vidio sam da si stigao,parkirao si na "moje" mjesto,ja sam bio ispod,kod kontejnera sam proveo zadnju noc pa sam krenuo prije veceg nevremena,nisam uspio da te vidim oko kampera pa sam otisao sa Kopa.
Kos, otišao si sa Kopaonika u zadnjem trenutku pre nevremena.
Mi smo došli u pravi čas da testiramo "preživljavanje" u kamperu kada je Kopaonik pokazao svu svoju zlu ćud divlje planinine
a na kome bi nam i Beer Grylls pozavideo!
Sve u svemu proveli smo 9 uzbudljivih dana u pravoj zimskoj idili i uz neke manje probleme lepo se proveli.
Pre polaska sam popločao pod kampera stirodurom 2 cm debljine i prekrio skrojenom tepih-stazom. Bio je to pun pogodak jer smo na -7 C i trumom na 2-3,
hodali bosi po kamperu na prijatnih 20-25 C.
Jedino nam je za vreme nevremena vetar stalno gasio grejalicu pa sam morao da dežuram pored nje non-stop.
Motor i kamper posle nevremena.
Božić u kamperu.
Posle kiše tj. snega ide sunce.
Poslednja izmena od mustang u 15 Jan 2012 19:37, izmenjeno 1 put ukupno.
Naravno i dalje mislim da je boravak u kamperu rizičan na niskim teperaturama.
Potrošnja plina je velika i postoji opasnost da ostanete bez grejanja posle 2-3 dana. Potrošnja plina se može lako izračunati prema tehničkim podacima određenog modela Trume.
Moja Truma je jedna od slabijih i njena potrošnja je od 50-170 gr plina na sat rada. Ne treba zaboraviti da je odnos težine i zapremine gasa oko 1.8 što znači da moja fiksna boca od 30 litara
ima oko 16.6 kg gasa. To znači da ako radi na maksimumu može raditi 16.6/0.17=97.6h što je oko 4 dana. U praksi je to kod mene 5-6 dana jer ne radi na maksiumumu.
Najjače Trume troše oko 480 - 630 gr/h što je u prevodu sa dve boce od po 12kg oko 24/0.63=38.1h u najgoroj varijanti.
Zato uvek za duži boravak nosite rezervnu bocu plina.
Bogami zavejalo te. Kako je bilo sa vodom i instalacijom jel mrznula , to sa fiksnom bocom je moja sledeca stavka ili je moja pec nesto slabija . Pazi resetke peci su vrele da ne mogu da je rukom pipnem. dal je velicina kampera presudna (postavio sam takodje podnu izolaciju +tepih... , pojacao pregradu izmedju kabine i kampera . MOZDA JE LOS PLIN? LOPOVI NASI...) ne znam sta je uzrok . moracu prakticno da se usporedim sa nekim od kolega i tako spoznam snagu grejnog tela
Groš, iako je bila strašna mećava sa olujnim vetrom temperatura nije bila mnogo niska, kretala se oko -4 do - 7C, mada je zbog jakog vetra izgledalo mnogo hladnije.
Kamper se ljuljao kao da je od papira. Sve je funkcionisalo dobro osim odvoda iz kuhinjske sudopere čiji odvod ima krivinu na spoljnoj strani pre rezervoara. Na 90 lit. rezervoara za otpadnu vodu, 1 litar antifriza od 100% je odličnpo odradio posao. Bez problema sam otvarao ventil i ispuštao vodu.
Jedne večeri nisam zatvorio poklopcem otvore za bojler pa ih je sneg napunio zbog čega ujutru nije hteo da radi ali je posle čišćenja proradio.
Zadnjeg dana tj. juče pre polaska nestalo nam je plina, temperatura je pala na - 11 pa se zamrzao deo cevi za vodu koja ide kroz duplo dno koje inače ima moj kamper iako nije zimska varijanta.
Tvoj kamper je mnogo veći od mog pa je verovatno potrebna veća snaga za grejanje.
Koji model trume imaš?
TRUMA 3000 SA ocijom turbine i duvanja cevima po celom prostoru ali kad ukljucim ventilator efekat i nije nesto ia oladi mi vazduh koji izlazi iz resetki peci .
Ustvari radi sve do i okoo -2 (-3-4) sve preko neprija .
Prosto mi je nesvatljivo proslih godina se nisam zalio na zimu .
Sad sam kupio elektronski termometar pa cu ovih dana imati tacne vrednosti i iznecu ih na sajt.
Mericu spoljnu temp. unutrasnju , izlazak iz peci , i tem koju izduvava iz cevi koje turbina izduvava ..
pa cemo napraviti zakljucak
I meni se rešetka ohladi i treba malo više vremena da se cevi zagreju da bi radilo kako teba ali ipak mi je bolje bez ventilatora. Njega uključujem samo kod upotrebe tuš kabine.
Tvoja Truma je dosta jača od moje i tebalo bi da dobro zagreje kamper ako je spoljnja temperatura negde do -7, -8C.
Ako je spoljnja temperatura niža od -10C ne verujem da bi imala većeg efekta.
Šta kažu drugi, kakva su iskustva o niskim temperaturama, potrošnji plina itd?
Možda nova tema.
Juče sam kasno došao kući posle neke terevenke, nisam se ni kačio za internet, pa sam propustio da izmenimo iskustva.
Ja na kamperu nemam problema grejanja na niskim temperaturama.
Otprilike držim uključeno na 5-7 kada smo u kamperu, a na trojci , četvorci , kada smo na skijanju, ili uveče kada izađemo u šetnju. Za spavanje je temperatura nešto između ovih vrednosti.
Na Jahorini su noći bile zaista hladne, ali sve je funkcionisalo kako treba. Ja sam obezbedio propan, ove godine ga još nisam kupio. Ne znam šta ostali koriste, da li da koristim zimsku mešavinu , ima li razlike između pumpi i sl.
Sprinter, koliko ti traje jedna boca na niskoj temperaturi?
Ja točim auto mešavinu koja bi zimi trebalo da sadrži najmanje 70% propana. Ako je u boksu za boce temperatura iznad nule ne bi trebalo da bude bilo kakvih problema.
Zbog velike temperaturne zavisnosti pritiska, da bi TNG smeša bila podjednako efikasna i zimi i leti sastav smeše je sezonski promenljiv.
Međusobni odnos komponenti je promenljiv u širokom opsegu, od 3:1 (zimski meseci) do 1:7 (letnji meseci). Kod nas je dugo godina bila uobičajena jedna ista smeša i zimi i leti, 35%propana i 65% butana. Prema novom JUS-u u zimskim mesecima odgovara smeša 75:25, u prelaznim mesecima 45:55, dok u letnjim i do 12:88.
U toplijim podnebljima je udeo propana manji: u Grčkjoj i Turskoj odnos je 20%:80%; u hladnijim podnebljima taj odnos je veći, u Nemačkoj 70%:30%, sa tendencijom da se koristi i 100% propan. Od sastava komponenti TNG-a zavisi i količina vazduha potrebnog prilikom sagorevanja u motoru - propan zahteva manje kiseonika.
TNG je lako isparljiv na atmosferskom pritisku. Zato se puni i skladišti pod pritiskom u čelične boce i rezervoare.
Tečno agregatno stanje (tečna faza) TNG-a ima veliki koeficijent termičkog širenja pa se mora ostaviti dovoljan prostor za njenu parnu (gasovitu) fazu. To je razlog što se punjenje rezervoara u vozilu ograničava na oko 80% zapremine preko uređaja koji to regulišu. Ako bi se ignorisalo to ograničenje došlo bi do naprezanja rezervora, do njegove deformacije i zamora materijala i konstrukcije i na kraju do daleko kraćeg garantovanog veka trajanja (garantni rok je 10 godina).
Pritisak na kojem TNG prelazi u tečno stanje zove se pritisak isparenja
ili napon pare i zavisi od sastava i temperature, približno 220 kilopaskala (2.2 bara) za čisti butan pri temperaturi od 20°C, i oko 2.2 megapaskala (22 bara) za čisti propan pri temperaturi od 55
Propan sam kupio preko Novog sada. Isporučili su mi dve boce sa po 10kg ili litara. Za 4 dana zimovanja potrošio sam bocu i po.
Da li mogu da dospem dodatan plin u ovako već napunjene boce od po 10kg
Ako su boce napunjene sa 10 kg propana (približno 18 lit ) ne možeš dosuti više, jednostavno neće stati.
Ako su poluprazne možeš ih bez ikakvih problema dopuniti.
svaka cast za mustanga i njegovu ekipu, imao sam u planu prosli vikend da skoknem na kop, ali zbog "vremenskih neprilika" odustali smo i pomerili za neke kepse dane, jer sad snega ima do marta dad ne bi vise ni cm novog palo.
pre par godina bio sam u hotelu srebrenac kad je bila oluja, slike koje su slikane posle mecave su neverovatne (smetovi od 3m). mogu smo da kazem "svaka cast" i jos jedno iskustvo vise za vas sa dozivljajima koji se pamte
sto se grejanja tice sa klasicnom trumom koja se ugradjivala u italijanske kampere "90 tih godina (ne znam tacam tip dak ne pogladam sta pise na njoj) bez ventilatora na -7 napolju unutra ima 22-23 *C na 10, nocu zbog susenja vazduha smanjim na 6 i bude 20,5*C , na nizoj temp od -7*C nisam boravio, a ni na tako jakom vetru kao sto je mustang, imam samo opsecen itison po podu kao sto je mustang pokazao na slici, al jos nisam stirodur postavio, meni je kabina dosta odvlacila toplote, al sam je malo bolje izolovao, a dosad sam koristio obican kucni plin -butan- sa 2 boce idem na mraz, jednom je bila "smrzla" na -5*C pa sam u boks gde su boce stavio stiropor, i dalo je rezultate, ali za takav minus bez propana ne pomisljam da krecem, a sto se potrosnje tice boca od 10kg mi izdrzi 6-7 dana ali na pristojnom mrazu do -5*C sa grejanjem i kuvanjem bez bojlera
ventilator na grejalici koristim samo za brzo zagrejavanje pred polazak na put da bi bilo prijatnije unutra dok se motor ne zagreje, inace otvaram samo mlarnice (usmerivace toplog vazduha) koje su blizu peci one odlicno greju, dok one sto prolaze kroz box i idu na drugu stranu kampra sam zapusio da ne rasipaju vruc bazduh, i sa ventilatorom kad grejem pec stavim na max t.j. 10 i za 30-45 minuta koliko traje pakovanje stvari kamper se zagreje sa 0 *C na 15-17 *C, potom gasi trumu i motor preuzima tu ulogu
ja jedino nemam nikakvo iskustvo sa snegom i vetrom koji su najgori za kamper, i neman iskustva sa voznjom po snegu sa lancima jer ni na auto oh nikad nisam stavljao a svake zime odem bar 2 puta na vikend skijanje na kop ili alternativa tornik, imao sam jednom vejavicu sa autom ali sam se izvukao do josanicke banje bez lanaca, znam da kamper ne moze da mrdne po snegu bez lanaca, pa mi je ostalo ro malo da uvezbam kod kuce (ako padne sneg) da se ne obrukam na planini