvanredne, sveže poslužene rakčiće.
Helsinki card (kartica za povlastice)
Helsinki karticu možete kupiti u turističkim poslovnicama, agencijama za putovanja i u značajnijim hotelima. Uz nju možete besplatno koristiti javni gradski prevoz (što važi i za tramvaj 3T koji vozi turističku turu kroz grad), ulaz u muzeje je takođe besplatan, a dobijate i popust za vožnju brodićem.
Kuhinja
U Finskoj kuhinji zastupljene su čorbe, kao i mnogo vrsta ribe. Ukusi i sastojci nordijske kuhinje su jaki. Budući da se oseća i uticaj otmene ruske kuhinje, ovde možemo okusiti najrazličitije karelijanske i laponske specijalitetie. Glavno jelo karelijanske kuhinje je KARJALPAISTI, gulaš koji može biti goveđi, svinjski ili sa dzigericom, a uz njega, kao dodatak, možete naručiti i KARJALAMPIIRAKKA, odnosno vrstu hleba od ražanog brašna, punjenu smesom od pirinča i krompira, i premazanu kremom od putera i jaja. Dok laponskom kuhinjom vlada srneće meso od kog se pravi gulas. U toku leta imaju veliku ponudu pečuraka. U Norveškoj možemo izdvojiti FLATBRØD-dvopek, zatim GEITOST-prepečen koziji sir, kao i MULTEBOER-polarne maline.
Glavni gradovi Skandinavije.. Oslo, Stokholm i Kopenhagen
Nezagađena priroda, uvažavanje ambijenta, beskrajna prostranstva. Skandinavija je jedna od najlepših regija Evrope, i predstavlja savršenu destinaciju za putujući turizam. Tri grada sa bogatom istorijom, tri zemlje sa starom tradicijom, a sve to potiče od jednog korena.
STANJE NA PUTEVIMA
Kako biste stigli do Norveške, predlažemo vam da odaberete opciju trajektom koji kreće iz grada Hirtshals, najsevernije luke u Danskoj, sto vam garantuje direktnu dnevnu vezu sa Oslom u trajanju od 8 sati i 30 minuta. Ovo je ujedno i najpovoljnija varijanta. Postoje dva načina da rezervišete mesto na trajektu kompanije Color Line. Prvi i jednostavniji je da se obratite italijanskoj agenciji Agamare Milano (ulica Tunisia br. 38, Milano, tel. 026739721, www.agamare.it). Drugi način, ekonomičniji ali malo komplikovaniji, je da direktno rezervišete svoje mesto na sajtu kompanije za plovidbu (www.colorline.no). Do Osla se može stići i trajektom koji kreće iz grada Frederikshavn (Danska), vožnja traje 12 sati (kompanija Color Line). U Norveškoj se naplaćuje ulaz u veće gradove (kao što su Oslo i Bergen), kao i putarina na određenim deonicama puteva, tunela i mostova.
Autoputevi u Švedskoj su besplatni, i takođe se ne plaćaju takse za ulazak u gradove. Kako biste smanjili troškove prevoza trajektom, od Švedske do Danske, a zatim i do Nemačke, možete kupiti posebnu kartu (Dfo-Silija Lines) koja važi za relacije Helsingborg-Helsingor i Rødbyhavn-Puttgarden. (info. Tel. 01805343441).
U Danskoj su putevi besplatni i lako se stiže do severa zemlje putevima E45-E39.
Alternativa trajektu je most-tunel koji preseca moreuz Öresund i povezuje Malme (Malmö) i Kopenhagen (Copenaghen). Otvoren je u leto 2000. godine, i zajedno sa Eurotunel-om, predstavlja jedno od najvećih ljudskih dostignuća u poslednjih dvadeset godina. Ovaj projekat se sastoji od mosta dugog 7,8 km i podvodnog tunela dugog 4 km, povezanog sa veštačkim ostrvom Perberholm. Sve informacije o ovome, uključujući i cene možete pronaći na sajtu www.oresundkonsortiet.com.
PRIRODA
Najveći deo Norveške teritorije pokriva planinski predeo koji karakterišu mnogobrojne, duboke brazde, nastale spuštanjem lednika sa planina do mora, odakle vode poreklo i fjordovi. U Norveškoj postoji 19 nacionalnih parkova, a pored toga i mnogo zaštićenih površina i prirodnih rezervata. Posebno ćemo istaći, kao zanimljiv predeo kroz koji prolazimo u toku našeg putovanja, nacionalni park Hardangervidda, koji se nalazi na putu između Osla i Bergena. To je prostrana visoravan obrasla mahovinom i lišajevima, okružena dolinom sa brezovim šumama, gde često možemo sresti irvase. Zatim je značajan i nacionaln park Rondane, planinski pejzaž sa travnatim površinama i tundrama, stanište lisica, hermelina i vizona. Vredni su pomena i nacionalni parkovi: Jostedalsbreen (između Sognefjord-a i Nordfjord-a), u kom se nalazi najveći glečer Evrope, Jotunheimen (severno od Sognefjord-a), Dovrefjell (južno od Trondheim-a), i Femundsmarka sa jezerom Femund (na granici sa Švedskom). U Švedskoj se sa zapadne strane u reljefu smenjuju visoravni prošarane rečnim dolinama i niske priobalne zone naspram kojih se nalazi mnoštvo ostrvaca. Ovde postoji 25 nacionalnih parkova među kojima se ističu Garphytte, Tiveden, Dyuro, Store Mosse i Dalby Soderskog, u blizini Lund-a, obrastao šumama jasena, bukve i hrasta, a u proleće prošaran ljutićem i ljiljanom. Teritorija Švedske poseduje i mnogobrojne prirodne rezervate i zaštićene površine. U Stokholmu je 1996. Ladugards-gardet proglašen za „eko-park“, a to je ujedno i prva zaštićena prirodna površina u urbanoj sredini. Pejzaž u Danskoj je pretežno ravničarski, ne prelazi 171 m nadmorske visine.
LIČNA KARTA
Norveška: potrebni dokumenti: lična karta ili pasos i vozačka dozvola, prikolice moraju imati saobraćajnu dozvolu i zeleni karton koji je važeći u sve tri zemlje; MONETA: norveška kruna; BANKE: radnim danima su otvorene od 8.15 - 15h (četvrtkom do 17h); PRODAVNICE: od ponedeljka do petka rade od 9 - 17h, subotom od 9 -13h. Norveška nije članica Evropske unije, i stoga ćete pri kupovini mnogih stvari biti oslobođeni poreza, a onaj udeo poreza koji platite u prodavnicama možete refundirati na više od 90 šaltera Global Refund Norge, kao i u odgovarajućim poslovnicama na graničnim prelazima; SAOBRAĆAJ: u naseljenim mestima brzina je ograničena na 50 km/h, na putevima izvan naseljenog mesta 80 km/h , a na autoputevima 90 km/h, oborena svetla moraju biti upaljena i u toku dana; KORISNI BROJEVI: Pomoć na putevima – policija 112, Prva pomoć 113, u okolini Osla broj prve pomoći je i 22341400. U svakom drugom gradu pozivni broj za prvu pomoć je drugačiji; TELEKOMUNIKACIJA: pozivni broj iz Italije je 0047, a za Italiju 09539; AKTIVNE MREŽE MOBILNIH TELEFONA: Telenor i Netcom Gsm. Nema razlike u časovnoj zoni u odnosu na Italiju.
Švedska: potrebni dokumenti: lična karta ili pasos i vozačka dozvola, prikolice moraju imati saobraćajnu dozvolu i zeleni karton koji je važeći u sve tri zemlje; MONETA: švedska kruna; BANKE: otvorene su radnim danima od 9 - 17h; PRODAVNICE: od ponedeljka do petka rade od 9 - 18h, subotom od 9 -13/16h; SAOBRAĆAJ: ograničenja u vožnji: u naseljenim mestima brzina je ograničena na 50 km/h, na putevima izvan naseljenog mesta 70-90 km/h , a na autoputevima 110 km/h, oborena svetla moraju biti upaljena i u toku dana; KORISNI BROJEVI: Pomoć na putevima – policija 112 ili 90000, pomoć na putevima 020912912; TELEKOMUNIKACIJA: pozivni broj iz Italije je 0047, a za Italiju 00939; AKTIVNE MREŽE MOBILNIH TELEFONA: Europolitan, Comviq, Telia. Nema razlike u časovnoj zoni u odnosu na Italiju.
Danska: potrebni dokumenti: lična karta ili pasos i vozačka dozvola, prikolice moraju imati saobraćajnu dozvolu i zeleni karton koji je važeći u sve tri zemlje; MONETA: danska kruna; BANKE: otvorene su radnim danima od 9.30 - 16h (četvrtkom do 18h); PRODAVNICE: od ponedeljka do četvrtka rade od 9 – 17.30h, petkom od 9-20h, subotom od 9 -13h; SAOBRAĆAJ: ograničenja u vožnji: u naseljenim mestima brzina je ograničena na 50 km/h, na putevima izvan naseljenog mesta 80 km/h , a na autoputevima 110 km/h, oborena svetla moraju biti upaljena i u toku dana; KORISNI BROJEVI: Pomoć na putevima – policija 112, pomoć na putevima 70102030 (Flack) ili 70108090 (Dansk Autohjaelp); TELEKOMUNIKACIJA: pozivni broj iz Italije je 0047, a za Italiju 00939; AKTIVNE MREŽE MOBILNIH TELEFONA: Mobilix, Telia Danmark, Tele Danmark mobile, Sonfon. Nema razlike u časovnoj zoni u odnosu na Italiju.
Biseri severa
3500 km - 25/28 dana – dovoljno veliki budzet
Na ovom dugačkom putovanju imaćete prilike da uporedite tri prestonice Skandinavije, a pored toga vam predlažemo i klasičnu destinaciju severnih zemalja, obalu norveških fiordova.
Oslo i zemlja fiordova
Oslo, pristanište i prva destinacija našeg putovanja. Ubire ono najlepše što zemlja nudi, održava netaknutim snažan nacionalni duh, ljubav i poštovanje prema prirodi, i predstavlja projekciju budućih visokih tehnologija. Ovde postoji toliko mesta koja treba videti. Počnimo od čuvenih muzeja u centru grada kao što su HISTORISK MUSEUM i NASJONALGALLERIET sa čuvenom kolekcijom dela Edvard-a Munch-a, zatim produžimo do muzeja koji se nalaze na poluostrvu Bygdøy, a među kojima su vredni posete NORSK FOLKE MUSEUM, VIKINGSKIPENE, kuća vikinških brodova i KON-TIKI MUSEET. Do poluostrva se može stići motornim čamcem, a tu se još nalaze i FRAMMUSEET u kom se čuva čuveni brod Fram, kao i NORSK SJØFARTSMUSEUM –zanimljiv navigacioni muzej. Centar Osla, drevne vikinške prestonice zavrednjuje obilazak bez žurbe. Krenimo od AKKER BRYGGE, kvarta u kome je nekada bilo pristanište, a danas je potpuno izmenjen, i genijalnim urbanističkim restrukturiranjem pretvoren u pulsirajuće srce grada u kom se nalaze restorani, kafane, bioskopi i veliki tržni centri. Pored impozantne gradske kuće RÅDHUS, prepoznatljive po dva visoka bočna tornja, predlažemo vam da posetite i tvrđavu AKERSHUS FESTNING koja se na prelepom mestu uzdiže iznad luke. Kada napustimo grad, putovanje se nastavlja prema oblasti fiordova, putem E16 sa isključenjem na put N50, gde nailazimo na jednu od najlepših panorama. Zaustavljamo se u Flamu (Flåm), polaznoj stanici jednog od remek-dela železničke inženjerije s početka XX veka. Ovaj grad se nalazi na 865 m nadmorske visine, i tu nailazimo na dvadeset tunela među kojima su neki spiralnog oblika. Kako biste stigli do Flama, krajnje luke fjorda SOGNEFJORD, možete sebi priuštiti to zadovoljstvo da prođete kroz tunel, TUNNEL DEL GUDVANGEN, ukopan u steni i dugačak 12 km. Sledeća destinacija je Bergen (Bergen), drugi grad po veličini u zemlji i polazište HURTIGRUTE-a, poštanskog brodića čuvenog u svetu, koji nakon 34 stajališta, 6 noći i 5 dana vožnje stiže do severnog ledenog pola. Čuven je i po luki u kojoj se nalaze starinske prodavnic Hanzeatske lige, okrečene u crveno. Ponovo ne propustite i to da pazarite na ribljoj pijaci TORGRT, na kojoj se prodaje najcenjeniji losos u zemlji. Svake godine, u periodu od maja do juna, grad ugosti internacionalni festival u okviru kojeg se organizuju razne predstave i koncerti. Zatim vam predlažemo da nastavite putem E39, u pravcu Olesunda (Ålesund). I ovde nailazimo na pejzaže koji nas ostavljaju bez daha, poput onih u predelu fjorda Sogne (Sognefijorden). Kako biste prkratili put i izbegli duga krivudanja od Bergena do Olesunda, možete se prevesti trajektom. O rasporedu polazaka i cenama se možete raspitati u lokalnoj turističkoj poslovnici ili na samom brodu. Cena transporta kamp vozila je prilično velika, i dodatno svaki putnik treba da kupi kartu. Na brodu možete platiti osoblju koje je za to zaduženo, i samo gotovinom. Ovaj grad predstavlja pravi dragulj arhitekture jugendstil-a, upravo zbog zgrada koje su sagrađene za vreme vladavine Guljelma III, nakon požara 1904. u kome je uništeno na stotine stambenih objekata. Olesund je i najznačajnija ribarska luka Norveške. Nakon što napustimo grad, krećemo se kroz centralnu Norvešku putem E14. Prolazimo kroz Lilehamer(Lilehamer), planinski centar u kom su organizovane zimske olimpijske igre, i prelazimo granicu kod Storline-a. Pre nego sto stignemo u Stokholm (Stoccolma), prolazimo kroz grad Karlstad (Karlstad) i kroz oblast jezera.
Od grada nobelovaca.......
Nije lako, u svega nekoliko redova, izneti utiske i osećanja koja može ostaviti jedan grad kao što je Stokholm. Potrebno je najmanje tri dana kako bismo ga doživeli na pravi način. Pored obilazaka muzeja, i čuvene kraljevske palate-KUNGLIGA SLOTTET, trba osetiti i atmosferu GAMLA STAN-a, starog dela grada. Nezaobilazna je i STORKIRKAN, katedrala sagrađena u XIII veku. Grad je povezan mostom sa ostrvom DJURGÅRDEN, na kome vredi posetiti VASAMUSEET, tu se čuva ogroman ratni brod Vasa koji je potonuo tokom svoje prve vožnje 1628., i isto tako SKANSEN, zanimljiv muzej na otvorenom gde možete videti rekonstruisane drevne gradjevine, kao i mali zoološki vrt.... Zatim se vraćamo u sam grad, nedaleko od ostrva, gde možemo obići muzej HISTORISKA MUSEET, u kom se cuvaju razni prdmeti i nakit Vikinga. Nardna lokacija je STADSHUSET, gradska kuća u čijoj se plavoj dvorani svake godine održava tradicionalni bal u čast dodele Nobelove nagrade. Iz Stokholma se putovanje nastavlja putem E18-E20 ka Goterborgu (Göterborg) i južnoj Švedskoj, prolazi se kroz srce svedske prirode i kroz grad Erebro (Örebro), poznat po tvrđavi smeštenoj na ostrvcetu u centru grada, sagrađenoj u XIII veku. U Goterborgu, grdu poznatom po kompaniji Volvo, važno je spomenuti Zapadni kvart koji okružuje luku i gde se između ostalog nalaze GOTEBORGS UTKIKEN, zgrada visoka 86 m, nzvana „karmin“, kao i GOTEBORGS OPERAN, građevina koja potseća na brod, a koju je projektovao Jan Izikowitz.
..............Do grada bajki
Dolazimo do luka bliznakinja, Helsingborg i Helsinger ( Helsingborg i Helsingør), koje povezuju Švedsku i Dansku (vožnja trajektom traje 20 minuta). Postoji i brži način prelaska u Dansku, ako se uputite tunelom moreuza ÖRESUND. Naša poslednja destinacija je Kopenhagen (Copenaghen), najveći i najživlji grad Skandinavije. Ovaj grad ima dva lica: u toku leta je ekstrovertan i hedonistički nastrojen, dok se sa dolaskom zime povlači u sebe i smiruje. I ovde postoji toliko toga što bi trebalo videti, od glavnog šetališta u centru grada – STRØGET, do čuvenog zabavnog parka- TIVOLI. Simbol Kopenhagena je „Sirena“, skulptura postavljena 1913. u znak sećanja na čuvenu Andersenovu bajku. Putovanje se završava sa prelaskom iz Danske u Nemačku kroz Femarnski moreuz (Fehmar). Do pristaništa Rødbyhavn se dolazi putem E47, a vožnja trajektom do nemačke luke Puttgarden traje nešto više od sat vremena.
Oslo passe-partout (kartica za povlastice)
Ako planirate da se u Oslu zadrzite nekoliko dana, bilo bi dobro da kupite OSLO KORTET, legitimaciju s kojom ćete imati besplatan ulaz u muzeje, moćićete besplatno da koristite gradskoi saobraćaj (autobus, metro), i dobićete popust u izvesnim restoranima i prodavnicama. Legitimacija se prodaje u NORWAZ INFORMATION CENTRE (BRYNJULF BULLĆS PLASS I), na železničkoj stanici i na recepcijama kamp-naselja. Dodatne informacije možete potražiti na sajtu www.oslopro.no.
Pasoš Stokholma i Kopenhagena (kartica za povlastice)
Kad dodjete u Stokholm ne možete a da ne kupite STOCKHOLM KORTET, karticu koja obezbeđuje besplatan ulaz u muzeje, zatim besplatno parkiranje (cena parkinga u centru grada prelazi 5.000 lira po satu), besplatnu vožnju gradskim saobraćajem uključujući i krstarenje (Stockholm- Sightseeing), kao i niz drugih popusta i pogodnosti.
Kuhinja
U zemljama ove tri prestonice kuhinja je bazirana na morskim i rečnim plodovima. Prvo mesto zauzima losos, zatim slede jastozi, rakovi, bakalari, pastrmke, jegulje i haringe. Izvrsno je, bilo pečeno ili dinstano, meso losa, irvasa i divljači. U Danskoj su vrlo ukusni POLSER, zatim danske kobasice i SMØRREBROD- sendviči, manje ili više integralan sa rostbeef-om, dimljeni losos, rakčići ili kavijar. Izvrsne su i Danske torte, na primer pecivo sa cremom WIENERBROD, ali i one voćne. U Norveškoj treba probati FLATBROD-vrsta dvopeka, GEITOST-prepečeni koziji sir, i MULTEBOER- polarne maline. U Švedskoj morate probati ukusne KOTTBULLA-ćufte od mesa, krompira i marmelade sa ukusom crvene borovnice, KALDOMAR- mleveno meso umotano u listove kupusa, PITT i PANNA- kockice prženog mesa sa krompirom i crnim lukom. U Skandinaviji su vino i alkoholna pića prilično skupi i prodaju se samo u prodavnicama koje za to imaju dozvolu. Njihovo je pivo, sa manjim ili većim procentom alkohola, ukusno i relativno povoljno.
Obilazak Arktika
Priroda kao veliki i jedini protagonista. Planine, glečeri, jezera, reke, mnogo sunca. I kao posebna i jedinstvena draž, sunčane noći i polarna jutra. Putovanje kroz beskrajna prostranstva, ali i putovanje kroz nas same, gde kamper postaje sinonim za potpunu slobodu.
STANJE NA PUTEVIMA
Do krajnjeg severa (Capo Nord) postoji više različitih putanji, a sve podrazumevaju prolazak kroz Norvešku i Švajcersku. Jedan od prdloga je krenuti od Helsinkija. Do Finske prestonice možete stići na dva načina. Prvi, komformniji i skuplji, je trajektom Finnjet kompanije Silja Line koji polazi iz severne nemačke luke, Rostock (plovidpa traje oko 25 sati). Postoje i drugi, sporiji trajekti kojima možete stići do Helsinkija, a polaze iz nemačkih luka Travemünde i Lübeck. Druga mogućnost, nazvana „Espresso Finlandia“, podrazumeva kombinaciju različitih prevoznih sredstava, trajekt-autoput-trajekt. Polazi se iz nemačkih luka Rostock, Sassnity i Travemünde i dolazi do švedske luke Trelleborg. Takođe možete koristiti i klasičan put preko Danske do Švedske, trajektom od Puttgarden-a (Nemačka) do Rødbyhaven-a (Danska), a zatim ponovo trajektom od Helsingør-a (Danska) do Helsingborg-a (Švedska). Ako odaberete drugu opciju, nastavljate dalje do Stokholma, odakle imate svakodnevne polaske do Turkua i Helsinkija. Kompanije koje obezbećuju ove plovidbe su Silja Line i Viking Line. Glavni saradnici za Italiju su agencije Agamare (ulica Tunisia, br. 38, Milano, tel. 02673972, www.agamare.it) i Cristiano Viaggi (ulica Tibaldi 62, Milano, tel. 0289401307, www.cristianoviaggi.com). Za povratak do Danske može nam poslužiti luka Göteborg (Švedska), odakle brzim brodom – Saecat možete stići do Frederikshafen-a (Danska). Svakako možete odabrati i bilo koju drugu luku koja je povezana sa evropskim kontinentom, kao što je na primer Helsingborg ili odlučno krenuti prema gradu Malmö (Švedska) i isprobati novi podvodni most-tunel moreuza Öresund. Kratke deonice autoputeva u okolini gradova se ne naplaćuju u Finskoj i Norveškoj. Neretko se događa da poneki los iznenada pređe put, naročito u sumrak. U slučaju da udarite irvasa ili losa, obavezno obavestite policiju.
LIČNA KARTA
Finska: potrebni dokumenti: lična karta ili pasoš i vozačka dozvola, prikolice moraju imati saobraćajnu dozvolu i zeleni karton koji je važeći u sve tri zemlje; VALUTA: euro; BANKE: otvorene su od ponedeljka do petka od 9.15 – 16.15h; PRODAVNICE: od ponedeljka do petka rade od 9 - 18h, subotom od 9 -15h.; SAOBRAĆAJ: ograničenja u vožnji: u naseljenim mestima brzina je ograničena na 40-50 km/h, na putevima izvan naseljenog mesta 60-100 km/h , a na autoputevima 120 km/h, obavezna je upotreba bezbedonosnih pojaseva, a oborena svetla moraju biti upaljena i u toku dana; KORISNI BROJEVI: policija 112; TELEKOMUNIKACIJA: pozivni broj iz Italije je 00358, a za Italiju 99039; AKTIVNE MREŽE MOBILNIH TELEFONA: Radiolinia i Sonera. Nema razlike u časovnoj zoni u odnosu na Italiju.
+ Norveška (u prvom odeljku - lična karta)
PRIRODA
Oblast Severnog ledenog pola zahvata trećinu površine Finske. Poznata je kao zemlja jezera budući da se na njenoj teritoriji nalazi oko 60.000 jezera (odnosno 190.000 ako računamo i ona manja). Jedinstven i neuporediv pejzaž krasi ovu zemlju. Među njenim lepotama možemo istaći Salpausselkä, lanac na jugoistoku zemlje koji obuhvata mnogobrojne jezerske slivove. Gotovo 20% teritorije čine 27 nacionalnih parkova, dvadesetak prirodnih rezervata i mnostvo manjih zaštićenih močvarnih oblasti. Najveći nacionalni park je Lemmenioki, nalazi se u Laponiji na granici sa Norveškom, i prostire se na gotovo 3000 kvadratnih kilometara. Tu nema puteva, sve je pod vodom, možete samo naići na poneki puteljak. Nekada su tragači za zlatom pohodili ove prostore. Među slapovima i stoletnim borovima lako se može doći do teritorije Norveške, gde se ovaj raj prirode nastavlja. Odmah nailazimo na park Øzre Anarjokka, koji predstavlja najprostraniju divlju oblast u Evropi. U Norveškoj postoji 19 nacionalnih parkova, i pored toga brojne zaštićene oblasti kao i prirodni rezervati. Na našem putovanju delimično smo dotakli Lofotska ostrva. Tu se ističu i nacionalni parkovi Hardangervidda (između Osla i Bergena), Rondane, Jostedalsbreen u kom se nalazi najveći glečer Evrope (imeđu Sognefjord-a i Nordfjord-a), Jotunheimen (istočno od Sognefjord-a) i Dovrefjell (južno od Trondheim-a).
Pozdrav iz Berlina,spavamo na pumpi i ,spremamo se za sutrasnji prelazak u Skandinaviju,tacnije Dansku.Proveli smo dan u Pragu juce smo krenuli oko 18h iz Beograda spavali na pumpi na granici H i SK,u Pragu smo bili oko podne,u 20h smo krenuli ka Berlinu pa dokle izdrzimo,korisna informacija je da od Drezdena do Berlina ima samo 1 ili 2 pumpe tako da smo morali do kraja!Sutra nas ceka novih 550km idem na spavanje
- groskamper
- Site Admin
- Postovi: 2004
- Pridružio se: 11 Avg 2009 18:46
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Obisli Kopenhagen i predvece krenuli ka Svedskoj i to mostom iz Kopenhagena do Malmea,most je dugacak i lep a cena prelaska je 80eura za kamper preko 6 m,preterano i bezobrazno skoro kao putarina u Srbiji.Spavamo na pumpi u Svedskoj,150km pre Osla,sutra stizemo u Oslo i ostajemo 2 dana.Javljam se ako antena bude ovako dobro radila.POZDRAV
Konacno je proradio internet,navodno velike kise u Luksemburgu su napravile problem?I nama su kise padale 3 dana i omele nas u obilasku jednog glecera,voda je odnela put ali uglavnom sve je islo po planu ali 2 nedelje je malo za ovu turu od 6500km,vozi se sporo,putevi su losi i uski na delovima gde su atraktivne destinacije a toga ima da se ne moze ni pretpostaviti npr nasa ekipa je zakljucila da dnevno prodjemo pored onoliko jezera koliko u zivotu nismo videli,samo po nadmorskoj visini odredjujemo dal je fjord ili jezero,jednom recju nestvarno!Od 15 dana spavali smo samo 3 noci u kampovima,ostalo na parkinzima jel to je ovde uobicajeno.Ko pozeli da obidje Norvesku treba da se pripremi za ozbiljnu skupocu,ali isplati se.Danas smo bili u Stavangeru i polako pravimo plan za povratak.Slike troskovnik putovanja i jos neke detalje ture cu postaviti kad stignem u BGD.POZDRAV