Sta je bolje, prednja ili zadnja vuca?
Moderatori: šukitaxi, miki56, andrijica, GorchaHY
Sta je bolje, prednja ili zadnja vuca?
To pitanje se dosta cesto postavlja i diskutuje, a misljenja su vrlo razlicita.
Ogranicio bih se na kampere cija ukupna dozvoljene tezina ne prelazi 3,5T jer sva ostala vozila
od 7,5T ili jos teza i tako imaju iskljucivo zadnju vucu ili 4x4 ili slicno.
Neosporno je i tu se mnogi slazu, da zadnja vuca ima prednost kod kampera koji su duzi od 6. metara.
Oni cesce od ostalih imaju razne garaze, odnosno nosace za bicikle, rolere ili slicno. Takodje nadogradnje,
kao sto su klima uredjaji, solarni paneli ili koferi se najcesce montiraju na zadnji deo vozila.
Sve to dodatno opterecuje zadnju osovinu i povecava trakciju zadnjih tockova, sto se vrlo pozitivno odrazava
u voznji na usponima, po mekanom terenu, blatu ili snegu, a sve to narocito u zimskom periodu.
Prednja vuca tu izricito pokazuje svoje nedostatke. Cak ni fizika joj svojim zakonima tu ne ide na ruku
i to iz razloga jer se kod pokretanja vozila javlja tendencija, da se prednji kraj vozila podize a zadnji spusta.
To dovodi do gubitka trakcije na prednjoj osovini i proklizavanja prednjih (vucnih) tockova.
Zadnja vuca ima i tu prednost da se ojacanjem zadnjih opruga ili ugradnjom vazdusnih jastuka
moze povecati nosivost zadnje osovine, sto takodje pozitivno utice na trakciju kada se zadnja osovina optereti.
Sa druge strane, primecujemo da je vecina kampera upravo sa prednjom vucom i pitamo se zasto?
Prednja vuca ima prednost, da je sastavljena iz mnogo manje delova nego zadnja vuca.
Samim tim je dosta jeftinija u proizvodnji i stvara u proseku manju potrosnju goriva od zadnje vuce,
koja je dodatno opterecana kardanom i zadnjim diferencijalom. Kod danasnjih cena goriva
a i tendencije za buducnost, sigurno jedan od ne zanemarljivih argumenata koji govore u prilog prednjoj vuci.
Prednost prednje vuce je takodje, da je dosta laksa od zadnje vuce i time omogucava da kamper ima vece
rezerve za prtljag, sto je i tako velika bolna tacka mnogih kampera.
Proizvodjacima kampera sa prednjom vucom osim nize nabavne cene sasija, ide u prilog i niska, ravna sasija,
koja omogucava jednostavniju konstrukciju duplog poda, koji je kod novijih modela kampera vrlo raspostranjen.
Na kraju, ne treba zaboraviti da se nedostaci prednje vuce iskazuju uglavnom u zimskom periodu a redje leti.
Zato je prednja vuca, pored svih nabrojanih nedostataka, ipak pravi izbor za one koji svoj kamper
koriste najcesce leti i uz to mozda retko kad silaze sa asfalta.
Sve u svemu, ovo je samo moj dobronamerni savet i misljenje na osnovu iskustva koje sa kamperima imam.
Moze da vam posluzi kao orijentacija ali ipak svako treba sam da odluci sta njemu licno najvise odgovara.
Pozzz.......
To pitanje se dosta cesto postavlja i diskutuje, a misljenja su vrlo razlicita.
Ogranicio bih se na kampere cija ukupna dozvoljene tezina ne prelazi 3,5T jer sva ostala vozila
od 7,5T ili jos teza i tako imaju iskljucivo zadnju vucu ili 4x4 ili slicno.
Neosporno je i tu se mnogi slazu, da zadnja vuca ima prednost kod kampera koji su duzi od 6. metara.
Oni cesce od ostalih imaju razne garaze, odnosno nosace za bicikle, rolere ili slicno. Takodje nadogradnje,
kao sto su klima uredjaji, solarni paneli ili koferi se najcesce montiraju na zadnji deo vozila.
Sve to dodatno opterecuje zadnju osovinu i povecava trakciju zadnjih tockova, sto se vrlo pozitivno odrazava
u voznji na usponima, po mekanom terenu, blatu ili snegu, a sve to narocito u zimskom periodu.
Prednja vuca tu izricito pokazuje svoje nedostatke. Cak ni fizika joj svojim zakonima tu ne ide na ruku
i to iz razloga jer se kod pokretanja vozila javlja tendencija, da se prednji kraj vozila podize a zadnji spusta.
To dovodi do gubitka trakcije na prednjoj osovini i proklizavanja prednjih (vucnih) tockova.
Zadnja vuca ima i tu prednost da se ojacanjem zadnjih opruga ili ugradnjom vazdusnih jastuka
moze povecati nosivost zadnje osovine, sto takodje pozitivno utice na trakciju kada se zadnja osovina optereti.
Sa druge strane, primecujemo da je vecina kampera upravo sa prednjom vucom i pitamo se zasto?
Prednja vuca ima prednost, da je sastavljena iz mnogo manje delova nego zadnja vuca.
Samim tim je dosta jeftinija u proizvodnji i stvara u proseku manju potrosnju goriva od zadnje vuce,
koja je dodatno opterecana kardanom i zadnjim diferencijalom. Kod danasnjih cena goriva
a i tendencije za buducnost, sigurno jedan od ne zanemarljivih argumenata koji govore u prilog prednjoj vuci.
Prednost prednje vuce je takodje, da je dosta laksa od zadnje vuce i time omogucava da kamper ima vece
rezerve za prtljag, sto je i tako velika bolna tacka mnogih kampera.
Proizvodjacima kampera sa prednjom vucom osim nize nabavne cene sasija, ide u prilog i niska, ravna sasija,
koja omogucava jednostavniju konstrukciju duplog poda, koji je kod novijih modela kampera vrlo raspostranjen.
Na kraju, ne treba zaboraviti da se nedostaci prednje vuce iskazuju uglavnom u zimskom periodu a redje leti.
Zato je prednja vuca, pored svih nabrojanih nedostataka, ipak pravi izbor za one koji svoj kamper
koriste najcesce leti i uz to mozda retko kad silaze sa asfalta.
Sve u svemu, ovo je samo moj dobronamerni savet i misljenje na osnovu iskustva koje sa kamperima imam.
Moze da vam posluzi kao orijentacija ali ipak svako treba sam da odluci sta njemu licno najvise odgovara.
Pozzz.......
Vucno vozilo za kamp prikolicu!?
Idealno vucno vozilo za kamp prikolicu jeste vozilo sa pogonom na sva cetiri tocka i tu nema dileme.
Malo njih ima mogucnost da ima jedno takvo vozilo i onda se javlja dilema, prednja ili zadnja vuca!?
Kamp prikolica vrsi pritisak na zadnju osovinu vucnog vozila i time povecava trakciju zadnjih tockova.
Iz tog razloga je zadnja vuca kod vecine iskusnih kampera omiljenija od prednje vuce.
Prednja vuca pokazuje nedostatke pre svega pri polasku na sljunkovitom, vlaznom ili klizavom terenu,
a pogotovu na uzbrdicama i planinskim serpentinama. U tim momentima prednja vuca trazi od vozaca
osetljiviji rad kuplungom, osim ukoliko se radi o automatskom menjacu, koji je u svakom slucaju idealan
za vucu prikolice, bez obzira na vrstu pogona vozila.
Ipak, najvaznuje je da prikolica i vucno vozilo po svojoj velicini, tezini i nosivosti, pasu jedno sa drugim.
Izuzetno vazno je pravilna raspodela tereta u prikolici i vucnom vozilu, kao i dovoljan, ali ne preveliki
pritisak prikolice na kuku vucnog vozila. Za to postoje tabele i norme, ali se moze reci da je jedan pritisak
od 25kg na kuku vucnog vozila absolutno dovoljan i optimalan.
Preveliki kao i premali pritisak na kuku vozila se cesto ocitava vrlo negativno na ponasanje vozila
pri polasku, drzanju pravca, iznenadnom kocenju i uopste u kriticnim situacijama.
Nemojte nikada prekoraciti maksimalne dozvoljene tezine oba vozila, a prikolicu natovarite tako
da najveci teret lezi u blizini ili direktno na osovini prikolice, a nikako napred ili nazad!
Postovanjem saobracajnih propisa i ne prekoracenjem dozvoljenih brzina, vozicete tako relativno sigurno,
bez obzira dali imate vozilo sa prednjom ili zadnjom vucom.
Pozzz.......
Idealno vucno vozilo za kamp prikolicu jeste vozilo sa pogonom na sva cetiri tocka i tu nema dileme.
Malo njih ima mogucnost da ima jedno takvo vozilo i onda se javlja dilema, prednja ili zadnja vuca!?
Kamp prikolica vrsi pritisak na zadnju osovinu vucnog vozila i time povecava trakciju zadnjih tockova.
Iz tog razloga je zadnja vuca kod vecine iskusnih kampera omiljenija od prednje vuce.
Prednja vuca pokazuje nedostatke pre svega pri polasku na sljunkovitom, vlaznom ili klizavom terenu,
a pogotovu na uzbrdicama i planinskim serpentinama. U tim momentima prednja vuca trazi od vozaca
osetljiviji rad kuplungom, osim ukoliko se radi o automatskom menjacu, koji je u svakom slucaju idealan
za vucu prikolice, bez obzira na vrstu pogona vozila.
Ipak, najvaznuje je da prikolica i vucno vozilo po svojoj velicini, tezini i nosivosti, pasu jedno sa drugim.
Izuzetno vazno je pravilna raspodela tereta u prikolici i vucnom vozilu, kao i dovoljan, ali ne preveliki
pritisak prikolice na kuku vucnog vozila. Za to postoje tabele i norme, ali se moze reci da je jedan pritisak
od 25kg na kuku vucnog vozila absolutno dovoljan i optimalan.
Preveliki kao i premali pritisak na kuku vozila se cesto ocitava vrlo negativno na ponasanje vozila
pri polasku, drzanju pravca, iznenadnom kocenju i uopste u kriticnim situacijama.
Nemojte nikada prekoraciti maksimalne dozvoljene tezine oba vozila, a prikolicu natovarite tako
da najveci teret lezi u blizini ili direktno na osovini prikolice, a nikako napred ili nazad!
Postovanjem saobracajnih propisa i ne prekoracenjem dozvoljenih brzina, vozicete tako relativno sigurno,
bez obzira dali imate vozilo sa prednjom ili zadnjom vucom.
Pozzz.......
kod nas na kamperu je prednja vuca, koja oma prednosti, ali i zimi nedostataka, leti je sasvim sve jedno koji su pogonski tockovi, dok za sneg mislim da bi zadnji pogon bio u prednosti u odnosu na prednji. posmatram autobuse koji gaze po snegu bolje od putnickih auta. za kombi kad je prazan zadnja vuca je propast, ali posto je kamper (kombi pod punim teretom) i teziste je vece na zadnjoj osovini pogotovo ko ima veliki box pozadi pa jos dodatno optereti ga iza zadnje osovine, mislim da sa m+s gumama lanci su suvisni.
trebali bi to da testiramo vecina nas vozi na fiat sasiji to je prednja vuca, ko vozi mercedesa i forda sa duplim tockovima da krenemo na neko zimsko okupljanje pa ce dilema biti resena, jos ako se ponese kuvano vino........
trebali bi to da testiramo vecina nas vozi na fiat sasiji to je prednja vuca, ko vozi mercedesa i forda sa duplim tockovima da krenemo na neko zimsko okupljanje pa ce dilema biti resena, jos ako se ponese kuvano vino........
- groskamper
- Site Admin
- Postovi: 2004
- Pridružio se: 11 Avg 2009 18:46
- Lokacija: Beograd
- Kontakt:
Nemam podatke istrazivanja ali mi predhodni post ima logike .Mislim da zadnja vuca sa opterecenjem koji ima kamper odlicna odluka (JEDAN TOCAK) dobra c guma i svako brdo resava . Moje iskustvo sa snegom i prednjom vucom je lose. Verujem da autobusi imaju dobar odnos tezine po osovinama , i naravno sirina pneumatika je presudna za zimske prilike .
Predlazem da se konkretno izjasnimo ,radi zakljucka
PEDNJA VUCA :0
ZADNJA VUCA :1
Predlazem da se konkretno izjasnimo ,radi zakljucka
PEDNJA VUCA :0
ZADNJA VUCA :1
Halo!
Kod nas je zadnja vuca! Spremni za put imamo na prednjoj osovini 1.240kg, a na zadnjoj 2.050kg.
Jedino se ne bih slozio sa misljenjem da su duple gume na zadnjoj osovini zimi bolje od obicnih.
Naprotiv! Duple gume se montiraju zbog vece nosivosti vozila, a ne zbog bolje trakcije.
Iz tog razloga su za zimu bolje i cesto se voze uze gume, a ne siroke kao sto je slucaj leti.
Sto se izjasnjavanja tice moj tip glasi:1
Pozzz..........
Kod nas je zadnja vuca! Spremni za put imamo na prednjoj osovini 1.240kg, a na zadnjoj 2.050kg.
Jedino se ne bih slozio sa misljenjem da su duple gume na zadnjoj osovini zimi bolje od obicnih.
Naprotiv! Duple gume se montiraju zbog vece nosivosti vozila, a ne zbog bolje trakcije.
Iz tog razloga su za zimu bolje i cesto se voze uze gume, a ne siroke kao sto je slucaj leti.
Sto se izjasnjavanja tice moj tip glasi:1
Pozzz..........
Verovatno je zadnja vuča bolja za sneg ali ja i sa prednjom nisam nigde ostao zaglavljen. Radi se samo o dobroj proceni uslova na putu tj. odabrati pravi trenutak kad treba namestiti lance.
Obrtni moment motora je vrlo bitan za vožnju po snegu što iskusni vozači dobro znaju. Mali broj obrtaja motora ali sa velikim obrtnim momentom garantuju da guma neće tako lako izgubiti kontakt sa podlogom. Motori starije generacije 2.5 L bez turbine imaju oko 150-180 Nm, sa istom kubikažom i turbinom preko 250 Nm, dok novi Multijet motori od 2,3 L imaju više od 320 Nm.
Da pomenem i najsnažniji 3.0 MJ koji ima skoro kamionski obrtni moment od 400Nm!
Nego, manje filozofiranja, ko šta ima ima, nećemo sad zbog vuče menjati kampere do kojih smo jedva došli.
Obrtni moment motora je vrlo bitan za vožnju po snegu što iskusni vozači dobro znaju. Mali broj obrtaja motora ali sa velikim obrtnim momentom garantuju da guma neće tako lako izgubiti kontakt sa podlogom. Motori starije generacije 2.5 L bez turbine imaju oko 150-180 Nm, sa istom kubikažom i turbinom preko 250 Nm, dok novi Multijet motori od 2,3 L imaju više od 320 Nm.
Da pomenem i najsnažniji 3.0 MJ koji ima skoro kamionski obrtni moment od 400Nm!
Nego, manje filozofiranja, ko šta ima ima, nećemo sad zbog vuče menjati kampere do kojih smo jedva došli.
Omnia mea mecum porto
Nisam imao prilike da vozim kampere sa zadnjom vučom ali sam terao dosta kombija i kamiona. Što se tiče transporta zadnja vuča nema premaca, ali u putničkom programu takvih izleta ima sve manje prvenstvo zbog gubitaka u snazi i bespotrebnih troškova u proizvodnji komponenata (kardan , zadnji diff.).
To ne znači da u putničkom programu zadnja vuče ne valja, već da je postala neka vrsta prestiža, prvenstveno mislim na sportske putničke automobile.
Takođe troškovi održavanja vozila sa zadnjom vučom su dosta veći u odnosu na one sa prednjom (krst kardana , gumeni zglobovi, centralni ležajevi kardana ...)
Sa dobrim gumama, dobrim rasporedom težine, dovoljno velikim obrtnim momentom motora ni prednja vuča ne bi trebalo da vas ostavi, pa čak ni po snegu. O umeću vožnje neću ni da pričam.
Moj skromni glas za prednju vuču.
P.S. Samom pomenom zadnje vuče vratim se u mladost i vreme kada sam učio da vozim na fićama i peglicama, a kakvih je tu sve situacija bilo ....
http://www.youtube.com/watch?v=U5sJE7LJuLQ
To ne znači da u putničkom programu zadnja vuče ne valja, već da je postala neka vrsta prestiža, prvenstveno mislim na sportske putničke automobile.
Takođe troškovi održavanja vozila sa zadnjom vučom su dosta veći u odnosu na one sa prednjom (krst kardana , gumeni zglobovi, centralni ležajevi kardana ...)
Sa dobrim gumama, dobrim rasporedom težine, dovoljno velikim obrtnim momentom motora ni prednja vuča ne bi trebalo da vas ostavi, pa čak ni po snegu. O umeću vožnje neću ni da pričam.
Moj skromni glas za prednju vuču.
P.S. Samom pomenom zadnje vuče vratim se u mladost i vreme kada sam učio da vozim na fićama i peglicama, a kakvih je tu sve situacija bilo ....
http://www.youtube.com/watch?v=U5sJE7LJuLQ
Meni je putnički auto sa prednjom vučom, kamper je sa zadnjom vučom.
Nisam nikada vozio kamper sa prednjom vučom, da bih mogao da ih uporedim.
Zimi nikakvih problema nisam imao, leti jedino vodim računa da kada je vlažno ne ulećem u mekaniji teren, travu i sl. Em dugačak, em visok, a ima i težinu, tako da što je sigurno, sigurno je.
Mustang je u pravu, treba dobro proceniti uslove puta i uvek gledati konfiguraciju terena.
Nisam nikada vozio kamper sa prednjom vučom, da bih mogao da ih uporedim.
Zimi nikakvih problema nisam imao, leti jedino vodim računa da kada je vlažno ne ulećem u mekaniji teren, travu i sl. Em dugačak, em visok, a ima i težinu, tako da što je sigurno, sigurno je.
Mustang je u pravu, treba dobro proceniti uslove puta i uvek gledati konfiguraciju terena.
iskustvo sa prikolicom sam imao pre 10 dana po snegu, ali nisam vukao nikad kamp prikolici vec camac od 5m na prikolici bruto oko 900kg.
ove godine sam zakasnio sa izvlacenjem camca pa sam tu akciju obavio po snegu tako da sam po 10 cm snega vukao prikolicu sa teretom
od reke save koja je na 0 m nadmorske visine do kuce koja je na 250m nadmorske visine. evo na slici se vide gabariti prikolice (6,2m duzine)
nisam imao prijatno iskustvo sa vucom po snegu na par mesta na usponu sam i pored elektronike koja odlicno pomaze na dizel vucnom vozilu imao rizicne situacije i ako uspon nije bio veci od 5% al je dugacak skoro 6km. imam wsve 4 zimske gume (vintere tigrove) ali mislim da i u ovom slucaju oper u blagoj prednosti je zadnja vuca jer imao sam opterecenje na kuku oko 40kg a mogao sam ga i povecati na 70 koliki ja maximum i onda bi u slucaju zadnje vuce imao veci pritisak na zadnje pmeumatike i samim tim bolje tezultate.
za komercijalni svakodnevnu voznju prednja vuca je bolja, dok za prevoz tereta vrlo je vazno da sila vuce bude na tockovima koji imaju bolje prijanjanje na podlogu (trakcija)
naravno da iskustvo i paznja imaju veliki znacaj u svemu tome, ali moje misljenje je za kampera zadnja vuca, a za prikolicu po snegu na usponu bez 4x4 vuce i da bude vozuko bar duplo teze od prikolice je optimalno resenje ili zadnja vuca, pozadi motor (npr vw buba) i to ide provereno sa skodom 120L pozadi motor, pozadi vuca mali obrtni moment vukao sam prikolicu (teretnu) po najvecoj mecavi nikad lance nisam stavljao
ko ima mogucnosti da uzme vucno vozilo 4x4 (vw pasat 4motion tdi ili merceres 124 e 4matic) a nisu bas ne dostupna da je problem sa vucom kamp prikolice resio i po snegu jer san video vise puta da sa tim vozilima vuku po snegu uz iriski venac slep sluzbe na prikolici sa 2 osovine slupane automobile sa dobrim zimskim gumama
ove godine sam zakasnio sa izvlacenjem camca pa sam tu akciju obavio po snegu tako da sam po 10 cm snega vukao prikolicu sa teretom
od reke save koja je na 0 m nadmorske visine do kuce koja je na 250m nadmorske visine. evo na slici se vide gabariti prikolice (6,2m duzine)
nisam imao prijatno iskustvo sa vucom po snegu na par mesta na usponu sam i pored elektronike koja odlicno pomaze na dizel vucnom vozilu imao rizicne situacije i ako uspon nije bio veci od 5% al je dugacak skoro 6km. imam wsve 4 zimske gume (vintere tigrove) ali mislim da i u ovom slucaju oper u blagoj prednosti je zadnja vuca jer imao sam opterecenje na kuku oko 40kg a mogao sam ga i povecati na 70 koliki ja maximum i onda bi u slucaju zadnje vuce imao veci pritisak na zadnje pmeumatike i samim tim bolje tezultate.
za komercijalni svakodnevnu voznju prednja vuca je bolja, dok za prevoz tereta vrlo je vazno da sila vuce bude na tockovima koji imaju bolje prijanjanje na podlogu (trakcija)
naravno da iskustvo i paznja imaju veliki znacaj u svemu tome, ali moje misljenje je za kampera zadnja vuca, a za prikolicu po snegu na usponu bez 4x4 vuce i da bude vozuko bar duplo teze od prikolice je optimalno resenje ili zadnja vuca, pozadi motor (npr vw buba) i to ide provereno sa skodom 120L pozadi motor, pozadi vuca mali obrtni moment vukao sam prikolicu (teretnu) po najvecoj mecavi nikad lance nisam stavljao
ko ima mogucnosti da uzme vucno vozilo 4x4 (vw pasat 4motion tdi ili merceres 124 e 4matic) a nisu bas ne dostupna da je problem sa vucom kamp prikolice resio i po snegu jer san video vise puta da sa tim vozilima vuku po snegu uz iriski venac slep sluzbe na prikolici sa 2 osovine slupane automobile sa dobrim zimskim gumama
Prednja vuca se koristi iskljucivo iz finansiskih(tehnoloskih) razloga!!!
Iz iskustva mogu da kazem da je zadnja vuca zakon za teretna vozila medju koje spadaju i kamperi.
Moj bivsi mb100(jedini MB sa prednjom vucom) je imao problema sa trakcijom cak i na suvom putu.
Ovaj sadasnji 310 sa 2,2 tone na zadnjoj osovini i 100% dif.blokadom je neumoljiv u svim uslovima.
Nedavno sam obisao u snegu zaglavljenu kolonu auta bez da sam zakljucavao diferncial.Bilo je tu i novih Audi,Ducato,VW bus,svega i svacega.Naravno gume zimske sa kramponima 11mm.
4x4 je naravno neprikosnoven.
Evo i mog w123 200D sa 1300kg prikolicom na putu od 1600km od Crne Gore do Nemacke.
Iz iskustva mogu da kazem da je zadnja vuca zakon za teretna vozila medju koje spadaju i kamperi.
Moj bivsi mb100(jedini MB sa prednjom vucom) je imao problema sa trakcijom cak i na suvom putu.
Ovaj sadasnji 310 sa 2,2 tone na zadnjoj osovini i 100% dif.blokadom je neumoljiv u svim uslovima.
Nedavno sam obisao u snegu zaglavljenu kolonu auta bez da sam zakljucavao diferncial.Bilo je tu i novih Audi,Ducato,VW bus,svega i svacega.Naravno gume zimske sa kramponima 11mm.
4x4 je naravno neprikosnoven.
Evo i mog w123 200D sa 1300kg prikolicom na putu od 1600km od Crne Gore do Nemacke.