INSTALACIJA GASA u Kamperu

Moderatori: šukitaxi, miki56, andrijica, GorchaHY

BOSS
Korisnik
Postovi: 243
Pridružio se: 15 Jul 2012 13:27

Post od BOSS »

Misljenja su razlicita i to je ok. Ja sam da se uvek postuje propis i zakon. Sta cu, tako me zivot naucio.
Korisnikov avatar
sprinter
Korisnik
Postovi: 2670
Pridružio se: 06 Dec 2009 09:17

Post od sprinter »

Svi smo mi za poštovanje zakona, bar deklarativno. Ali ne treba zaboraviti da je praksa jedan od izvora zakona, kao i da nužda zakon menja.
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

Ma, pretakanje plina jeste po zakonu, naravno ako ispunimo odredjene tehnicke i zastitne norme (i to nam potvrdi odredjena nadlezna institucija).
U kucnoj radinosti to nije po zakonu, ali mi zbog sopstvene bezbednosti mozemo ispuniti te tehnicke i zastitne norme, ali u celoj prici najbitnije je znanje, a kad pricamo o kucnoj radinosti onda ne vidim interesa da to sve radimo da bi pretocili par boca u sezoni.
Zato je najjednostavnije drzati se ustaljenih, zakonskih, okvira i kupiti-zameniti 2-3 boce plina za na to predvidjeno mesto.

Nadam se da me razumete da ne podrzavam improvizaciju, ali pravilno uradjena improvizacija u stvari i nije improvizacija, ali uzmimo u obzir da vecina ljudi nema tehnickog znanja i znanja uopste (kao ni prakse) da to bezbedno uradi i u tome je BOSS sasvim opravdano reagovao.
Korisnikov avatar
DusanHY
Korisnik
Postovi: 513
Pridružio se: 05 Maj 2011 10:31
Lokacija: Zemun

Post od DusanHY »

Probaću da se malo uključim u ovu dikusiju i da na ličnom primeru demantujem neke stvari vezane za plinske instalacije i boce u kamperima.
Naime u nekom postu je Boss je Sprinteru predložio da 2 tzv. kućne plinske boce zameni stacionarnom bocom, i tu se u potpunosti slažem , jer sam ubeđen da je za kamper to najbolje rešenje iz bar 2 razloga.
Prvi je da boca ispod vozila zauzima prostor koji se ne može iskoristiti za nešto drugo i na taj način prostor u kome sad stoje boce može da se koristi kao ostava npr. Drugi je da nemate problem sa točenjem plina na TNG pumpama jer boca ima multiventil sa meračem i nije je moguće prepuniti, a na istom meraču možete u svakom trenutku videti stanje napunjenosti svoje boce.
E sad dolazimo do konstatacije Igorpet-a da se boce koje se montiraju horizontalno ne mogu koristiti u kamperima. Zašto? Evo vam način kako da to uradite i da budete u potpunosti sigurni i bezbedni.

Ugradnja cilindričnog TNG rezervoara ispod poda:

1. Ugradnju zaštite za bocu (zaštitni lim), zaštita mora biti dobro pričvršćena, mora postojati ’’vazdušni zid’’ između nje i rezervoara; moraju postojati drenažni otvori za vodu postavljeni na najnižim tačkama zaštite

2. Pri ugradnji rezervoara ispod poda, rezervoar zajedno sa zaštitom ne sme gabaritno da izađe iz zone zadnje prilazne ravni vozila koja je definisana zadnjim prilaznim uglom, kao ni da bude bliži ravni puta od 200 mm.Udaljenost rezervoara za gas od motora i izduvne grane je najmanje 100 mm a od izduvnog sistema najmanje 50 mm pod uslovom da postoji odgovarajuća toplotna izolacija

3. Potrebno je zaštititi rezervoar od tereta i direktnog uticaja sunčeve toplote.

4. Rezervoar mora biti pričvršćen prema uputstvima proizvođača i nije dozvoljeno da ima direktnog kontakta sa drugim metalnim delovima osim ako se radi o direktnoj permanentnoj vezi (ne postoji mogućnost varničenja pri nasilnom pomicanju rezervoara). Cilindrični rezervoari moraju biti učvršćeni isključivo pomoću namenskih nosača (teleskopi, kolevka ...) Kao i dodatno pričvršćenje za karoseriju, jer za razliku od rezervoara u prtljažnom prostoru ovde se od veza zahteva i da nose rezervoar (npr. za cil.rezervoare obavezne su 3 stezne trake ili 2 jača limena nosača)

5. Potrebno je omogućiti pristup Multiventilu i tipskoj pločici na boci radi njihove identifikacije i mogućnosti otvaranja i zatvaranja mutiventila (npr. otvor na podu u vidu vratanca ili šibera). Obavezno na taj otvor ugraditi vratanaca sa providnim pleksijem kako biste mogli da pratite nivo gasa na meraču multiventila.

6. Multiventil mora posedovati ventil sigurnosti (prag dejstva 25 bar). Multiventil mora biti ugrađen shodno specifikaciji proizvođača. Odnosno da ugao ugradnje cilindričnih rezervoara mora odgovarati deklarisanom uglu koji je označen na multiventilu. Proveriti usklađenost ugla ugradnje rezervoara i nominalnog ugla pod kojim treba da bude ugrađen multiventil, radi tačnog određivanja tačke prekida punjenja rezervoara na 80% zapremine. Podaci deklarisani na multiventilu - ugao ugradnje i prečnik rezervoara moraju odgovarati rezervoaru na koji je ugrađen, ugao ugradnje može se razlikovati +/- 5 stepeni

7. Vrši se isključivo ugradnja manuelnog (ručnog) mutilventila sa sigurnosnim ventilom , a nikako elektro-magnetnih multiventila. Napojna (izlazna) cev multiventila se skraćuje i okreće (zavrće) ka vrhu boce kako bi iz boce vukla gasnu ,a ne tečnu fazu.

Slika

8. Priključak za punjenje rezervoara gasom se mora nalaziti van vozila i treba da je udaljen od izduvnog sistema 100 mm.

9. Potrebno je da se na izlanom vodu iz boce ka insatalaciji montira regulator pritiska (30 ili 50 mbs) i najbolje je da se montira na samom ulazu cevi u kamper, tik pre magistrale ventila potrošača.

Uz sve ovo treba dodati i ekonomsku stranu ugradnje ovakog rezervoara, naime sama boca od 50l košta oko 30 eura, multiventil sa priključkom za punjenje oko 20 eura, nosači, trake i cevi 8mm oko 20 eura. Sve to ukupno izlazi malo više nego 2 nove boce na plinari. Kada se tome doda da ova boca ima rok trajanja 10 god. jasno je da su prednosti ugradnje ovakvih rezervoara velike.
Sirurnost se u ovom slučaju ne dovodi u pitanje jer se ugrađuje oprema koja se koristi za ugradnju uređaja za pogon na TNG u vozila. Najbitnija stvar je ispoštovati ugao i prepravku multiventila.
Ovako to izgleda na mom kamperu, doduše u fazi izgradnje, 2 boce sa el.megnetnim ventilima su za pogon dok je ova treća za kućne potrebe.
Slika
Ukoliko imate još kakvih pitanja samo napred, a ako vam treba bilo kakva pomoć oko ovog zahvata stojim vam na raspolaganju.
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

DusanHY napisao:...E sad dolazimo do konstatacije Igorpet-a da se boce koje se montiraju horizontalno ne mogu koristiti u kamperima. Zašto? ...
Dusane, ovo sam mislio na klasicne plinske boce (narandzaste), kod tebe je namenski sistem sa multiventilom.
I sta se desava kad se parkiramo pod malo vecim (losim) uglom? Pretpostavimo da necemo uvek naci dobro mesto za parkiranje.
Fiksni rezervoar je OK u tvom slucaju, ali moj plan je kamper sa duplim podom, tu se onda ovako ne uklapa.
Ja sam inace vise za klasicne boce, ali to znaci vise posla oko zamene, manja autonomija, cena samog gasa veca, ....

A ako mogu, dopunio bih malo tekst o multiventilu.
Svaka boca bilo ona toroidna (umesto rezervnog), bilo ona cilindricnog ("bojler"), mora na sebi imati tzv multiventil koji je po svojim dimenzijama standardizovan!
multiventil sluzi za:
1) utakanje plina i automatsko zatvaranje dovoda prilikom skidanja pistolja za sipanje
2) istakanje odredjenom brzinom plina ka motornom prostoru radi upotrebe u samom motoru i da po enormnom povecanju protoka zatvori,tj,zaustavi istakanje
3) da ogranici kolicinu utocenog plina na 80% od ukupne zapremine same boce
4) da omoguci odrzavanje maksimalnog pritiska u samoj boci ispustanjem odredjene kolicine plina van boce
5) da omoguci ocitavanje ukupne kolicine plina u boci

Svi multiventili su standardnih mera tako da fizicki pashu na svaki tip boce, a razlike su u duzinama nosaca plovka.Duzina plovka odredjuje se u odnosu na precnik boce.Svi multiventili imaju na samom telu ventile za zatvaranje prikljucaka utakanja i istakanja,s`tim sto postoje i modeli gde se obe funkcije obavljaju samo sa jednim ventilom, a na nekim modelima se pored dva ventila koristi i elektroventil koji zatvara i otvara iskljucivo prikljucak za istakanje.
Da bi mul.ventil imao funkciju ogranicavanja ukupne kolicine plina u boci, prilikom montaze na vozilo, mora stajati pod uglom od 30 stepeni u odnosu na horizontalnu ravan (patos),sto se odredjuje samim polozajem boce.Kod toro boca taj ugao je fizicki odredjen samom konstrukcijom boce.
Sto se tice sigurnosti u pogledu odrzavanja max. pritiska u boci, na samom ventilu se nalazi "ventil" koji pri odredjenom pritisku (preko 17bar-a), otvara se i otpusta visak van boce.
DusanHY napisao:... 7. Vrši se isključivo ugradnja manuelnog (ručnog) mutilventila sa sigurnosnim ventilom , a nikako elektro-magnetnih multiventila.
Napojna (izlazna) cev multiventila se skraćuje i okreće (zavrće) ka vrhu boce kako bi iz boce vukla gasnu ,a ne tečnu fazu ...
Moram da pitam i ovo, kljucna stvar za koriscenje plina u kamperu u tvom sistemu je u 7. tacki.
Mene interesuje da li je bezbedno da apsorpcioni frizider (koji radi na plin) koristimo dok je vozilo u pokretu sa ovim sistemom?
I sta se desava ako kojim slucajem kroz napojnu cev povuce tecnu fazu?
Poslednja izmena od igorpet u 05 Feb 2013 22:03, izmenjeno 1 put ukupno.
BOSS
Korisnik
Postovi: 243
Pridružio se: 15 Jul 2012 13:27

Post od BOSS »

Halo!

Bez obzira na pojedine kritike, smatram da je ovo do sada bila jedna od najrazradjenijih i najkompetentnijih
tema na celom forumu. Mislim da na ovakav nacin treba i dalje da se nastavi. Ovako obradjena tema,
dobro ce doci svima u odredjenom trenutku. Da pozelim dobrodoslicu „Dusan HY“, koji se upravo ukljucio u nasu diskusiju
i zahvalim, da je u svom postu, tacka 7. potvrdio moju tvrdnju, da je za pogon svih uredjaja u Kamperu
(ne mislim na motor) potrebna gasna faza a ne tecna, kako se tvrdi u jednom od dopisa!?
Izvinjavam se „sprinteru“ kome moji postovi zvuce autoritativno. To ne cinim namerno i molim da mi ne zameri.
Ja jednostavno tako pisem, ali objavljujem samo proverene podatke, drzim se cinjenica i istine, a ne nagadjam!


Pozzzz..........
Korisnikov avatar
DusanHY
Korisnik
Postovi: 513
Pridružio se: 05 Maj 2011 10:31
Lokacija: Zemun

Post od DusanHY »

Igore, pošto ti multiventil dozvoljava da bocu napuniš samo 80%, a napojna cev - odnosno cev kojom plin izlazi iz boce kroz multiventil (na slici dugačka cevčica sa sitom na kraju) se skrati za oko 2/3 (bukvalno se ostavi 1-2 cm prostora od kraja cevi to vrha boce - probao, merio i sekao polako) i okrene (ima navoj na cevi i navrtka pa se može lako okrenuti) ka vrhu boce verovatnoća da tečna faza dospe u neki od potrošača je minimalna pa čak i u vožnji (mada je diskutabilno koristiti frižider na plin u vožnji).
Na ovoj slici se malo bolje vidi multiventil sa druge strane. Pa se nadam da ti je sada malo jasnije

Slika

Boss, što se moje tvrdnje da svi potrošači rade na gasnu fazu, mogu samo da kažem da do sada nisam video plinske uređaje (potrošače) koji rade na tečnu fazu.
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

Jasno mi je Dusane u potpunosti princip kao i ono sto se dobija tj. napojna cev je u gasnoj fazi, nego mene brine do koliko stepena naginjanja ona ostaje u gasnoj fazi i kada prelazi u tecnoj kada je rezervoar pun (na 80%) tj. kada ce biti potopljena.
Ako ti nije problem da li mozes da mi das dimenzije tvog rezervoara, pre svega precnik.
Interesuje me da izracunam koliko stepeni slobode naginjanja imamo.
Orijentaciono 4/5 precnika je u tecnoj a 1/5 je u gasnoj fazi, kod horizontalnog polozaja. Uzevsi u obzir da je vrh napojne cevi u najpovoljnijem polozaju (na sredini rezervoara i u samom vrhu) interesuje me kada ce biti potopljena.

Mislim da je malo nezgodno ako nam frizider ne moze raditi u voznji.
Ali nije samo to, problem je ako tecna faza dospe u creva i regulator i tu pocne da isparava jer ova smesa uvecava zapreminu za oko 250 puta, sto dugorocnije gledano moze da stvori problem u ispravnosti i pouzdanosti samog sistema.
Ali ovo je samo moje misljenje, ne znaci da su moje sumnje opravdane.

BOSS, tema uopste nije zavrsena, imace ovde jos sto sta da se kaze.
I mala dopuna, cak i za motor treba gasna faza tj. za sve treba gasna faza, zato je u autu isparivac obavezan deo gasne instalacije.
REDUKTOR (ISPARIVAČ) - Smanjuje pritisak, prevodi tečni gas u gasovito stanje, ali ima i bezbednosnu funkciju. Isparivač reguliše prelazak tečnog gasa u gasovito stanje tako što se zagreva toplom vodom od motora. Sistemom membrana i opruga reguliše se pritisak da bi motor mogao normalno da radi. Isparivač je tako konstruisan da se prilikom gašenja motora zaustavlja protok gasa i time na sebe preuzima i bezbednosnu funkciju.
Poslednja izmena od igorpet u 05 Feb 2013 23:16, izmenjeno 1 put ukupno.
Korisnikov avatar
DusanHY
Korisnik
Postovi: 513
Pridružio se: 05 Maj 2011 10:31
Lokacija: Zemun

Post od DusanHY »

Boca je dimenzije 300x793 zapremine 50 litara, pa probaj da izračunaš.
Što se primene u praksi tiče nije do sada bilo problema sa ovim načinom napajanja potrošača gasom (na jednom kamperu je ovaj sistem u primeni preko 2god.)
A u vožnji je po meni praktičnije koristiti 12v za napajanje frižidera. Neki članovi foruma su imali problem da im se usled strujanja vazduha tokom preticanja ili sl. gasio plamen, pa je frižider prestajao da radi.
Korisnikov avatar
mustang
Korisnik
Postovi: 1030
Pridružio se: 27 Jan 2008 22:16
Lokacija: Nis

Post od mustang »

Jedno praktično pitanje. Da li će raditi plinski brener sa slike ako je obična boca od 2kg, na koju je priključen, okrenuta naopako?

Slika
Omnia mea mecum porto
Korisnikov avatar
Dragan
Korisnik
Postovi: 482
Pridružio se: 06 Mar 2012 13:00
Lokacija: Pirot

Post od Dragan »

Sigurno hoce, samo sto ce plamen biti kao kod bacaca plamena ili kao kod "gutaca vatre" u cirkusu, jer ce iz dizne gorionika izlaziti tecnost koja ce isparavati van gorionika a ne u njemu gde iz onih rupica povlaci vazduh i bude usmeravana u gorioniku kao smesa vazduha i gasa. Ovako ce se smesa praviti van gorionika( tecnost se izbacuje dalje od gasa zbog vece specificne tezine) i sagorevace kao baklja. Mozes probati ali van prostorije. Jednom je na takvoj boci doslo do pucanja ventila pa sam istrcao sa njom iz vikendice i bacio je u livadu i ona je kotrljajuci se po livadi ispustala plamen kao kod isterivaca duhova u onom filmu. Nije bilo explozije a ni pozara jer je bio zimski periodpa je sve bilo vlazno.
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

Tečna faza butan-propan smeše nije zapaljiva.
Zato boca ne moze da eksplodira u klasicnom smislu reči jer vatra ne može da zahvati unutrašnji tečni sadržaj boce i ne može da "uđe" u bocu jer se javlja pritisak koji ide spolja i jedino moze da se upali isparena smeša oko boce. Eksplozija nastaje kada se oko boce nataloži smeša i sa vazduhom napravi smešu od 2-9% i kad dođe u dodiru sa varnicom. U stvari eksplodira oko boce a ne u boci.
Isto važi i za bocu okrenutu naopako. Zavisi koliko otvorimo ventil, ako to uradimo malo, isparavaće direktno na gorioniku i goreće, ako odvrnemo malo više plamen će se gasiti.

Eksperimenti ovog tipa nisu preporučljivi jer višak gasa oko gorionika može stvoriti smešu od 2-9% i može lako doći do naknadne eksplozije.
Zato se preporučuje da se brener ne koristi bez ventila i ne više od 2 bara.
Kad štelujemo ventil poenta je da sva gasovita faza sagori u gorioniku, gde i treba.
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

Ja ću pokušati još malo da pojasnim sisteme sa klasičnim gasnim bocama.

Za naše tržište NIS nudi više vrsta gasnih boca u zavisnosti od njihove primene: boce od 2 kg i 3 kg, 5 kg i 10 kg (gas za korišćenje u domaćinstvu) i 35 kg (gas za industrijske potrošače).
Gas u bocama puni se u punionicama NIS-a u Subotici, Novom Sadu, Čačku, Beogradu, Zrenjaninu i Nišu.
Pored NIS-a imamo i dosta privatnih punionica (Sponit Čačak, ...)
Slika

Gas u bocama je smeša propana i butana u odnosu 35% prema 65%, specifične težine 0,558 kg/l, i odgovara kvalitetu po standardu SRPS B.H2.134:2010.

Zavarene čelične boce za bropan - butan koriste se za smeštaj i transport mešavine propan - butan. Boce nazivnog punjenja 5 i 10 kg sa odgovarajućim crevom i regulatorom pritiska služe kao toplotni izvor za kuvanje, grejanje i rasvetu u domaćinstvu i turizmu. Koriste se takođe u zanatstvu i industriji. Izrađene su prema SRPS M.Z2.510 (JUS M.Z2.510).

Pored čeličnih boca postoje i aluminijumske i kompozitne boce. Aluminijumske su lakse od čeličnih a kompozite su još lakše sa providnim delom po vertikali tako da možemo vizuelno da utvrdimo napunjenost boce.
Neke detaljnije podatke kao i dostupnost ovih boca kod nas nemam.

U zavisnosti od materijala, prazna čelična boca od 10 kg-a (ona koja je najinteresantnija za upotrebu u kamperima) ima 11,8-12,5 kg. Punjenje butan-propan smeše ima maksimalno 10 kg. Boce se pune isključivo prema težini i nikako ne smeju da se pune više.

Ukupna težina pune boce je oko 22 kg a dve pune boce teže oko 44 kg što nije zanemarljiva težina kada govorimo o maksimalnom opterećenju vozila.

Zapremina boce od 10 kg je 24.7 litara, precnik 30cm, ukupna visina (sa štitnikom ventila) 590 cm, debljina zida oko 2,5 mm.

Smeša propana i butana specifične je težine 0,558 kg/l što znači da 1 litar smeše ima 0,558 kg a 1 kg smeše ima 1,79 litara. Puna boca ima 10kg x 1,79l =17,9l i za parnu fazu ostaje 24,7-17,9 = 6,8 litara.

Tečni naftni gas je praktičan za skladištenje i transport jer je odnos između zapremine tečne i gasne faze TNG-a (što zavisi od mešavine, temperature i pritiska) oko 1:250.

Smeša sastava 35:65 realizuje sledeće manometarske pritiske u boci, na različitim temperaturama.
Temperatura TNG smeše 35:65, u °C -10 / 0 / 20 / 40 / 70 °C
Manometarski pritisak u rezervoaru, u barima 0,8 / 1,6 / 3,7 / 6,8 / 14,9 bar

Boce bez ventila se ispituju na 80 - 100 bara, a ispitni pritisak za bocu sa ventilom je 25 bara (boca je najslabija na mestu gde se navrće ventil).

Tečni gas je negorljiva materija. Tečna smeša mora prvo da ispari i pređe u gasovito stanje da bi mogla uopste da reaguje sa vazduhom, i da gori.
A da bi uopšte mogao tečni gas da se koristi mora da postoji u sistemu regulator pritiska. Regulator je jako bitan element u svakoj gasnoj instalaciji.


Regulator pritiska obezbeđuje konstantnu vrednost izlaznog pritiska (p2) nezavisno od promene ulaznog pritiska (p1) i protoka.

Preko impulsnog voda dovodi se gas (pritiska p2) do priključaka na pilotu i regulatoru i na taj način se kontroliše izlazni pritisak.

Regulator se mogu izvodi sa ili bez sigurnosnog prekidnog ventila (odnosno blokadnim mehanizmom) tj. sa mogućnošću prekida toka gasa usled porasta izlaznog pritiska (blokada visokog pritiska) i usled pada izlaznog pritiska (blokada niskog pritiska).

Za starije potrošače potrebni su regulatori od 50 mbar a svi noviji uređaji (otprilike 10 godina unazad) koriste regulatore od 30 mbar. U sistemu nije preporučljivo kombinovati uređaje koji koriste različite pritiske, i u praksi to se ne koristi, mada postoje regulatori koji sa 50 mbar smanjiju pritisak na 30 mbar, ali to dodatno uvećava trošak oko same instalacije i stvara više kritičnih mesta u instalaciji čime smanjujemo pouzdanost iste.

Regulator pored pored regulacije izlaznog pritiska ima i definisan protok.
Protok moze biti manji od 1 kg/h pa preko 30 kg/h (za industrijske potrebe i više).
Regulator se prema protoku bira prema potrebama tj. prema potrošačima i nikad nije dobro uzimati regulator koji ima mnogo veći protok od potrebnog.
Za potrebe kampera uzećemo kao referencu Trumine regulatore a to znači da nam ne trebaju regulatori koji imaju veći protok od 1,5 kg/h.
Na svakom regulatoru mora da stoji za koji pritisak i protok je deklarisan.

Slika

Postoje različiti tipovi regulatora a za upotrebu u kamperima-prikolicama.

Postoje regulatori koji dozvoljavaju korišćenje plina dok je vozilo u pokretu (to su regulatori sa sigurnosnim ventilom (senzorom) koji reaguje-zatvara dovod plina prilikom sudara) i mogu biti za priključak na jednu ili dve boce odjednom.
Slika

Regulatori koji nemaju ovakav sigurnosni ventil nisu preporučljivi za korišćenje u vozilima koja su u pokretu, a to je i u suprotnosti sa zakonom na Zapadu.

Svi ovi regulatori su atestirani na ulazni pritisak od negde 0,3-16 bar a za izlazni postoje verzije od 30 mbar i 50 mbar.

Regulatori trebaju što bliže biti povezani sa bocom.

Gasna instalacija u kamperu je jedna od jednostavnijih ali se mora izvesti pravilno uz korišćenje odgovarajućih elemenata (regulator, creva, priključci, nastavci, raskrsnice, ventili,...) jer se nepravilnom instalacijom izlažemo velikom riziku.

Regulatori su jako bitni ako dođe do neke saobraćajne nesreće i ošteti se ili pokida sama instalacija (a nemamo sigurnosni ventil). Regulatori koji ispuštaju oko 1,5kg plina na sat ili oko 25 grama u minuti daju nam dovoljno vremena da reagujemo i zatvorimo ručno ventil na boci, pod uslovom da je prekid nastao posle regulatora.
Ako se instalacija ošteti pre regulatora plin će iz boce isticati nekontrolisano i maksimalnom brzinom što može biti jako opasno zbog stvaranja eksplozivne smeše u okolini i ispod boce. Zbog toga regulator treba biti postavljen-montiran što bliže boci i treba biti fiksiran zajedno sa bocom u boksu.
Slika
Poslednja izmena od igorpet u 06 Feb 2013 13:09, izmenjeno 1 put ukupno.
igorpet
Korisnik
Postovi: 264
Pridružio se: 20 Avg 2012 23:41
Lokacija: Kraljevo

Post od igorpet »

DusanHY napisao:Boca je dimenzije 300x793 zapremine 50 litara, pa probaj da izračunaš.
Što se primene u praksi tiče nije do sada bilo problema sa ovim načinom napajanja potrošača gasom (na jednom kamperu je ovaj sistem u primeni preko 2god.)...
Evo uradio sam jednu prilicno tacnu aproksimaciju ove boce.
Slika

Pošto nisam detaljno računao zapremine ispupčenja ja sam malo smanjio ukupnu dužinu boce tj. našao neku sredinu, tako da prema ovim dimenzijama boca ima tačno 50l. Prečnik sam smanjio otprilike za debljinu zidova, jer nama treba samo unutrašnji prostor boce.
Boca na crtežu je postavljena potpuno horizontalno.

Za ove dimenzije i položaj ispada da ako se boca napuni 80% tj. 40 litara tečna faza (litražu gasne faze sam zanemario jer ona minimalno menja na stvar ovde) će zauzeti 22cm visine boce tako da za gasnu fazu preostaje još oko maksimalno 7cm.
Znači da vrh napojne cevi u punoj boci je svega 7 cm iznad tečnosti, kada je boca horizontalna.
U vožnji sigurno da se tečnost talasa i u pojedinim momentima potapa i kvasi vrh napojne cevi.

Međutim, ako praksa pokazuje da nema problema sa ovim sistemom u dužem periodu korišćenja onda ja to mogu da prihvatim, ali mislim da je bezbedan samo ako se ne koristi u vožnji i prilikom parkiranja sa što manjim nagibom.

Probaću da izračunam za koji nagib boce vrh napojne cevi se potapa, mada je to malo teži proračun.
Poslednja izmena od igorpet u 06 Feb 2013 14:39, izmenjeno 1 put ukupno.
BOSS
Korisnik
Postovi: 243
Pridružio se: 15 Jul 2012 13:27

Post od BOSS »

Hi, "igorpet"!

Moram da ti skrenem paznju da ti zadnji proracun nije tacan i da ti se podkrala greska u osnovnoj misli.
U pitanju su 80% od zapremine, a ne od precnika boce kako si ti racunao. Racunica bi bila tacna da je boca kockasta ali posto je okrugla onda nije tako.
Znaci da proracunatih 7,4cm nisu tacni. Vrednost je dosta veca od 7,4cm. Razmisli malo pa ces shvatiti gde je greska i kako treba da izracunas.
Ili treba ja da ti izracunam ha, ha?

Pozzzz..........................
Odgovori